?Tym, co wpędza nas w kłopoty nie jest to, czego nie wiemy, ale to, że jesteśmy przekonani, że tak nie jest.? -- Mark Twain Ludzkość siedzi na bombie zegarowej. Jeśli większość naukowców ma rację, mamy 10 lat, żeby zapobiec olbrzymiej katastrofie, która może zniszczyć cały system klimatyczny naszej planety doprowadzając do niespotykanych zmian pogodowych, powodzi, suszy, epidemii i zabójczych uderzeń fal gorąca. Reżyser Davis Guggenheim prezentuje przebój Festiwalu Filmowego Sundance, NIEWYGODNA PRAWDA, który oferuje pełne pasji i inspirujące spojrzenie na zaangażowanie jednego człowieka w zdemaskowanie mitów i błędnych wyobrażeń dotyczących globalnego ocieplenia, a także inspirowanie do podejmowania działań mających temu zapobiec. Tym człowiekiem jest były wiceprezydent Stanów Zjednoczonych Al Gore, który pokonany w wyborach prezydenckich w 2000 roku zdecydował się poświęcić życie wysiłkom zmierzającym do uratowania ziemi przed nieodwracalnymi zmianami. W tym przejmującym portrecie Gore?a i jego ?objazdowego show dotyczącego globalnego ocieplenia,? widzimy jak w zabawny, pełen zaangażowania i otwarty sposób przekazuje zwykłym obywatelom zaskakującą prawdę o tym, co nazywa ?planetarnym stanem kryzysowym?. Mając za sobą najgorszy sezon burzowy - 2005 - jaki przeżyła Ameryka, wydaje się, że właśnie osiągamy zenit - i Gore nie oszczędza nas starając się wyjaśnić przyczyny tej tragicznej sytuację. Przeplatany odważnymi faktami i próbami przewidywania przyszłości, film jest opowieścią o osobistej podróży Gore?a: od pełnego ideałów studenta college?u, który dojrzał pęczniejący kryzys dotyczący środowiska naturalnego; poprzez młodego Senatora borykającego się z tragedią rodzinną, która zmieniła jego postrzeganie świata; po człowieka, który prawie został Prezydentem i który powrócił do spraw, które były jego pasją - przekonany, że ciągle jeszcze jest czas na działanie. Z humorem i inteligencją NIEWYGODNA PRAWDA podaje jeden z argumentów Gore?a twierdzący, że nie możemy dłużej pozwalać sobie na postrzeganie globalnego ocieplenia jako tematu politycznego - jest to bowiem największe moralne wyzwanie, jakiemu musi stawić czoła światowa cywilizacja. Paramount Classics i Participant Productions przedstawiają film w reżyserii Davisa Guggenheima, NIEWYGODNA PRAWDA. Film z udziałem Ala Gore?a został wyprodukowany przez Laurie David, Lawrence?a Bendera i Scotta Z. Burnsa. Producentami wykonawczymi są Jeff Skoll, Davis Guggenheim, Diane Weyermann, Ricky Strauss i Jeff Ivers.
ZAANGAŻOWANIE DO FILMU ALA GORE
Przez wiele lat przedstawiano go jako ?kolejnego Prezydenta Stanów Zjednoczonych? - ale w obliczu druzgocącej osobiście i kontrowersyjnej porażki w wyborach w 2000 roku, Al Gore zrobił coś zupełnie niespodziewanego. Zdecydował się wyruszyć w drogę. I to nie w poszukiwaniu miejsca odosobnienia, ale jako wędrujący showman. Jego ?show? to multimedialna prezentacja, która wyjawia, poprzez oryginalną mieszaninę humoru, rysunków i przekonujących dowodów naukowych, skutki, jakie globalne ocieplenie powoduje na naszej planecie. To także bardzo inspirujące ?wezwanie do broni? pokazujące możliwości, jakie stoją przed Amerykanami w zwalczaniu kryzysu. Gore zaprezentował swój show ponad 1 000 razy w ciasnych salach wykładowych i salach konferencyjnych hoteli, zarówno w dużych jak i małych miastach, mając nadzieję, że słuchaczom zacznie zależeć na planecie, inaczej bowiem może dojść do największej katastrofy w historii ludzkości. Ludzie, których zainteresował show Gore?a to m.in. czołowa aktywistka środowiskowa Laurie David i producent filmowy Lawrence Bender. David prowadziła dwie cieszące się olbrzymią popularnością prezentacje Gore?a w Nowym Jorku i w Los Angeles, i wywarło to na nią ogromny wpływ. ?Poczułam, że Al Gore stał się swego rodzaju Paulem Revere naszych czasów,? mówi David, ?podróżującym po kraju i ostrzegającym nas przed sprawami, których nie wolno nam zignorować.? David zdała sobie także sprawę z tego, że Gore stawił czoła przytłaczającej i żmudnej walce o to, aby jego przekaz dotarł do naszej kultury. ?Nikt nie rozumie tego tematu lepiej niż Al Gore, który badał go przez ostatnie 40 lat. Nikt też nie potrafiłby wyjaśnić tego zwykłemu laikowi w sposób tak bardzo klarowny,? stwierdza David. ?Ale musiałby być w trasie przez 365 dni w roku, aby dotrzeć chociaż do ułamka ludzi, do których należy dotrzeć, a na to po prostu nie ma czasu.? Zainspirowani działalnością Gore?a, David i Bender zwrócili się do swojego długoletniego przyjaciela, Scotta Z. Burnsa, scenarzysty i reżysera - zdobywcy nagrody Clio za reklamę kreatywną, oraz do Jeffa Skoll z Participant Productions ? firmy, która w 2005 roku wyprodukowała takie prowokujące do myślenia filmy jak ?Good Night and Good Luck? i ?Syriana.? Podobnie jak sam Gore, wszyscy producenci byli świadomi zagrożeń związanych z globalnym ociepleniem. Tak komentuje to Scott Burns: ?Byłem poruszony faktem, iż piastując pozycję, która pozwoliła mu na zmianę o 360 stopni poglądów na wszystkie problemy stojące przed współczesnym światem, Al Gore zdecydował na zaangażowanie się właśnie w ten problem. I to problem, który nie ma charakteru politycznego. Nauka jest bowiem z definicji wolna od stronniczych manipulacji. Stojąc na scenie, Al nie prosił o nasze głosy - prosił, abyśmy zwrócili uwagę, na to co możemy zmienić.? Producenci od początku rozumieli, że to czym mają zamiar się zająć nie będzie zwyczajną produkcją filmową. ?Dokładnie wiedzieliśmy, jaka jest stawka,? mówi Laurie David, ?Była nią cała planeta. Musieliśmy jednak przekonać co do naszego projektu pana Gore? Jak przyznaje Bender zwrócenie się do byłego wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych z pomysłem na film było trochę stresującym wydarzeniem. ?Nawykłem do różnego rodzaju spotkań dotyczących filmów, ale tym razem był to człowiek, który mógł zostać Prezydentem,? stwierdza Bender. Na szczęście Gore szybko go uspokoił. ?Był czarujący i zdał sobie sprawę z tego, że dzięki naszemu filmowi jego przesłanie może potencjalnie dotrzeć do milionów ludzi na świecie.? ?Ten pogłębiający się globalny kryzys związany z naszym klimatem wymaga odważnego i mądrego działania," mówi Gore, który zobaczył w filmie NIEWYGODNA PRAWDA kolejną możliwość zwrócenia uwagi świata na tę niepokojącą sytuację. Aby nadać filmowi szybkie tempo i wizualną atrakcyjność filmowcy zaangażowali reżysera Davisa Guggenheima, który wcześniej reżyserował głównie na potrzeby telewizji, a produkowana przez niego, świetnie przyjęta seria HBO ?Deadwood? znana była ze świetnie nakreślonych, skomplikowanych bohaterów. Dzięki filmowi NIEWYGODNA PRAWDA Guggenheim zyskał szansę powrotu do swoich korzeni jako dokumentalisty, jednocześnie mogąc opowiedzieć pełną humanizmu historię. Im więcej reżyser dowiadywał się na temat badań naukowych będących podstawą ostrzeżeń Gore?a przed globalnym ociepleniem, tym bardziej intrygował go temat filmu. ?Rzeczą, o której marzy każdy filmowiec jest znalezienie tematu, który po prostu zmusi go do zrealizowania danego filmu,? wyjaśnia, ?a temat tego właśnie filmu okazał się dla mnie idealny. Miałem wrażenie, że gdybym już nigdy w życiu niczego nie zrobił, ten film by mi wystarczył.? Kiedy produkcja zaczynała biec swoim torem, filmowcy nie byli pewni, co do tego, jak widzowie i media podejdą do dwóch głównych tematów filmu - Gore?a i globalnego ocieplenia - które od dawna były dosyć kontrowersyjne. Wszystkie te obawy znikły jednak, kiedy film został pokazany na Festiwalu Filmowym Sundance i został entuzjastycznie przyjęty 3 owacjami na stojąco.
ZDOBYWANIE ZAUFANIA GORE
Od samego początku, Davis Guggenheim wiedział, że kluczem do filmu NIEWYGODNA PRAWDA było zdobycie zaufania Ala Gore. Będąc pod wrażeniem głębi przekonań Gore?a i jego charyzmy, Guggenheim miał nadzieję poznać także najbardziej intymne motywy byłego wiceprezydenta powodujące, że zajął się on problemem globalnego ocieplenia. Początki okazały się trudne, nawet bowiem po spędzeniu mnóstwa czasu na podróżowaniu z Gore, kilka tygodni zajęło Guggenheimowi przejście z formalnego ?Panie Wiceprezydencie? na dużo mniej formalne ?Al.? Kiedy, jednak Guggenheim zaczynał drążyć coraz głębiej okazało się, że zaczyna docierać do bardzo humanistycznej historii, która zresztą napędza cały jego film. ?Zacząłem postrzegać Ala Gore jako niezwykłą postać, która w traumatycznym momencie decyduje się odłożyć wszystko na bok i poświęcić życie tematowi, o którym mało kto ma ochotę rozmawiać,? mówi reżyser. ?Jestem filmowcem, który uwielbia silne emocje i byłem pewien, że kiedy widzowie zobaczą Ala Gore podnoszącego się po porażce 2000 roku i usiłującego ratować świat, zrobi to na nich niezatarte wrażenie.? W trakcie prac nad filmem, Gore otworzył się przed Guggenheimem, opowiadając mu o tym, jak jego życie osobiste zderzyło się z silną wiarą w piękno, świętość i emocjonalne wartości Ameryki. Guggenheim pokazuje trzy kluczowe wydarzenia w życiu Gore?a, które pomogły wzmocnić jego zaangażowanie w sprawy środowiska: wypadek samochodowy, w którym o mały włos nie zginął jego syn; śmierć siostry na raka płuc - szczególnie istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jego rodzina uprawiała tytoń; oraz jego historyczną porażkę w wyborach prezydenckich 2000 roku. Globalne ocieplenie i jego efekty zostały po raz kolejny uświadomione całemu światu w samym środku zdjęć do filmu NIEWYGODNA PRAWDA. W czasie, kiedy ekipa realizacyjna planowała podróż do Nowego Orleanu, w wybrzeże uderzył z niewiarygodną siłą huragan Katrina powodując największą katastrofę w dziejach Stanów Zjednoczonych i bezprecedensowe zniszczenie na obszarze Nowego Orleanu. Były to dni grozy dla całego kraju, a Davis Guggenheim otrzymał kolejne czerwone światło potwierdzające to, iż ostrzeżenia Gore?a muszą zostać potraktowane serio. ?Kiedy Katrina uderzyła mieliśmy już bilety do Nowego Orleanu,? wspomina Guggenheim. ?Cała ironia polegała na tym, że jechaliśmy tam, aby rozmawiać z przedstawicielami firm ubezpieczeniowych na temat zwiększających się strat powodowanych globalnym ociepleniem, które zagrażają ich interesom. Okazało się wtedy, że temat naszego spotkania wcale nie jest abstrakcyjny - to coś, co zdarza się obok nas każdego dnia.?
PROBLEMY ZWIĄZANE Z GLOBALNYM OCIEPLENIEM
Ważnym elementem prezentacji Ala Gore dotyczącej globalnego ocieplenia oraz filmu NIEWYGODNA PRAWDA jest kilka szokujących obrazów: zdjęcia Kilimandżaro i innych szczytów w Himalajach, które pokazują, że największe lodowce na ziemi topią się w dramatycznym tempie. Takie zjawiska mają także miejsce bliżej nas: Gore informuje, że w samych Stanach Zjednoczonych, w Narodowym Parku Lodowcowym pozostało alarmująco mało lodowców. Jeśli wcześniej mogło nam się wydawać, że zmiany w przyrodzie zachodzą zbyt wolno, żeby je zauważyć, lub, że ziemia jest zbyt rozległa, a jej naturalne siły zbyt potężne, abyśmy mogli poczynić jakiś uszczerbek na jej kondycji - wiemy teraz, jak bardzo się myliliśmy. Gore jasno nam uświadamia, że ziemia zmienia się teraz dosłownie z minuty na minutę i przedstawia kolejne niepodważalne dowody. Dziesięć najgorętszych lat wystąpiło w ciągu ostatnich 14 lat. Woda w oceanach gwałtownie się ociepla, przyczyniając się do coraz bardziej niebezpiecznych tropikalnych burz i huraganów, takich jak huragan Katrina czy inne niemniej groźne, jakie wystąpiły w ostatnim okresie. Zmieniające się pory deszczowe powodują powodzie i susze, a wyższe temperatury są odpowiedzialne za rozprzestrzeniające się epidemie. Także związane z temperaturą zmiany w ich naturalnym środowisku mogą prowadzić do wyginięcia najbardziej majestatycznych gatunków dzikich zwierząt. Chodzi tu między innymi o niedźwiedzie polarne, które po raz pierwszy w historii, jak raportuje Gore, toną w desperackim poszukiwaniu dryfujących kawałków lodu, na których mogłyby polować. Mimo tych wszystkich potwierdzonych naukowo informacji, Gore przerażony jest tym, iż ciągle zbyt wielu Amerykanów i ich przywódców nie wierzy w globalne ocieplenie. Przytacza tutaj liczne statystyki: podczas, gdy ostatnie badanie (Science Magazine, grudzień 2004) dotyczące zmian klimatycznych pokazało, że 928 pism wsparło globalne ocieplenie, podobne informacje dotyczące mass mediów, pokazują, że 53% z nich sugeruje, że problem globalnego ocieplenia pozostaje nie potwierdzony. Innymi słowami, okazuje się, że informacje, jakie są przekazywane ludziom nie są zgodne z faktami. Gore uważa, że naszym największym problemem jest błędne przekonanie - a największym błędnym przekonaniem jest takie, że jeśli nasza planeta jest w olbrzymim niebezpieczeństwie nic nie możemy w związku z tym zrobić. Nie mając zamiaru poddać się bez pełnej pasji walki, Gore wskazuje na to, że Amerykanie poradzili sobie z wieloma rodzajami przytłaczających problemów - od zniesienie niewolnictwa, poprzez lądowanie człowieka na księżycu czy powstrzymanie powiększania się dziury ozonowej - i wierzy, że globalne ocieplenie powinno dołączyć do chlubnej tradycji zajmowania się pozornie wydawałoby się niemożliwymi do zwalczenia problemami. Sukces można jednak odnieść tylko wtedy, kiedy Amerykanie zjednoczą się w walce z tym problemem, troszcząc się o problem środowiska w codziennym życiu i wywierając nacisk na polityków, aby ci starali się robić więcej w tym celu. Al Gore wierzy, że pewne zmiany już zachodzą. Widzi organizujących się obywateli różnych stanów i należących do różnych partii politycznych. Zarówno Gore, jak i autorzy filmu mają nadzieję, że NIEWYGODNA PRAWDA będzie swego rodzaju inspirującym katalizatorem.
WYWIAD Z ALEM GORE
P: Już od pewnego czasu interesuje się Pan sprawą globalnego ocieplenia - w jaki sposób się Pan w to zaangażował i co sprawiło, że zdecydował się Pan na swój objazdowy show? GORE: Zacząłem zajmować się tym tematem pod koniec lat 1960-tych, zaalarmowany przez jednego z moich profesorów w college?u, Rogera Revelle. Pomagałem także organizować pierwsze przesłuchania w tej sprawie w Kongresie pod koniec lat 1970-tych, po wybraniu mnie do Izby Reprezentantów. W latach 1980-tych dyskutowałem o globalnym ociepleniu z przywódcami innych krajów świata i zorganizowałem międzynarodową sieć ustawodawczą, która miała się zająć właśnie tym tematem. Jako amerykański senator, a następnie wiceprezydent brałem udział w licznych rozmowach na ten temat, między innymi podczas Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro w 1992 roku czy podczas negocjacji związanych z Protokołem z Kyoto w 1997 roku. Kiedy każde z kolejnych badań naukowych potwierdzało i pogłębiało powody mojego niepokoju, zacząłem pojmować konieczność uświadomienia światu tego globalnego kryzysu, jako rodzaj misji. Ale jeszcze nie skończyłem. Każdego dnia uczę się, jak bardziej efektywnie informować innych o tym temacie. Q: Czy może Pan opowiedzieć o wypadku syna i o tym, jak to osobiste wydarzenie wpłynęło na pańską misję? GORE: Możliwość utraty dziecka była bardzo bolesnym doświadczeniem, które udzieliło mi kilku lekcji. Na przykład, do tamtej chwili nigdy nie zdawałem sobie sprawy z tego, że jedną z tajemnic ludzkości jest to, że cierpienie zbliża do siebie ludzi. Dowiedziałem się tego, kiedy inni, którzy doświadczyli takiego bólu jak ja, wyciągnęli do mnie ręce i połączyliśmy się ze sobą w sposób jednocześnie uzdrawiający i całkowicie nas zmieniający. Potem, w zupełnie nowy sposób zrozumiałem, że możemy utracić Ziemię (lub przynajmniej przyjazne dla ludzi środowisko, które znamy od tysięcy lat). Q: Dlaczego właśnie firma Participant okazała się odpowiednia, aby wyprodukować ten dokument? Będzie Pan brał udział w społecznej kampanii, którą ta firma przygotowuje dla każdego ze swoich filmów? GORE: Jeff Skoll pojawił się na moim pokazie slajdów i kiedy rozmawialiśmy o możliwości zrealizowania filmu byłem pod dużym wrażeniem jego pasji. Jego firma jest unikalna i podziwiam to, co robi. Tak, będę poważnie zaangażowany w społeczną kampanię. http://www.climatecrisis.net Q: W filmie mówi Pan, że nie powinniśmy przechodzić od ?wyparcia się do rozpaczy?. Czy może Pan wyjaśnić, co to oznacza? GORE: Nasza cywilizacja jest ciągle jeszcze w stanie ?wypierania? pewnych faktów związanych z tym tematem. Ale to wyparcie zaczyna ustępować. Zaczynamy przyjmować do wiadomości, że stoimy przed nadciągającym planetarnym zagrożeniem i musimy przestać twierdzić, że ten kryzys jest zbyt poważny, aby go rozwiązać. Mamy na to rozwiązania. Brakuje tylko woli politycznej - ale to akurat jest odnawialne źródło. Q: W filmie mówi Pan o ?niewygodnej prawdzie? - i tak właśnie zatytułowano film. Może Pan powiedzieć, co to wyrażenie dokładnie oznacza? GORE: Niektóre prawdy są wyjątkowo trudne, ponieważ, kiedy już je poznamy - i pojmiemy, że są rzeczywiście wiarygodne - wtedy musimy zacząć zmieniać stan rzeczy. A zmiany mogą być dosyć niewygodne. Q: Wydaje się, że ten temat jest obecnie dosyć palący, ale jednocześnie roztrwoniliśmy sporo czasu nie zajmując się nim. Mogłoby się wydawać, że jest to dosyć przygnębiające, Pan jednak walczy i jest nastawiony do tego pozytywnie. Może Pan skomentować swój optymizm? GORE: Odnoszę czasem wrażenie, że jest to coś w rodzaju filmu ?Perils of Pauline?, istnieją jednak powody do optymizmu, jeśli nawet jedna osoba czytająca to zdanie zaangażuje się w pomoc, aby zwalczyć kryzys. Nie mamy wiele czasu na zmiany - ale ciągle jeszcze jest go trochę.
FAKTY NA TEMAT GLOBALNEGO OCIEPLENIA
CZYM JEST GLOBALNE OCIEPLENIE? ? Globalne ocieplenie jest spowodowane uwalnianiem się dwutlenku węgla i innych zatrzymujących ciepło gazów w atmosferę ziemską. Gazy te działają jak gruby koc, zatrzymujący ciepło słoneczne i powodujący ocieplenie. Gazy te powstają na skutek spalania paliwa przez samochody i elektrownie, a także zmniejszającą się powierzchnię lasów i rolnictwo. ? Naukowcy wpadli na trop globalnego ocieplenia studiując pozostałości z przeszłości w lodzie, osadach dna oceanicznego, a także w słojach pni drzew. ? Globalne ocieplenie jest problemem dla cywilizacji powoduje bowiem poważne sztormy i susze, topnienie lodowców, podnoszenie się poziomu wód w morzach i oceanach, zmianę wzorców pogodowych, rozprzestrzenianie się chorób. ? Pojazdy i spalające węgiel elektrownie są dwoma największymi źródłami dwutlenku węgla w Stanach Zjednoczonych. Poważnym źródłem zwiększania się ilości tego gazu w atmosferze jest także wycinanie lasów. ? Naukowcy twierdzą, że jeśli nie ograniczymy emisji dwutlenku węgla, średnia temperatura może do końca stulecia wzrosnąć od 3 do 9 stopni. ZADZIWIAJĄCE STATYSTYKI DOTYCZĄCE GLOBALNEGO OCIEPLENIA ? Ostatnie dane pochodzące z lodowców Antarktyki dowodzą, że koncentracja dwutlenku węgla jest tam teraz wyższa niż kiedykolwiek w ciągu ostatnich 650 000 lat. ? Rok 2005 był najgorętszym rokiem od czasów, kiedy zaczęto mierzyć temperaturę atmosfery. Ostatnie dziesięć najgorętszych lat, to lata począwszy od 1990 roku. Latem 2005 roku przekroczone zostały rekordy ciepła w setkach amerykańskich miast. ? W ciągu ostatnich 50 lat, średnia światowa temperatura rosła w najszybszym tempie, jakie odnotowano w historii. ? W 2003 roku, fale ciepła spowodowały śmierć ponad 30 000 osób w Europie i 1 500 w Indiach. ? Od 1978 roku, powierzchnia lodu arktycznego zmniejsza się o 9% co dziesięć lat. ? Po raz pierwszy zauważono mewy na Biegunie Północnym w roku 2000. ? Śniegi Kilimandżaro, przy obecnym tempie topnienia mogą zniknąć zupełnie do 2020 roku. PRZEWIDYWANE SKUTKI WZROSTU TEMPERATURY ? Przewiduje się, że globalne ocieplenie zwiększy intensywność występowania huraganów. W ciągu ostatnich kilku dekad, występowanie huraganów kategorii 4 i 5 prawie się podwoiło. Ponieważ woda w oceanach staje się coraz cieplejsza, tropikalne sztormy mogą pobierać więcej energii i stawać się dużo mocniejsze. ? Zwiększy się także liczba poważnych sztormów powodujących zalanie poszczególnych obszarów, a także liczba suszy i pożarów lasów. ? Niżej położone wyspy na skutek podnoszenia się poziomu morza nie będą mogły być dłużej zamieszkiwane. ? Lasy, farmy i miasta będą musiały borykać się z nowymi szkodnikami i liczniejszymi chorobami przenoszonymi przez komary. ? Zakłócenie środowiska naturalnego raf koralowych czy alpejskich łąk, może spowodować, że wiele gatunków roślin i zwierząt wyginie. CO MOŻNA ZROBIĆ? ? Częściowym rozwiązaniem problemu może być zwiększenie wydajności źródeł energii, ochrona przyrody, odnawialne źródła energii czy nowa polityka poszczególnych państw. Technologia, która mogłaby odwrócić skutki globalnego ocieplenia już istnieje. Należy podjąć natychmiastowe kroki, aby konstruować mniej zanieczyszczające powietrze pojazdy, produkować bardziej wydajne urządzenia elektryczne i oszczędzać energię w skali międzynarodowej. ? Każda osoba może mieć wpływ na ograniczenie skutków ocieplenia emitując mniej gazów cieplarnianych. ? Duże korporacje już szukają sposobów na zmniejszenie emisji gazów i jednoczesne zaoszczędzenie pieniędzy - istnieje jednak spora możliwość co do większej liczby innowacji. ? Kluczem do kontroli globalnego ocieplenia może być rozwój nowych technologii związanych z czystą energią - elektrownie wiatrowe i słoneczne, hybrydowe silniki elektryczne, i inne alternatywne źródła energii. ABY DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ LUB PODJĄĆ DZIAŁANIE: ? http://www.climatecrisis.net
AL GORE
Były Wiceprezydent Stanów Zjednoczonych, Al Gore jest Prezesem mającej siedzibę w Londynie firmy Generation Investment Management, która skupia swoje działania na nowym podejściu do zrównoważonego inwestowania. Pełni także funkcję Prezesa Current TV, niezależnej telewizji kablowej i satelitarnej przeznaczonej dla młodych ludzi i opierającej swój program na tworzonych przez widzów treściach i dziennikarstwie. Al Gore jest członkiem Rady Nadzorczej Apple Computer, Inc. oraz doradcą Google, Inc. Wykłada także gościnnie na Uniwersytecie Stanowym w Murfreesboro, Tennessee. Al Gore został wybrany do Izby Reprezentantów w 1976 roku i pełnił tę funkcję przez cztery kadencje. W latach 1984 i 1990 został wybierany do Senatu, a 20 stycznia 1993 roku został 45. Wiceprezydentem Stanów Zjednoczonych. W trakcie trwania jego administracji, Al Gore było czołowym członkiem zespołu ds. ekonomicznych Prezydenta Clintona. Pełnił funkcje członka Gabinetu, członka Rady Bezpieczeństwa Narodowego. Al Gore za czasów administracji Prezydenta Billa Clintona czynił liczne wysiłki, aby chronić naturalne środowisko - wydał między innymi bestseller na ten właśnie temat Earth in the Balance: Ecology and the Human Spirit (1992). Al Gore i jego żona Tipper rezydują w Nashville, Tennessee.
SYLWETKA REŻYSERA
Davis Guggenheim (Reżyser / Producent wykonawczy) Davis Guggenheim był producentem wykonawczym filmu ?Dzień próby? (Training Day) oraz reżyserem filmu kinowego ?Gossip? - oba zrealizowane dla wytwórni Warner Bros. Jego dorobek telewizyjny obejmuje takie pozycje jak - poszczególne odcinki serii ?Numbers?, ?The Shield: Świat glin? (The Shield), ?Agentka o stu twarzach? (Alias), ?24 godziny? (24), ?NYPD Blue?, ?Ostry dyżur? (ER), ?Party of Five" czy ?Deadwood? - nagroda Emmy. W 1999 roku, Guggenheim podjął się ambitnego projektu udokumentowania pierwszego roku pracy kilku młodych nauczycieli szkół publicznych. Efektem tego były dwa filmy dokumentalne przyglądające się systemowi szkół w Los Angeles: ?The First Year? - premiera na kanale PBS w 2002 roku (nagroda Peabody oraz Grand Jury na Full Frame Film Festival). Inne filmy dokumentalne Guggenheima to ?Norton Simon: A Man and His Art? czy ?JFK and the Imprisoned Child?.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.