Za murami Zakazanego Miasta skrywane są największe sekrety. Nękane wojnami cesarstwo chyli się ku upadkowi. Rozpoczyna się walka o władzę. Pomiędzy miłością i pożądaniem, wśród intryg i brutalnej walki, czy można wyłonić ostatecznego zwycięzcę? Epicka historia dynastii Tang w reżyserii Zhang Yimou (Dom latających sztyletów, Hero) jest najdroższą i największą chińską produkcją wszechczasów. Zrobiony z niezwykłym rozmachem film otrzymał nominację do Oscara za najlepsze kostiumy. Chiny, czasy późnej dynastii Tang spowijał mrok intryg, zdrad i brutalnej walki o władzę. Przez wiele lat cesarzowa i książę Wan, jej przyrodni syn, żyli w niemoralnym związku. Książę czując się jak w pułapce, rozmyśla o ucieczce z pałacu z potajemną ukochaną Chan, córką nadwornego lekarza. W tym czasie książę Jai, syn cesarzowej, coraz bardziej obawia się o zdrowie matki. W przeddzień chińskiego święta Chong Yang, do wypełnionego chryzantemami cesarskiego pałacu, wraca niespodziewanie cesarz z synem. Pretekstem jest spędzenie święta w rodzinnym gronie. Jednak chłodne relacje panujące w rodzinie wskazują na inny powód. Gdy rodzina cesarska prowadzi swoje tajemnicze rozgrywki, do pałacu wdzierają się tysiące ubranych na złoto wojowników. W księżycową noc ich stopy tratują tysiące chryzantem. Kto stoi za tą rebelią? Komu wierny jest książę Jai?
O PRODUKCJI
OPOWIADA REŻYSER (Yimou Zhang) Akcja CESARZOWEJ rozgrywa się w czasach późnej dynastii Tang, ponad tysiąc lat temu. Tangowie byli jedną z najświetniejszych dynastii w historii Chin. Były to czasy przepychu. Jest takie stare chińskie powiedzenie, które brzmi: ?złoto i jadeit na zewnątrz, zgnilizna i zepsucie wewnątrz? - pod piękną powłoką często kryje się mroczna i szokująca prawda. Kompozycja wizualna filmu miała dla mnie kluczowe znaczenie. By wyeksponować bogactwo i przepych, na planie oraz w kostiumach pojawia się bardzo dużo złotego koloru. Ważną rolę gra również oświetlenie. Chińska sztuka malowania na szkle użyta została, aby dodatkowo zintensyfikować wrażenie barwności. Pojawia się na filarach, ścianach, oknach i w wielu innych elementach dekoracji pałacu. Paleta barw i elementy odbijające światło w dekoracji są naprawdę wyjątkowe. Kostiumy to ubiory typowo chińskie. Yee Chung Man (projektant kostiumów) w sposób ekstremalny potraktował nasz pomysł pokazania wystawności. Większość strojów ma od czterech do sześciu warstw. Każda z nich była ręcznie wyszywana z najdrobniejszym szczegółami. ?Smocza szata? i ?Suknia Feniksa?, w które ubierają się Chow Yun Fat (cesarz) oraz Gong Li (cesarzowa), są wyjątkowo pięknie zdobione. Nad każdym ze strojów przez ponad dwa miesiące pracowało czterdzieści osób, dzięki czemu efekt końcowy jest oszałamiający. Wierzę głęboko, że najważniejszym elementem filmu jest opowieść. Akcja to tylko sposób opowiadania tej historii. To przez nią pokazywane są związki międzyludzkie i konflikty. Ching Siu-Tong (reżyser scen walki) i ja, współpracowaliśmy przy wielu projektach. Jego pomysłowość widać dobrze w scenie ataku na pałac tysięcy ubranych na złoto wojowników. Ta ważna scena jest jedną z moich ulubionych w filmie. W tej sekwencji wychodzą na jaw brudne tajemnice rodziny królewskiej. Poza pałacem dochodzi do zamachu stanu. Ta scena łączy przeszłość i przyszłość rodziny królewskiej, która staje w obliczu największego kryzysu, gdyż jej władza może skończyć się w jednej chwili. Dla mnie to najważniejszy moment filmu.
TŁO HISTORYCZNE
Późna dynastia Tang (923 ? 936) różniła się znacznie od wcześniejszych dynastii Tangów (618 ? 907). Czasy późnej dynastii były okresem korupcji, walk i chaosu politycznego, podczas gdy panowanie wczesnej dynastii było złotą epoką bogactwa, stabilizacji i pokoju. Późniejsze lata rządów Tangów charakteryzujące się intrygami dworskimi, doprowadziły do osłabienia władzy oraz upadku scentralizowanych rządów i potęgi cesarstwa. Przez pół wieku królestwo było podzielone i narażone na ataki Mongołów z północy i Turków z zachodu (w ?Cesarzowej? książę Jai wraca z wojny z Mongołami). Lokalni zarządcy i przywódcy wojskowi zawłaszczali sobie fragmenty cesarstwa, co powodowało podział Chin na małe państewka. Trzynastoletni okres, znany jako czasy późnej dynastii Tang uważa się za część okresu ?Pięciu dynastii i dziesięciu królestw? (907 ? 960), która to nazwa doskonale opisuje ówczesne podziały wewnątrz Chin. Cesarz i cesarzowa w filmie są postaciami fikcyjnymi. Cesarz może być jednym z owych przywódców wojskowych, którzy zawłaszczali sobie władzę. Kiedy poślubił pierwszą żonę był skromnym kapitanem. Cesarzowa była córką jednego z lokalnych władców. Jej ślub z cesarzem oznaczał sprzymierzenie. Władca chciał, aby postrzegano go jako jednego ze wspaniałych Tangów, podczas gdy tak naprawdę był uzurpatorem. Postać historyczna ? cesarzowa Wu Zetian. Filmowa bohaterka, którą gra Gong Li, jest wzorowana na postaci pierwszej władczyni w historii Chin - Wu Zetian. Wu Zetian przyszła na świat w rodzinie królewskiej za panowania dynastii Tang. Kiedy miała 13 lat dołączyła do haremu cesarza Taizonga, a potem jego następcy, cesarza Gaozonga. Wkrótce stała się znaną mistrzynią manipulacji. Dzięki swym umiejętnościom, przekonała cesarza, aby przydzielił jej pozycję tuż za cesarską małżonką. W konsekwencji cesarz ożenił się z Wu Zetian. Kiedy pięć lat później Gaozong dostał udaru, Wu zakulisowo rządziła krajem. Stworzyła tajną policję, której zadaniem było szpiegowanie opozycji. Więziła bądź zabijała wszystkich, którzy odważyli się stanąć jej na drodze. Po śmierci Gaozonga Wu Zetian rządziła za pomocą marionetkowych cesarzy, którymi byli jej synowie, Zhongzong i Ruizong. W końcu ogłosiła się cesarzową, pierwszą władczynią w historii Chin. Wu rządziła Chinami aż do zamachu, który nastąpił, gdy osiągnęła wiek 80 lat. Mimo że droga Wu do władzy była bezwzględna, jej rządy były łagodne. Wu Zetian zmniejszyła liczebność stałej armii. Zamiast arystokratów zatrudniła w rządzie uczonych. Uczciwie traktowała chłopów, obniżając podatki i zwiększając produkcję rolną. Realizowała plan robót publicznych. Walczyła o podniesienie statusu kobiet i zlecała uczonym spisywanie biografii znanych kobiet. Święto Chong Yang Święto Chong Yang jest obchodzone w Chinach od czasów starożytnych aż do dziś. Znane jest pod nazwą ?Święto podwójnej dziewiątki?, ponieważ przypada na dziewiątego września - w dziewiątym dniu dziewiątego miesiąca. W tradycji Yin i Yang owe dziewiątki są podwójnym Yang, co kojarzy się z pozytywną energią i męskością. Chong Yang obchodzi się ucztując z bliskimi, wspominając przodków i starszych członków rodziny, a także wędrując na szczyt góry lub w inne wysoko położone miejsce ? takie jak ?Taras chryzantem? w Cesarzowej. Czyni się to w hołdzie naturze oraz by uciec przed złymi duchami. Święto kojarzy się także z chryzantemami, winem chryzantemowym i ciasteczkami chryzantemowymi. W chińskim ziołolecznictwie chryzantemy wykorzystywano do odtruwania ludzi i wypędzania zła. Tradycje święta Chong Yang związane z górami i chryzantemami wywodzą się z legendy o wieśniakach, którzy uciekli przed klęską wspinając się w góry dziewiątego września, a potem przepędzili złe moce winem z chryzantem.
OBSADA AKTORSKA
Gong Li (cesarzowa) Gong Li nazywana jest chińską Gretą Garbo. Podobnie jak legendarna Greta, Gong Li jest piękna i ma niesamowity talent aktorski. Urodziła się w Shenyang w 1965 roku. Jest córką profesora ekonomii. Od dzieciństwa uwielbiała muzykę. Marzyła o karierze piosenkarki, ale kiedy nie udało jej się dostać do szkoły muzycznej, postanowiła zdawać do Szkoły Dramatycznej w Pekinie, którą ukończyła w 1989 roku. Kiedy Gong Li była jeszcze studentką, Hang Yimou obsadził ją w swoim filmie ?Czerwone sorgo? (1987). Film otrzymał Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie, a młoda aktorka została zauważona. Stała się jedną z najbardziej znanych aktorek w Chinach. Przez wiele lat Gong Li związana była z reżyserem Zhangiem Yimou zarówno zawodowo, jak i prywatnie. Zaowocowało to między innymi doskonałą rolą konkubiny Songlian w nominowanym do Oscara dramacie ?Zawieście czerwone latarnie?. Za następny wspólnie stworzony film ?Historia Qiu Ju?, aktorka otrzymała nagrodę dla najlepszej roli żeńskiej na festiwalu w Wenecji. Gong Li pracowała też z wieloma innymi chińskimi reżyserami. Między innymi z Kaige Chenem, u którego zagrała w uhonorowanym Złotą Palmą w Cannes filmie ?Żegnaj moja konkubino?. Jej role były doskonale oceniane przez krytykę. Zdobyła wiele nagród. W 1997 była członkinią jury na festiwalu w Cannes, a w 2000 roku przewodniczącą jury festiwalu w Berlinie. Użycza też swojego nazwiska kampaniom na rzecz dzieci i ochrony środowiska. Aktorka jest jednocześnie twarzą firmy L?Oreal. Została uznana przez magazyn People za jedną z najpiękniejszych kobiet na świecie. W roku 1999 zagrała w obrazie ?Breaking the silence?, który przyniósł jej kolejne wyróżnienie ? nagrodę dla najlepszej aktorki na festiwalu w Montrealu. W 2004 roku wystąpiła w ?Erosie?, jednej z części tryptyku nakręconego przez Stevena Soderbergha, Michelangelo Antonioniego i Wong Kar-Waia. W tym samym roku można ją było oglądać również w filmie science fiction ?2046?. Rok później aktorka wystąpiła po raz pierwszy w amerykańskim filmie, adaptacji powieści Arthura Guldena ?Wyznania gejszy?. Potem przyszła propozycja zagrania w hicie ?Miami Vice?, a wkrótce Gong Li wystąpi w ?Hannibalu: Po drugiej stronie maski?. Wybrana Filmografia: 2007 Hannibal. Po drugiej stronie maski 2006 Cesarzowa 2006 Miami Vice 2005 Wyznania gejszy 2004 Eros 2004 2046 2002 Pociąg 1999 Cesarz i zabójca 1997 Chińska szkatułka 1996 Uwodzicielski księżyc 1995 Szanghajska triada 1994 Żyć! 1993 Żegnaj moja konkubino 1992 Historia Qiu Ju 1991 Bankiet 1991 Zawieście czerwone latarnie 1987 Czerwone sorgo Chow Yun Fat (cesarz) Wychował się w małej wiosce rybackiej w okolicach Hong Kongu. W wieku 10 lat wraz z rodzicami przeniósł się do miasta Kowlon w Hong-Kongu, gdzie dorastał i chodził do szkoły. Mając siedemnaście lat porzucił szkołę, by zacząć karierę aktorską. Pod wpływem sugestii przyjaciela starał się dostać pracę w telewizji. Został przyjęty do programu szkoleniowego dla aktorów. Po szkole otrzymał czternastoletni kontrakt w telewizji. Wystąpił w ponad stu dwudziestu odcinkach popularnego w Hong Kongu serialu ?Hotel?. Uznawany jest za symbol seksu i jest jednym z najpopularniejszych aktorów. Przełomem w jego karierze stała się rola w filmie Ann Hui ?Historia Woo Vieta?, która zebrała bardzo pochlebne opinie krytyków. Poważny, a jednocześnie cieszący się komercyjnym sukcesem film, był w owych czasach, pośród masowej produkcji filmów kung fu, czymś nietypowym. Za występ w nim Chow Yun Fat otrzymał wiele nagród i wyróżnień. W 1986 roku John Woo zaproponował aktorowi rolę w filmie ?Lepsze jutro? ("Ying huang boon sik"), dzięki której stał się w Azji gwiazdą wielkiego formatu. Potem przyszły role w komediach romantycznych, dramatach i dwóch innych obrazach Johna Woo, które wzbudziły zainteresowanie międzynarodowe. Dla aktora nadeszły czasy gry w nowym typie filmów w Hong Kongu ? kinie przypominającym dawne historie gangsterskie. Podbiwszy Azję występami w kilkudziesięciu filmach, Chow Yun Fat ruszył na podbój kina światowego. W 1996 roku zagrał w anglojęzycznym filmie ?Zabójczy układ?. Potem przyszyły role w ?Annie i królu? obok Jodie Foster i ?W szponach korupcji?. Ogromne uznanie i rozpoznawalność w USA przyniósł mu występ w doskonale przyjętym obrazie ?Przyczajony tygrys, ukryty smok?. Aktor jest aktualnie gwiazdą kina nie tylko w Azji. Wkrótce będzie można zobaczyć go między innymi w trzeciej części hitu ?Piraci z Karaibów?. Los Angeles Times nazwał go ?najfajniejszym aktorem na świecie?, a magazyn People umieścił na liście pięćdziesięciu najpiękniejszych ludzi świata. Wybrana Filmografia: 2008 Battle of Red Cliff 2007 Piraci z Karaibów: Na krańcu świata 2007 Stranglehold (gra video) 2006 Cesarzowa 2006 The Postmodern Life of My Aunt 2003 Kuloodporny 2000 Przyczajony tygrys, ukryty smok 1999 Anna i król 1999 W szponach korupcji 1998 Zabójczy układ 1992 Dzieci triady 1991 Był sobie złodziej 1981 Historia Woo Yueta
TWÓRCY
Zhang Yimou (reżyser) Od czasu debiutu reżyserskiego ?Czerwone sorgo? (1987), filmu, który zdobył nagrodę Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie, Zahang Yimou zbudował sobie reputację jednego z najbardziej utalentowanych współczesnych reżyserów. Urodził się w Chinach w 1950 roku. Studiował reżyserię na Akademii Filmowej w Pekinie. Stał się przewodniczącym grupy ?chińskich reżyserów piątej generacji? ? pierwszego pokolenia, które kończyło studia po rewolucji kulturalnej. Yimou jest także zdolnym aktorem. Otrzymał między innymi nagrodę za najlepszą rolę aktorską na międzynarodowym festiwalu w Tokio w 1986 roku. W 1990 roku film ?Ju Dou? nominowano do Oscara dla obrazu nieanglojęzycznego. W 1991 roku nominację otrzymał też film ?Zawieście czerwone latarnie?, a w 2003 ?Hero?. Filmy Yimou otrzymały wiele prestiżowych nagród. ?Zawieście czerwone latarnie? uhonorowano Srebrnym Lwem na festiwalu w Wenecji. Złotym Lwem nagrodzono rok później ?Historię Qiu Ju?. Na 47. festiwalu w Cannes Grand Prix otrzymał obraz ?Żyć!?, a kilka lat później Złotego Lwa przyznano za ?Wszyscy albo nikt?. Ogromną popularnością cieszył się film ?Hero?, nagrodzony między innymi na festiwalu w Hong Kongu za najlepszą choreografię, dekorację, montaż, kostiumy, muzykę, najlepsze efekty wizualne i dźwiękowe. Największym hitem Hanga Yimou jest jak dotąd ?Dom latających sztyletów?, który zebrał wiele nagród, w tym nominacje do BAFTA i Złotego Globu. Ostatnio chiński reżyser podąża też innymi ścieżkami. Zajmuje się reżyserowaniem opery na deskach Metropolitan Opera w Nowym Jorku, w której główną rolę zagra Placido Domingo. Filmografia: 2006 Cesarzowa 2005 Tysiące mil samotności 2004 Dom latających sztyletów 2003 Hero 2000 Happy Times 1999 Droga do domu 1999 Wszyscy albo nikt 1997 Zachowaj spokój 1995 Lumiere i spółka 1995 Szanghajska triada 1994 Żyć! 1992 Historia Qiu Ju 1991 Zawieście czerwone latarnie 1990 Ju Dou 1987 Czerwone sorgo Zhao Xiaoding (autor zdjęć) Zhao Xiaoding jest absolwentem Pekińskiej Akademii Filmowej. Już od czasu pierwszego projektu nakręconego po zakończeniu szkoły w 1987 roku, stał się jednym z najbardziej uznanych autorów zdjęć w Chinach. W 2003 roku rozpoczął współpracę z reżyserem Zhangiem Yimou przygotowując zdjęcia do epickiej opowieści ?Hero?. W następnych latach ich współpraca rozwinęła się, czego owocem są doskonale przyjęte na całym świecie obrazy ?Dom latających sztyletów? i ?Tysiące mil samotności?. Zhao Xiaoding jest też autorem wielu filmów reklamowych, brał udział w kampaniach dla najlepiej rozpoznawalnych marek światowych. Jest również autorem zdjęć do spotów promujących igrzyska olimpijskie w Pekinie, które odbędą się w 2008 roku. Wybrana filmografia: 2006 Cesarzowa 2005 Tysiące mil samotności 2004 Dom latających sztyletów 2003 Hero Tony Ching Siu Tung (reżyser scen akcji) Tony Ching jest znanym w Hong Kongu reżyserem kina akcji. Współpracował z najbardziej znanymi aktorami tego typu kina ? Jackie Chanem, Michelle Yeoh, a także z Chow Yun Fatem. Dwukrotnie nagrodzono go Złotym Koniem na festiwalu w Tajwanie. Współpracował z Zhangiem Yimou przy filmach ?Hero? i ?Dom latających sztyletów?, które zdobyły uznanie między innymi dzięki doskonale opracowanym scenom walki. Huo Tingxiao (scenografia) Wybrana filmografia: 2006 Cesarzowa 2004 Dom latających sztyletów 2003 Hero 2000 Pieśń Tybetu 1993 Żegnaj moja konkubino Chung Man Yee (kostiumy) Wybrana filmografia: Scenografia 2005 Ru guo ? Ai 2004 Gaau ji 2002 Trzy (San geng) 2000 Japońskie wilki (Dong jing gong lüe) 1996-1995 Poszukiwacze świętej księgi (Mo him wong) 1996 Z nurtem życia (Floating Life) 1996 Tian mi mi 1989 Qin yong Kostiumy 2006 Cesarzowa 2004 Twins Effect 2002 Zabójcze trio (Chik yeung tin sai) Nagrody 2007 Cesarzowa, nominacja do Oscara, najlepsze kostiumy 2006 Ru guo ? Ai, Hong Kong Film Award, najlepsze kostiumy 2006 Ru guo ? Ai, (nominacja) Złoty Koń, najlepsza scenografia 2004 Twins Effect, 23. Festiwal Filmowy w Hongkongu, najlepsze kostiumy i charakteryzacja 2003 Golden Chicken (Gam gai), najlepsza scenografia, kostiumy i charakteryzacja na 50. Golden Horse Awards 1997 Tian mi mi, Hong Kong Film Award, najlepsza scenografia 1991 Qin yong, (nominacja) Hong Kong Film Award, najlepsza scenografia
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.