Film przypomina przełomowy występ młodej Elli w harlemskim Apollo Theatre oraz pierwsze nagrania z orkiestrą Chicka Webba. Pokazuje, jak praca w big-bandzie ukształtowała jej timing, artykulację i swobodę improwizacji. Z perspektywy dzisiejszych muzyków objaśniono także technikę scat i sposób, w jaki Fitzgerald łączyła precyzję rytmiczną... Film przypomina przełomowy występ młodej Elli w harlemskim Apollo Theatre oraz pierwsze nagrania z orkiestrą Chicka Webba. Pokazuje, jak praca w big-bandzie ukształtowała jej timing, artykulację i swobodę improwizacji. Z perspektywy dzisiejszych muzyków objaśniono także technikę scat i sposób, w jaki Fitzgerald łączyła precyzję rytmiczną z czytelną melodyką. Rdzeniem dokumentu są nagrania koncertowe, zapisy telewizyjne, fotografie oraz rozmowy z bliskimi i muzykami. Montaż układa się chronologicznie, ale akcentuje etapy kariery - od wczesnego swingu, przez bebop, po standardy amerykańskiego songbooku. Twórcy unikają patosu: zamiast komentarzy ocennych otrzymujemy kontekst epoki i konkrety dotyczące tras, sesji i repertuaru. Osobny wątek poświęcono współpracy z Normanem Granzem: trasom Jazz at the Philharmonic, konsekwentnej walce o równe warunki na scenie oraz albumom-songbookom, które zebrały i uporządkowały dorobek Gershwinów, Cole'a Portera czy Ellingtona. Dokument jasno pokazuje wpływ Fitzgerald na wykonawstwo standardów oraz na profesjonalizację pracy wokalistów jazzowych - w studiu i na estradzie. czytaj dalej