Do Los Angeles przyjeżdża Diane Selwyn, marząc o wielkiej aktorskiej karierze. Z czasem zaczyna otrzymywać niewielkie role w serialach. Na planie jednego z nich spotyka Camillę Rhodes. Ich znajomość przeradza się w namiętny romans. Niestety Camilla poznaje reżysera filmowego Adama Keshnera i otrzymuje główną rolę w jego najnowszym filmie. Po burzliwej kłótni Camilla porzuca Diane. Jakiś czas potem Camille zaprasza Diane na przyjęcie, w trakcie którego Camilla i Adam zaręczają się (sceny te pojawiają się dopiero pod koniec filmu) Zrozpaczona Diane nie potrafi zapomnieć o Camilli i poradzić sobie z palącym ją, wyniszczającym uczuciem zazdrości. Wynajmuje płatnego zabójcę, by zgładził Camillę. Zabójca przyjmuje zlecenie. Wkrótce Diane znajduje w swoim mieszkaniu niebieski klucz: umówiony z zabójcą znak, że zlecenie zostało wykonane. Zamyka się swoim mieszkaniu i nie chcąc dopuścić do siebie myśli o tym co właśnie zrobiła, kładzie się do łóżka i ucieka w świat snu. Tą właśnie sceną zaczyna się film. Widzimy jak kamera "kładzie się" w różowej pościeli i przez chwilę słychać nawet oddech osoby leżącej pod kołdrą Diane we śnie wyobraża sobie "inną" wersję zdarzeń. Pełna poczucia winy, chciałaby by wypadki potoczyły się inaczej. I to właśnie jej "wymarzona" wersja zdarzeń wypełnia pierwszą część filmu (do sceny kiedy widzimy Diane budzącą się w swoim pokoju, bezpośrednio po tym jak obie wracają z klubu Silencio z niebieskim pudełkiem). Sen Diane zaczyna się od tego, że Camilla zostaje cudem ocalona z zastawionej przez nią samą pułapki. Diane zaś wyobraża sobie siebie jako niewinną, dopiero co przybyłą do Hollywood dziewczynę o imieniu Betty. Betty spotyka w zaskakujących okolicznościach Camillę (we śnie nosi ona imię Rita). Camilla, na skutek wypadku straciła pamięć, a więc nie pamięta nieudanego związku z Diane! Betty pomaga rozwikłać Camilli zagadkę jej tożsamości. Co najważniejsze utrata pamięci Camilli powoduje, że ta jeszcze raz zakochuje się w Diane. Spędzają upojną noc, jednak, co jest znaczące, Camilla ani razu nie składa Betty miłosnych deklaracji. We śnie Diane (jako Betty) nie tylko odnajduje miłość, ale też okazuje się być niezwykle utalentowaną aktorką. Diane tak 'kieruje' swym snem, by nie dopuścić do spotkania Camilli z reżyserem Adamem Keshnerem (jak wiemy z drugiej połowy filmu ich spotkanie na planie filmowym przerodziło się w romans zakończony zaręczynami). Jednocześnie, niejako chcąc pozbyć się poczucia winy w związku ze zleceniem zabicia Camilli, Diane we śnie wyobraża sobie, że na życie dziewczyny czyha mafia. W klubie Silencio, do którego idą po wspólnie spędzonej nocy, Diane - ciągle pogrążona w sennych rojeniach - zaczyna sobie uświadamiać, że wszystkie dotychczasowe wydarzenia, to iluzja, że Camilla ją zdradza, że jej nie kocha. Pojawia się wtedy znienacka niebieska szkatułka - przejście między rzeczywistością snu i jawy... niebieska szkatułka, którą otwiera niebieski klucz - znak, że zlecenie zabójstwa zostało wykonane! Diane tuż przed przebudzeniem uświadamia sobie, że to na jej zlecenie Camilla została zamordowana...
Brawo!
Prawda jakie to proste!
Ale dla mnie najistotniejszy jest sposób w jaki Lynch "śni" sen swojej bohaterki... przeskakując od scen przerażających do rozbrajająco śmiesznych... od powagi do ironii... Opowiadając poza fascynującą historią również o ludziach, miłości, śmierci, nienawiści, życiu... i czymkolwiek jeszcze... A przy tym wszystkim tworzy tak intrygujący świat, w którym chce się zostać na dłużej...
Zrozumienie schematu tej historii jest ważne, jednak radziłbym nie rozwiązywać tej historii zbyt dokładnie, dosłownie... bo przez pomyłkę można zabić coś co jest w "Mulholland Drive" najważniejsze!
PS. Naomi Watts jest genialna.
popieram YoYo
Racjonalne rozwiązanie tego filmu nie aż tak istotne. Poza tym jeśli zbytnio zagłębisz się w analizowanie szczegółów to dopiero odkryjesz, że to wszystko się "kupy nie trzyma". Wystarczy generalny obraz całej historii i można łatwo skupić się na istocie filmu - czyli na emocjach, pragnieniach itd. Zresztą co Wam będę tłumaczył...
Re:rozwiązanie
Też tak to sobie tłumaczę, ale nie mogę upchnąć w tej układance tego, że Rita/Diane/Camilla odnajduje ciało Diane, czy to dlatego, że Betty/Diane nienawidzi się za to, co zrobiła i musi się jakoś pozbyć swojej tożsamości i wspomnień? Kelnerka o imieniu Diane/Betty oraz facet z hotelu, który później pojawia się na scenie w klubie nie "psują" całości, ale czy nie mają przypisanego znaczenia? Kelnerka być może po prostu jest przypadkową osobą potrzebną do doprowadzenia dziewczyn do zwłok, czyli pozbycia się niewygodnej dla Diane/Betty osoby z jej sennego scenariusza. Ale co z tym facetem?