Pierwsza część monumentalnego dzieła Ilji Chrżanowskiego jest wprowadzeniem w skonstruowany z niebywałym rozmachem świat DAU. Wstrząsająca, transowa, chwytająca bohaterów i widzów w pułapki długich ujęć Natasza opowiada o samotnej kierowniczce kantyny w zamkniętym mieście-instytucie. Rzecz rozgrywa się w przeciągu kilku dni w 1952 roku, a... czytaj dalej
Szczerze mówiąc jak czytam o okolicznościach w jakich powstał ten film, to wydają mi się one znacznie ciekawsze od tego co ostatecznie pojawiło się na ekranie. Być może dokument opowiadający o tym projekcie postawiłby wiele znacznie bardziej wartościowych pytań i problemów. Ale od tego reżyser prawdopodobnie chciał...
Tak sobie wyobrażam właśnie kino przyszłości, lub nowy dominujący w nim nurt. Brak muzyki, efektów specjalnych, prawdziwe i naturalne obrazy, bez tabu. Świetne i nowe, bardzo mi się podobało. Rosyjskie kino po raz kolejny udowadnia swój potencjał, szczególnie aktorski.
Jest w tym filmie coś co zostaje w pamięci. Przede wszystkim aktorstwo. Aktorzy nie dość że zagrali bardzo odważnie, bardzo mocno to jeszcze jak zobaczyłam że wielu z nich dało postaciom swoje prawdziwe imiona to pomyślałam, że to jest oddanie i wiara w sztukę. Pierwsza część nasunęła skojarzenie z kobiecą wersją...