"To film w całości oparty na gwałcie" - pisano nie bez racji, zwłaszcza że tworcy filmu nie bawili się w subtelności.
Stwór przysysający się do twarzy symbolizuje lęk przed seksem oralnym. Komory prowadzące w głąb statku kosmicznego przypominają wielkie waginy. Finałowa scena, gdzie Ripley w koszulce i kusych majteczkach mocuje się z potworem o łbie długim i śliskim, nie pozostawiła żadnej umowności.
Producenci nawiązali współpracę z ekscentrycznym szwajcarskim malarzem i rzeźbiarzem, H.R. Gigerem, znanym z niepokojącej serii obrazów - pełnych powykręcanych ciał sprzęgniętych z maszynami oraz aluzji seksualnych i religijnych. Giger stworzył ponure, pełne erotycznej symboliki wnętrza, a przede wszystkim wygląd samego potwora.
Genialny potwór, oryginalna sceneria, nowy typ bohatera, stara opowieść ujęta w nowoczesną formułę plus aluzje seksualne czytelne dla wszystkich - czy ten film mógł się nie sprzedać?
Tekst L. Orbitowski z GW
Chłopa Ci potrzeba! Założę się że jak spacerujesz sobie po Twojej miejscowości, na każdym kroku widzisz penisy.
A to ten Orbitowski to taki napalony! Ale skoro autorka postu wlepiła tu ten tekst to chyba też ma kosmate myśli.
Nawet ten teleskop przy którym siedział space jockey był gigantycznym "penisem" wycelowanym w twarz space jockeya ;)
Widziałem ten tekst. Ogólnie dobry, ale te skojarzenia to bardzo, bardzo mocno naciągane. Na tej samej zasadzie można by powiedzieć, że to film o samotności hydraulika-konserwatora w starym bloku, ze schizofrenią w dodatku, bo tyle tam rur i wody, a reszta to zwidy. Nie przesadzajmy.
ja się z tym zgadzam ze spostrzeżeniami autora i uważam te spostrzeżenia na plus :)
... zresztą sztuka gigera zawsze mocno opierała się na seksualności
o czym tez pisze w swojej książce
przykłady:
http://www.bergoiata.org/fe/Giger/hr_giger_csg048.jpg
http://static.artfagcity.com/wordpress_core/wp-content/uploads/2009/10/6.jpg
http://www.cinemaspy.com/img/user/Giger-Necronom_II_350.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-PXXy-6OK4V8/TdRQIaLZsiI/AAAAAAAAABA/BprwhzJ8xIc/s1600/ hr_giger_biomechanoid_II.jpg
http://www.ghidelli.net/art/giger/works/tgm%20III.JPG
http://horrorhomework.com/blog/wp-content/uploads/2012/02/hr-giger-erotomechanic s-IX.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_p-o6lFpwSR4/S2MiIAOx0PI/AAAAAAAAE38/ZYXd5epyXLA/s640/H .R+Giger.jpg
film był też robiony w czasach kiedy rewolucja seksualna miała się jak najlepiej w kolejnych krajach i nie było jeszcze wielkiej poprawności politycznej czy kościelnej jak jest obecnie.. dlatego filmowi udało się wyjść, w dzisiejszych czasach z tak mocno sexualną stylistyką nikt by chyba nie zgodził się robić filmu z takim budżetem jak prometeusz ;)
Dokładnie. Też czytałem ten tekst na gazecie i od razu uderzyła mnie trafność tych spostrzeżeń. Może i mam lekko skrzywioną percepcję ale prawie, że od mojego pierwszego razu z Alienem ;) niepokoiła mnie te stylistyka. Niepokoiła póki po prostu nie zobaczyłem obrazów Gigera, wtedy wszystko stało się jasne.
Niestety ale wielu polakom z wyjątkową łatwością przychodzi obśmiewanie (patrz komentarze na gazecie) cudzych spostrzeżeń i opinii.
Ulala koego, ale mocne obrazki zaserwowales. Perwersyjnie fascynujace i odpychajace zarazem, a kreska geniana. Tak, ten rysownik wspolpracujacy z rezyserem aliena musi byc maniakiem!
Teoria jak najbardziej słuszna, wystarczy rzucić okiem na kilka gigerowskich konceptów Obcego żeby zwrócić uwagę na pewne oczywistości.
http://www.museumsyndicate.com/images/3/20300.jpg
http://www.museumsyndicate.com/images/3/20286.jpg
http://www.museumsyndicate.com/images/3/20998.jpg
http://www.museumsyndicate.com/images/3/21000.jpg
http://www.museumsyndicate.com/images/3/20287.jpg
Kto się spodziewał czegoś lepszego od Gazetki Wyborczej, tego tworu dla pseudointeligencji, jest naiwny. Przecież tam piszą, co ślina na język przyniesie. W co drugim numerze jest sprostowanie lub przeprosiny.
Wielbiciele teorii spiskowych NWO i Iluminatow dopatruja sie zakamuflowanych okultystycznych symboli w architekturze (na przyklad mapa Waszyngtonu - pentagram). Akutat to tego trzeba posiadac wiedze i nieprzecietna inteligencje, tak w Obcym - 8 pasazer Nostromo te ukryte sprosne symbole az bija po oczach. Glowa Aliena to wypisz wymaluj fallus, meski czlonek.
Twarzolap... hmm.. w latach 70-tych gdy powstawal film, chyba 90% spoleczenstwa zachodniego uwazalo, ze seks oralny jest obrzydliwy, ze nalezy sie go bac i tepic. Teraz zyjemy w czasech, gdy gimnazjalistki na przerwie w szkole obciagaja, wiec my - wspolczesni, akcji z twarzolapem tak nie interpretujemy.
Chcesz i tym porozmawiać? A powiedz mi - czy to prawda, że fizyka jest seksistowska, bo lepiej poznana jest fizyka ciał stałych, niż płynów?
Drodzy wielbiciele Aliena, wypada zapoznac sie z tworczoscia H. R. Gigera, surrealistycznego malarza, ktory stworzyl ksenomorfa do filmu Obcy - ósmy pasażer Nostromo. Ekstentryczny malarz aczy w swoich pracach zamiłowanie do makabry i groteski, oraz fascynacją okultyzmem, ludzką seksualnoscia i ideą podświadomości.
W wieku pięciu lat Giger dostał od ojca-aptekarza prawdziwą czaszkę. Czaszka ukształtowała w dużym stopniu jego wyobraźnię: z jednej strony fascynacja śmiercią, złem i mrocznymi stronami życia, z drugiej - formami organicznymi. W mlodosci cierpiał on na rodzaj parasomnii odznaczający się występowaniem częstych lęków nocnych.
W 1977 roku zgłosił się do niego Dan O’Bannon, który stwierdził, że skończył pisać scenariusz horroru science-fiction i że reżyser potrzebuje kogoś, kto wykonałby dla niego projekt scenografii oraz wizerunku potwora. Giger zaprezentował więc osobom odpowiedzialnym za produkcję kilka swoich prac, w tym wchodzące w ramy kolejnego albumu - Necronomicon. Ridley Scott wpadł w zachwyt. Giger dostał angaż, a produkcja ruszyła pełną parą.
W ten oto sposób narodził się ksenomorf. Ukochane dziecko artysty zdominowało wyobraźnię widzów na całym świecie, jemu samemu przynosząc Oscara za najlepsze efekty wizualne, oraz rozpoznawalność poza hermetycznym kręgiem twórców i miłośników sztuki. Scott zaproponował język uzbrojony w drugi komplet zębów. Giger natomiast zaproponowal, by zamiast jezyka pojawil sie fallus z kompletem miniaturowych zebow oraz by pozbawić potwora oczu. Dzięki temu jest bardziej przerażający, bo nie ma możliwości nawiązania z nim kontaktu wzrokowego. Nie wiadomo, gdzie patrzy i co zamierza.
Ta niesamowita grafika przedstawia ksenomorfa, ktory "ukryte" ma nie jednego, a dwa meskie czlonki w pelnej erekcji.
cache.gawkerassets. com/assets/images/8/2011/10/giger-alien---pg.-116.jpg
Jestem niezwykle zaskoczony, parę razy oglądałem tą serię i w życiu bym nie pomyślał o takim kontekście. Te podesłane szkice to oryginalna twórczość Gigera? Nie sądziłem oglądając horror, si-fi że ktoś tu chce jakieś porno przemycić. Jeden w wolnym czasie usiądzie będzie rozmyślał przykładowo o nowym samochodzie, drugi o pracy, a trzeci o peniso-stworze przyszłości. Haha. Nie mogę. Co ludzie mają w głowach..
To przecież oczywiste - tematyka seksualna i gwałt, podobnie jak wątki okultystyczne, czy wręcz satanistyczne dominują w większości prac mrocznego geniusza jakim jest Giger. Osobiście posiadam znakomity album Giger's Alien, ale sporo jego albumów można "wygooglać" lub poszukać na serwisach typu filestube
Na szczęście Ridley trochę wyhamował-stonował zapędy Gigera i powstał świetny stwór oraz genialny film. Dodam tylko, że przy innej produkcji Giger mógł sobie na więcej pozwolić (Gatunek).
http://www.filmweb.pl/film/Gatunek-1995-5788
Skoro H.R Giger jest ojcem Obcego to to jest (very heat) siostra Alienka:)
http://www.hrgiger.com/ghost/ghost1.jpg
No niestey - Gatunek był filmem słabym - nawet bardzo słabym, nie mówiąc nawet o kontynuacjach...
Ponad 670 dyskusji na filmwebie na temat tego dzieła i tylko jedna o jego prawdziwej istocie. Smutne..
Cóż ja zwykły zjadacz chleba mogę jeszcze odrzec tak wielkiemu intelektualiście jak pan Airro który w mig dostrzega wszelakie aluzje zawarte w najbardziej wymagających dziełach filmowych.