W Stanach Zjednoczonych każdego dnia umiera blisko dziesięć tysięcy osób, z czego przeważająca większość to mieszkańcy miast.? "Każdy mieszkaniec miasta może więc spotkać każdego dnia 1,7 człowieka, którego w ciągu doby czeka śmierć.? Północnoamerykański Instytut Statystyczny, 2002 "Codziennie w Stanach Zjednoczonych 774 osoby doświadczają śmierci klinicznej (Near Death Experience -NDE).? National Center for Mortality Studies, 1992 Co byś zrobił, gdybyś wiedział, że ktoś ma umrzeć? Próbowałbyś interweniować, żeby powstrzymać to, co ma się wydarzyć? Chciałbyś oszukać śmierć? Bawiłbyś się w Boga? W filmie GŁOSY 2, Nathan Fillion (Drakula 2000, Serenity) gra Aba Dale, człowieka postawionego przed niezwykle trudnym wyborem. Jego rodzina została brutalnie zamordowana. On, po doświadczeniu śmierci klinicznej powraca do żywych. Przechodzi jednak transformację, która pozwala mu wiedzieć, kogo w najbliższym czasie czeka śmierć. Jednak kiedy Abe próbuje ratować tych ludzi przed losem odkrywa, że jest cena, którą trzeba zapłacić za ingerencję w naturalny porządek życia i śmierci. GŁOSY 2 jest sequelem thrillera Głosy (White Noise)
STRESZCZENIE
Żona i syn Aba Dale (Nathan Fillion) zostają brutalnie zamordowani na jego oczach. Mężczyzna nie mógł zapobiec tej zbrodni. Załamuje się. Nie widzi sensu, by żyć dalej I w akcie desperacji popełnia samobójstwo. Trafia do szpitala i tam umiera. Podróżuje przez tunel białego światła i widzi machających do niego żonę i syna. Jednak lekarz zaczyna go reanimować i Abe powraca do świata żywych. Doświadczenie śmierci klinicznej zmienia Aba. Kiedy próbuje dostosować się do normalnego życia, zaczyna wierzyć, że jest w stanie powiedzieć kiedy ktoś umrze. Staje się kanałem dla EVP (electronic voice phenomenon), człowiekiem, który odbiera ?tamten? świat bez żadnego dodatkowego oprzyrządowania. Abe spotyka Sherry (Katee Sackhoff), kobietę, która także doświadczyła straty kogoś bliskiego i chce mu pomóc. Coraz bardziej jednak martwi się, że coś z nim nie jest w porządku. Abe widzi ludzi emitujących błyszczące białe światło. Wkrótce potem te osoby umierają. Zdaje sobie sprawę, że jeśli powie komuś, że niedługo umrze, ma szansę uratowania go. Każda osoba, którą mógłby uratować staje się zadośćuczynieniem za sytuację, w której nie mógł uratować żony ani syna. Abe wierzy, że widzi duchy i ogarnia go obsesyjna misja ratowania ludzi. Kiedy Abe ratuje kolejnych ludzi przed śmiercią dowiaduje się, że jest wysoka cena, którą trzeba zapłacić za ingerencję w przeznaczenie. Jego poszukiwania zaprowadzą go w końcu do Henry?ego Caine?a (Craig Fairbrass), człowieka, który zamordował mu rodzinę. Henry jest zamknięty w przytułku dla obłąkanych. Podczas przerażającego spotkania Abe dowie się okrutnej prawdy. Jak daleko posunie się Abe by zapobiec jeszcze jednej bezsensownej zbrodni i przywrócić naturalny porządek rzeczy?
INFORMACJE O PRODUKCJI
Film Głosy z Michaelem Keatonem zarobił ponad sto milionów dolarów. "To zaskoczyło nas wszystkich. Wiedzieliśmy, że zrobiliśmy dobry film, ale nie mieliśmy pojęcia, że on chwyci aż tylu widzów.? Mówi Shawn Williamson, producent filmu Głosy i jego sequela GŁOSY 2. Pierwsze rozmowy na temat sequela rozpoczęły się w sobotni ranek weekendu otwarcia. Kiedy ludzie tłumnie ruszyli do kin, Williamson z przyjacielem, producentem Paulem Brooksem zaczęli natychmiast myśleć o dalszym ciągu. "Film okazał się hitem masowym? mówi Brooks, producent Głosów i producent wykonawczy GŁOSÓW 2. "Jeśli uważasz, że jest potencjał, chcesz robić następny film tak szybko jak potrafisz.? Pierwszy film rozszerzył potoczną świadomość o EVP (electronic voice phenomenon) - metodzie śledzenia i nagrywania głosów zmarłych. Jednak znalezienie następnego pomysłu na scenariusz nie było proste. Producenci nie chcieli zrobić kolejnej historii o EVP. Mówi Brooks "Chcieliśmy znaleźć coś, co nie byłoby powtórzeniem historii o EVP, ale jej naturalnym rozwinięcie. Czymś w rodzaju nadprzyrodzonego sequela.? W końcu koncepcja na sequel pojawiła się w postaci oryginalnego scenariusza Matta Venne zatytułowanego Second Sight. ?Ta historia okazała się idealnym pomostem między pierwszą częścią filmu a sequelem?, mówi Brooks. "Wychodziła z założenia, że EVP otwiera drzwi do innego świata i następnym etapem jest doświadczenie śmierci klinicznej - białego światła, którego doświadczyło tak wielu ludzi i wielu o nim słyszało.? Z reżyserem Patrickiem Lussierem, Williamson i Brooks pracowali już wcześniej. Był on montażystą filmu Whisper. "Patrick jest z Vancouver? mówi jego rodak i kolega Williamson, "i ma na koncie współpracę przy filmach Wesa Cravena. Montował wiele horrorów i thrillerów, także reżyserował. Wyglądało na to, że jego wybór będzie strzałem w dziesiątkę.? Jedną z rzeczy, które przekonały Lussiera do projektu był oryginalny scenariusza. "Scenariusz kontynuował temat, ale nie postaci? mówi. "Zaczyna się nowymi wydarzeniami, bierze koncept z części pierwszej, ale potem podąża w zaskakującym kierunku. Jest w nim wiele nieoczekiwanych zwrotów akcji. Zdumiało mnie, że ktoś tak potrafi. Bardzo chciałem być częścią tego projektu.? Film Głosy dotyczył EVP, gdzie dusze zmarłych komunikowały się ze światem żywych przez urządzenia elektroniczne. W filmie GŁOSY 2 takim odbiornikiem jest człowiek, Abe Dale. "W pierwszym filmie EVP było tak wyczerpująco omówione, że teraz chcieliśmy pójść dalej i zająć się zjawiskiem śmierci klinicznej - doświadczaniem tunelu białego światła. To dobrze udokumentowany medyczny fenomen.? Mimo że Lussier sam nie miał sam doświadczeń z EVP wierzy, że to możliwe. "Myślę, że ludzie są kulą intensywnej energii, która nie może tak po prostu zniknąć. Bywa przecież, że kiedy do pokoju wejdzie ktoś z diametralnie różna energią od twojej, od razu to wyczuwasz. Coś z tą energią musi się dziać po śmierci. Dokądś musi pójść.? ?Kiedy pracowaliśmy nad filmem o EVP? mówi Brooks, ?musieliśmy zapoznać widzów z tym zagadnieniem. Mało kto przed Głosami wiedział co to jest EVP.? Tymczasem koncepcja białego światła związanego ze śmiercią kliniczną jest bardziej znana. Po części to zasługa nieżyjącej już dr Elisabeth Kübler-Ross światowej sławy eksperta w dziedzinie śmierci, umierania i życia po życiu. To ona organizowała legendarne dziś seminaria na temat śmierci, przełamując tabu rozmów z ludźmi, którzy przeżyli śmierć kliniczną. Była jedną z inicjatorek ruchu hospicyjnego. Wydała na temat umierania wiele książek (w Polsce wyszły m.in. Życiodajna śmierć i Rozmowy o śmierci i umieraniu - klasyczna dziś pozycja literatury tanatologicznej zaliczana do najbardziej ważkich dzieł psychologicznych XX wieku. Książka zawiera rozmowy autorki przeprowadzone w jednym ze szpitali w Chicago ze śmiertelnie chorymi, którzy dzielą się swoimi obawami, troskami, nadziejami i oczekiwaniami dotyczącymi zachowania rodziny, duchownych i personelu szpitalnego). Dzięki doktor Kübler-Ross określenie śmierć kliniczna weszło do języka potocznego.
NA PLANIE
Dla filmowców obsadzenie roli Abe?a było prostą decyzją. Brooks i Williamson pracowali już z Nathanem Fillionem przy filmie Robale (Slither). "Nathan ma w sobie coś z ?everymena? jak James Stewart czy Gary Cooper, a do tego filmu to cecha idealna? mówi Brooks. Lussier pracował z Fillionem przy Draculi 2000. "Jest doskonałym aktorem. Kiedy czytałem scenariusz GŁOSÓW 2 on był pierwszą i jedyną osobą jaką miałem na myśli do obsadzenia roli Abe?a.? Fillion po raz pierwszy obejrzał Głosy w hotelowym pokoju podczas kręcenia Robali w Vancouver. Za każdym razem, kiedy wykonał najmniejszy ruch, widział mignięcie swojej postaci w lustrze. "Zobaczyłem, że coś się rusza i zbzikowałem? mówi. "Tak się przestraszyłem, że musiałem przełączyć na inną stację, na której leciała akurat komedia, żeby się uspokoić.? Jedną z rzeczy, które zafascynowały Filliona w scenariuszu był fakt, że zajmuje się on "równowagą we wszechświecie. Czy jest Bóg? Czy ma jakiś plan? Jeśli zakłócisz ten plan, czy poniesiesz konsekwencje?? Fillion opisuje Abe?a jako ?człowieka, który zakłóca pracę maszynerii wszechświata, która jest potężniejsza niż ludzkie pojęcie.? Filmowcy byli fanami pracy Katee Sackhoff w serialu sci-fi Battlestar Galactica, gdzie wciela się w pilota porucznik Karę 'Starbuck' Thrace. Sackhoff podobał się scenariusz i jak mówi nie było w nim co można nazwać "sequelitis?. Przeczytała go nocą. Skończyła o 4 rano, a o 11 miała spotkanie z Lussierem. Bez deka snu poszła na spotkanie i nie miała pojęcia, że to przesłuchanie do roli. "Gdybym o tym wiedziała, to pewnie byłabym przerażona, a tak byłam niesamowicie zmęczona, ale poszło nadzwyczaj gładko.? "W Battlestar Galactica Katee gra wojowniczkę, kobietę twardą i nieustępliwą? mówi Williamson. "A w GŁOSACH 2 gra niezwykle ciepłą i kobiecą pielęgniarkę. Robi to w sposób niezwykle sugestywny. Tak jak ujęła nas swoją twardością w serialu, tak tu ujęła miękkością. No i oczywiście jest piękną kobietą. Więc kiedy Abe otwiera oczy w szpitalu i widzi Sherry, wydaje mu się, że ma wizję.? I tak na planie znalazły się dwie gwiazdy z doświadczeniem pracy przy filmach sci-fi i z niesamowitym poczuciem humoru. Sackhoff wciąż gra w Battlestar Galactica, a Fillion grał kapitana Malcolma Reynoldsa w serialu sci-fi Firefly i w filmie Serenity zrealizowanym na kanwie tego serialu. Na planie żartowano czy Starbuck i Reynolds staną w końcu do walki i kto wygra. Sackhoff jest zadowolona, że zagranie roli Sherry wymagało od niej innego rodzaju skupienia. Podczas pracy na planie GŁOSÓW 2 pracowała jednocześnie nad trzecim sezonem Battlestar Galactica i tak podróżowała między dwoma zupełnie odmiennymi planami zdjęciowymi i dwiema różnymi rolami. "Musiałam pamiętać, że nie gram Starbuck. Sherry się uśmiecha, Starbuck nie. Starbuck jest twarda, a Sherry słodka i przyjazna. Patrick dyskretnie przypominał mi, żebym była miła. ?Nie będziemy tu niestety nikogo bić? mówił.? Szczególnie trudna była scena w garażu, kiedy Sherry zostaje zaatakowana. "Ciężko było mi zagrać sparaliżowaną ze strachu panienkę, bo miałam chęć się odwrócić i kopnąć napastnika w głowę. Zamiast tego musiałam pozwolić mu się pobić.? GŁOSY 2 filmowano latem 2006, ale Lussier zaczął pracę z producentami październiku 2005. Zastanawiali się między innymi czy używać w filmie symboli religijnych. ?Lucyfer został wyrzucony z nieba za to, że próbował robić to co Bóg? mówi Lussier. ?Podobnie dzieje się z Abem, który próbując ratować ludzi, bawi się w Boga. Pociąga to za sobą kosmiczne reperkusje.? "To nie jest takie proste?, wyjaśnia reżyser. "Nie możesz tak po prostu stać się super bohaterem. Musisz za to zapłacić. Tak samo jak zapłacił Lucyfer. Próbował być Bogiem i został wyklęty. W filmie Abe zdaje sobie sprawę, że jest pionkiem w wielkiej kosmicznej machinie, z której nie może uciec.? "Scenarzysta Matt Venne zaproponował koncepcję ?Tria Mera?, co oznacza trzy dni lub trzeci dzień? mówi Lussier. "Według Biblii trzeciego dnia Chrystus zmartwychwstał. Jeden z bohaterów naszego filmu zastanawia się: jeśli Chrystus trzeciego dnia powstał z martwych, to co trzeciego dnia zrobił diabeł?? ?Scenariusz Matta jest bardzo inteligentny? mówi Williamson. "Jest pełen symboliki i to na wielu poziomach. Począwszy od symboli religijnych po symbolikę imion.? Film kręcono w Vancouver i okolicach. "Znaleźliśmy unikalne i ciekawe lokalizacje? mówi Lussier. "Chcieliśmy sfilmować starszą część Vancouver, w odróżnieniu od szklanych pałaców, które widać wokoło. Stara architektura stwarza lepszy klimat.? Jedną z lokalizacji było nieczynne skrzydło szpitala psychiatrycznego. Kręcono tam m.in. sceny przytułku dla obłąkanych. Ekipy filmowe powtarzają, że ruiny szpitala są nawiedzane przez duchy. "Czuliśmy się tam co najmniej dziwnie? mówi Fillion ?to nie było najprzyjemniejsze miejsce do pracy?. Podobnie czuł to Lussier. "Kiedy zgubiłem się i nie miałem już obok siebie ekipy, poczułem się bardzo dziwnie. Pędem wracałem do ludzi.? "W tym miejscu powstawało wiele filmów? mówi Williamson. "To świetne miejsce do filmowania. Mroczne, przerażające. Można powiedzieć, że to wręcz piękna lokalizacja, gdyby nie jej historia.? Dużym ułatwieniem dla ekipy było doświadczenie Lussiera w montażu filmów. "Patrick przyszedł na plan niezwykle dobrze przygotowany. Listę ujęć miał dopracowaną w najdrobniejszych szczegółach? mówi Sackhoff. "Wiedział, kiedy zakończyć scenę w takim miejscu, żeby wywołać u widza prawdziwe dreszcze.? Craig Fairbrass gra Henry?ego Caina ? człowieka, który bez skrupułów pozbawia życia bliskich głównego bohatera, a po ich zabiciu strzela sobie w twarz. "Craig jest niezwykle cierpliwym człowiekiem? śmieje się Lussier. "Ze spokojem czekał aż rozłożymy mu twarz na kawałki? mówi, komentując przy okazji wyczyny ekipy od efektów specjalnych. "Craig ma bardzo klasyczną, męską urodę. Przy tym jest miłym i sympatycznym facetem? mówi Fillion. "Ale kiedy ma tylko pół twarzy, to naprawdę przestaje mieć znaczenie. To duże wyzwanie stanąć z nim oko w oko.? Za charakteryzację Fairbrassa odpowiadał Gary Tunnicliffe, który wcześniej pracował z Lussierem przy Draculi 2000. Po przeczytaniu scenariusza przez dwa miesiące szukał sposobu na najbardziej realistyczne oddanie wyglądu Henry?ego Caina. Oprócz dobrania specjalnych soczewek kontaktowych, przez które aktor nie widział na jedno oko, Tunnicliffe skonstruował specjalny aparat, który wzorem dentystycznego, nakładany był na górną i dolną szczękę Craiga. "Noszenie mojego urządzenia było dla Craiga prawdziwą torturą?, mówi Tunnicliffe. "Ale na szczęście zdawał sobie sprawę, że prawdziwy fizyczny ból również jest częścią postaci, którą miał stworzyć.? W GŁOSACH 2 dążenie do realistycznego oddania efektów było podstawowym zamysłem reżysera. Efekty generowane komputerowo ograniczono do minimum. "Przeważnie używaliśmy specjalnie skonstruowanych luster albo połączonych ze sobą szklanych tafli na wzór używanych przez filmowców od lat 40-tych do 60-tych, dlatego efekt końcowy w dużej mierze zależał od operatora, charakteryzatora i scenografa ?, mówi Williamson. "I naprawdę wykonali świetną robotę.? Kolejnym wyzwaniem dla ekipy było znalezienie odpowiedniego miejsca na umieszczenie planu z Devin?s Diner. Poszukiwania trwały bardzo długo. "Wydawać się mogło, że to błahostka, ale miało dla nas ogromne znaczenie. Przecież sceny z tego miejsca otwierały i zamykały nasz film?, mówi Williamson. "To musiało być gdzieś w okolicy centrum, miało swym wyglądem zachęcać do wstąpienia na obiad ,a w środku miało być miło i przytulnie.? Ponieważ nie udało się w końcu znaleźć odpowiedniego miejsca, plan zdjęciowy wybudowano w pustym budynku w Downtown Eastside. Ekipa scenograficzna wykonała pracę z wielką dbałością o detale i na tyle dobrze, że do końca zdjęć filmowcy musieli przyjmować w drzwiach głodnych i zarazem zawiedzionych mieszkańców dzielnicy. GŁOSY 2 to klasyczny horror, wzorowany na starej szkole filmowej bez zbędnego epatowania przemocą? mówi Brooks. ?Ale i tak niejednemu zmrozi krew w żyłach.?
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.