Najnowszy muzyczny dokument Carlosa Saury ? mistrza gatunku ? poświęcony portugalskiej tradycji Fado. Fado to pełne pasji i lamentu dziewiętnastowieczne pieśni ? ballady, które stanowią wspólną spuściznę wszystkich Portugalczyków. Film Saury to próba przypomnienia i powtórzenia wielkiej tradycji poprzez muzyczne misterium tańca i śpiewu. Prawdziwa uczta dla oczu i uszu.
Reżyser o filmie
Odkryłem Fado poprzez filmy z Amalią Rodrigues. Jej pieśni naznaczyły moje powojenne dzieciństwo w Madrycie podobnie jak pieśni Imperio Argentiny i tanga Carlosa Gardel. W czasie tych lat budzenia się, dźwięki zapisywały się głęboko w mojej pamięci. Dlatego właśnie Fado tak naprawdę zawsze było blisko mnie.
O FILMIE
Fado to pieśni, które są śpiewane z zamkniętymi oczami, ale trzeba je oglądać z oczami otwartymi i słuchać ich z sercem pełnym sentymentu. Po Flamenco w 1995 roku i nominowanym do Oscara w kategorii najlepszy film zagraniczny Tango z 1998 roku Carlos Saura wreszcie dopełnia swoją trylogię współczesną miejską pieśnią w 2007 roku ? Fados. Po ponad dwóch latach zgłębiania tradycji Fado, Carlos Saura podejmuje wielki krok w swoim twórczym podejściu do gatunku muzycznego. We wcześniejszych dokumentach muzycznych Iberia, Flamenco, Tango Carlos Saura skupił swoją uwagę głównie na tańcu. W Fados operuje poezją i obrazem w niezwykle oryginalny sposób, aby oddać narodziny tej podmiejskiej muzyki, która jest kondensacją wszystkich typów muzycznych zrodzonych w XIX wieku. Fado to spotkanie dwóch kultur, które przez wieki współistniały blisko siebie w jednej Peninsuli, wpływając na siebie wzajemnie. Fado jest uniwersalne, Carlos Saura starał się oddać nie tylko ten uniwersalizm, ale równie? transcendentność portugalskiej kultury. Widząc jego dzieło, zaczynamy dostrzegać cały charakter portugalskiej tradycji, tak prawdziwej, choć pokazanej przez kogoś z zewnątrz. Przedsięwzięcie Saury wywołało wiele kontrowersji, ale jego dzieło ostatecznie zdobyło szerokie uznanie.
O PRODUKCJI
Najpierw w Bodas de Sangre, a następnie w Carmen Carlosowi Saurze udało się wynieść musical jako gatunek filmowy na zupełnie nowy poziom. Unikalne połączenie obrazu i muzyki oraz sposób prowadzenia narracji sprawiły, że obsypane nagrodami dzieła takie jak Sevillanas, Flamenco czy Iberia rozsławiły hiszpańską muzykę na całym świecie. W Fados Saura ukazał Lizbonę poprzez spojrzenie Jose Luis Lopez Linaresa, cenionego hiszpańskiego operatora, zdobywcy trzech nagród Goya, a także poprzez zdjęcia znanego portugalskiego operatora Eduardo Serry, nagrodzonego przez Europejską Akademię Filmową, twórcy zdjęć m. in. do filmu Dziewczyna z perłą. Muzyka Fados to przede wszystkim dzieło wokalisty Carlosa do Carmo, uważanego za głównego przedstawiciela tego nurtu muzycznego, znanego ze swojego zaangażowania w konserwację tradycji Fado. Fados to autorska wizja twórcy, który zawsze odczuwał obecność Fado na całym świecie, pokazując dziewiętnastowieczną Portugalię poprzez wizualne i muzyczne impresje. Saura posuwa się o krok dalej w tworzeniu obrazu, używając ruchomych struktur w scenariuszu, tnąc go i jednocząc, pokazując fotografie i ruchome obrazy na płótnach i w lustrach. Techniki te twórca stosuje, pokazując aleje Alfamy oraz ciemną i ciężką atmosferę miejsc, gdzie fadyści ćwiczą razem z muzykami. Film kręcono w dwóch fazach ? na zewnątrz, przez kilka letnich miesięcy w Lizbonie, oraz w studiu, w zimie. Projekt wspierali najsłynniejsi fadyści: Camané, Mariza, Carlos do Carmo, Argentina Santos oraz anonimowi wokaliści, którzy, idąc za głosem serca, kontynuują tradycję Fado.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.