„Lwica” została nakręcona w prawdziwym więzieniu i to widać. Niemal cały plan zdjęciowy znajdował się za murami więzień. Część bohaterek stanowiły prawdziwe więźniarki i strażniczki więzienne. Niewątpliwie nadało to filmowi autentyzmu, a że miał to być z założenia obraz socjologiczno-publicystyczny, trzeba przyznać, że reżyserowi udało się zrealizować film na wskroś prawdziwy. Uwierający widzów przedstawionym problemem. A dlaczego Pablo Trapero zdecydował się nakręcić taki właśnie film-interwencję? Nie jest to tajemnicą. Podaję wygrzebane fakty i liczby, które mogą pomóc zrozumieć treść i wydźwięk „Lwicy”. 
Rzecz dzieje się w Argentynie, gdzie procent zabójstw popełnionych przez mężczyzn w afekcie to 7%, kobiet - aż 72%! 
Wykształcenie kobiet odbywających kary w więzieniu: 37% nie ukończyło żadnej szkoły, 42% ukończyło szkołę podstawową. Jedynie 9% ukończyło szkołę średnią, a 2% więźniarek poszło na kursy po szkole średniej lub studiowało. 
Jedynie 40% kobiet zamkniętych w argentyńskich więzieniach ma prawomocny wyrok, reszta czeka na decyzję sądu (widzimy tę sytuację także w "Lwicy" - wyrok zapada tu dopiero po 4 latach uwięzienia). 
Obecnie do 4 roku życia dzieci mogą przebywać w więzieniu wraz z matkami (wcześniej były to 2 lata). W wiezieniu, w którym kręcono zdjęcia przebywało 114 takich dzieci. 63 
z nich urodziło się w więzieniu, 37 nigdy nie opuściło jego murów... 
Dzieci wychowywane w więzieniu przyzwyczajają się do panujących warunków (stają się naturalne) i często wykształca się u nich strach przed otwartą przestrzenią. Często cierpią na manię zamkniętych/otwartych drzwi. 
Jeden z lepszych filmów o dosłownym braku wolności (nie tylko o więzieniu kobiecym). Zainteresowanym tematem polecam rzeczy następujące: 
Polska: „Nadzór”, „Przesłuchanie”, „Symetria”. 
Zagranica: „Pocałunek Kobiety Pająka”, „Carandiru”, „Skazani na Shawshank”, „Midnight Expres”, „Papillon”. 
Oczywiście, to tylko kilka wybranych przykładów, ale moim zdaniem – wyjątkowo godnych obejrzenia. 
Dzięki. Te dane statystyczne usprawiedliwiają mi bardziej ten obraz, dlatego z czystym sumieniem mogę podnieść ocenę. Wcześniej brakowało mi jakiegoś zaczepienia. Przyznam, że obraz nie oddziaływał na mnie z jakąś przemożna siłą, a walka tytułowej Lwicy nie była aż tak bardzo spektakularna, by kręcić o tym pełny metraż. Dopiero informacja, jak te rzeczy (sądownictwo i więziennictwo, zwłaszcza kobiet) mają się w Argentynie uzmysłowiła mi, jak ważny i potrzebny jest to obraz.
Aha i jeszcze jedno: skoro już się spontanicznie tworzy lista, to i ja dorzucę coś o więzieniu (męskim i kobiecym): 
Hunger http://www.filmweb.pl/f470880/G%C5%82%C3%B3d,2008 
Bandits http://www.filmweb.pl/f35946/Bandytki,1997 
Sophie Scholl http://sophie.scholl.ostatnie.dni.filmweb.pl/