W 1692 roku, w kolonii Ipswich w Massachusetts, pięć rodzin zawarło pakt milczenia. Jedna z nich domagająca się coraz większej władzy została skazana na banicję. Linia krwi jej członków zniknęła bez śladu aż do dzisiaj. Wyobraź sobie, że posiadasz nadprzyrodzoną zdolność czynienia rzeczy niemożliwych, jednak im więcej mocy użyjesz, tym stajesz się słabszy. Spenser Academy, szkoła z internatem dla elit, pełna jest pięknych, bogatych i uprzywilejowanych nastolatków. Wyreżyserowany przez Renny?ego Harlina film PAKT MILCZENIA opowiada historię synów z Ipswich, czterech studentów związanych ze sobą niezwykłym rodowodem. Jako potomkowie rodzin, które osiedliły się w kolonii Ipswich w XVII wieku, chłopcy urodzili się posiadając niezwykłą moc. Kiedy piąty potomek nagle wprowadza się do miasta, zostają ujawnione skrywane od lat sekrety i istnieje niebezpieczeństwo złamania paktu milczenia chroniącego ich rodziny. PAKT MILCZENIA to atrakcyjny, olśniewający wizualnie thriller, w którym na ekranie pojawiają się młode, wschodzące gwiazdy kina - Steven Strait (Sky High, 10,000 B.C.), Laura Ramsey (Lords of Dogtown, She?s the Man) i Taylor Kitsch (NBC Friday Night Lights), a także nagrodzona aktorka Wendy Crewson (telewizyjne 24 godziny, Eight Below). Reżyseria RENNY HARLIN (Egzorcysta: Początek, Szklana pułapka 2, Piekielna głębia), scenariusz - J.S. CARDONE (Alien Hunter, True Blue). W rolach głównych STEVEN STRAIT (Sky High, 10,000 B.C.), SEBASTIAN STAN (All Fall Down, Red Doors), LAURA RAMSEY (Lords of Dogtown, Ona to on) oraz TAYLOR KITSCH (Snakes on a Plane, NBC Friday Night Lights), TOBY HEMINGWAY, JESSICA LUCAS, CHACE CRAWFORD, WENDY CREWSON (24 godziny, The Santa Clause 1, 2 & 3). Produkcja - Tom Rosenberg i Gary Lucchesi. Producenci wykonawczy - Andre Lamal, James McQuaide, Roger Mincheff, J.S. Cardone, Carol Kottenbrook oraz Scott Einbinder. W Spenser Academy rozpoczyna się nowy rok szkolny. Studenci zorganizowali szaloną imprezę, aby uczcić koniec lata. Setki wirujących w tańcu ciał. Caleb Danvers (STEVEN STRAIT) i jego trzem kolegom zostaje przedstawiona atrakcyjna, nowa studentka Sarah Wenham (LAURA RAMSEY). Sarah poznaje także bardzo intrygującego studenta Chase Collinsa (SEBASTIAN STAN). Kiedy na imprezie pojawia się policja, aby rozproszyć zbyt dobrze bawiących się młodych ludzi, zostaje odkryte ciało jednego ze studentów, który zmarł z przedawkowania narkotyków. Dyrektor szkoły (KENNETH WALSH) podejrzewa, że w śmierć chłopca w jakiś sposób zaangażowani są Caleb i jego trzej przyjaciele. W międzyczasie Sarah, była uczennica publicznej szkoły w Bostonie, usiłuje dostosować się do życia w internacie elitarnej szkoły i nie może pozbyć się dziwnego uczucia, że ktoś - lub coś - obserwuje każdy jej ruch. W szkole rośnie napięcie, kiedy Caleb i jego przyjaciele zaczynają nadużywać swojej mocy. Chociaż wydają się być zwykłymi nastolatkami, łączy ich niewypowiedziana więź. Nie tylko są potomkami rodzin, które osiedliły się w kolonii Ipswich w czasach, kiedy miały miejsce procesy czarownic z Salem, ale także odziedziczyli nadnaturalne moce swoich przodków. Ale ich zdolności do zmieniania kształtów, przeciwstawiania się przyciąganiu ziemskiemu i nadludzkiej mocy okazują się być okupione olbrzymim kosztem. Za każdym razem, kiedy synowie Ipswich używają swojej niezwykłej mocy, starzeją się przedwcześnie. Jednak pokusa jest silniejsza od nich i bardziej uzależniająca od narkotyków. Co więcej, w chwili, kiedy każdy z chłopców skończy 18 lat, ?odziedziczy? jeszcze bardziej potężną i uzależniającą moc. Do urodzin Caleba zostało jeszcze tylko kilka dni, a jego matka Evelyn (WENDY CREWSON) przerażona jest wizją tego, że jej syn - podobnie jak jego ojciec - nie będzie w stanie oprzeć się pokusie używania mocy. Caleb zapewnia ją jednak, że będzie w stanie poradzić sobie z nowymi zdolnościami. Ale czy naprawdę? Co będzie jeśli będzie potrzebował mocy do walki ze złem, które zagraża wszystkiemu, co kiedykolwiek kochał?
O produkcji
Zapierająca dech w piersiach akcja filmu PAKT MILCZENIA i przykuwający uwagę suspens, były tym, co zwróciło uwagę szefa Screen Gems, Clinta Culpeppera na oryginalny scenariusz J.S. Cardone. Producenta Toma Rosenberga pociągał natomiast inteligentny podtekst scenariusza poruszającego współczesne tematy społeczne, uzależnienia oraz poczucie niezachwianej pewności siebie, którego doświadcza wielu nastolatków. ?Ten film to thriller, ale także umoralniająca opowieść dla młodych ludzi,? mówi szef Lakeshore Entertainment, który uprzednio wyprodukował takie filmy jak nagrodzony Oskarem? przebój w reżyserii Clinta Eastwooda Za wszelką cenę (Million Dollar), Egzorcyzmy Emily Rose (The Exorcism of Emily Rose) czy Underworld i Underworld Evolution. ?To opowieść o piątce przyjaciół, których łączy tajemna więź - wszyscy mają po 16 - 17 lat - i którzy lada dzień będą w stanie w pełni rozwinąć swoją nadludzką moc. Ich koledzy podlegają podstawowym prawom fizyki, oni nie. Problem polega jednak na tym, że jeśli wykorzystają swoją moc, znacznie skróci im to życie, co może być postrzegane jako metafora innych niebezpiecznych rzeczy, jakim ulegamy w życiu?. Pochodzący z Finlandii, doświadczony reżyser Renny Harlin był podekscytowany projektem od chwili, kiedy przeczytał scenariusz. Harlin, który zrealizował wcześniej między innymi takie filmy jak Koszmar z ulicy Wiązów 4 (Nightmare on Elm Street 4) czy Egzorcysta: Początek (The Exorcist: The Beginning), zyskał sławę nie tylko jako autor horrorów, ale także jako twórca takiego przeboju jak Szklana pułapka 2 (Die Hard 2). ?Kiedy przeczytałem scenariusz PAKT MILCZENIA poczułem, że jest to historia, jakiej od dłuższego już czasu nie było na ekranie,? mówi Harlin. ?W erze takich filmów jak ?Harry Potter? przywykliśmy do oglądania magicznych historii dla dzieciaków. Znalezienie jednak interesującego scenariusza dla nastolatków i dorosłych jest wyjątkowo trudne. Byłem zaintrygowany także tym, że młodzi bohaterowie filmu znajdują się na granicy dorosłości, w okresie, kiedy trzeba stawić czoła trudnym tematom, podjąć ważne decyzje, a życie gwałtownie się zmienia?. W czasach, gdy bardzo powszechne w Hollywood stało się przyjmowanie za materiał źródłowy filmu komiksów (Hellboy, Sin City), w tym przypadku filmowcy zwrócili uwagę na oryginalny scenariusz J.S. Cardone zainspirowany serią czterech historyjek rysunkowych autorstwa Arona Coleite i Tone Rodrigueza. Chociaż jednak ten materiał mógł być idealną bazą dla kolejnego filmu opartego na komiksie, Harlin zdecydował się przyjąć zupełnie inną estetykę podczas przenoszenia historii na ekran. ?Można przyjąć, że mamy do czynienia z dwoma rodzajami filmów bazujących na opowieściach komiksowych,? mówi reżyser. ?Istnieją bardzo kolorowe, przesycone barwami filmy oraz te ciemne i mroczne. My chcieliśmy stworzyć nasz odrębny styl. Wykreować świat, który jest fascynujący, mroczny, inny od wszystkiego, co widać w kinach i ciągle mocno zakorzeniony w rzeczywistości.? ?Renny stworzył na podstawie scenariusza swego rodzaju książkę?, wspomina Rosenberg. ?Wykonał rysunki, powycinał zdjęcia z gazet i połączył to wszystko w jedną całość pokazując swoją koncepcję filmu. To było graficzne ujęcie scenariusza. Coś naprawdę fantastycznego! Na ekranie spełnił każdą ze swoich obietnic?.
Kompletowanie obsady
Kiedy rozpoczął się proces kompletowania obsady PAKTU MILCZENIA filmowcy zdecydowali, że skupią się głównie na zaangażowaniu młodych utalentowanych aktorów, a nie już uznanych gwiazd kina. ?Wspaniałą rzeczą, jeśli chodzi o pracę z młodymi aktorami?, mówi Harlin, ?jest to, że są zawsze bardzo zaangażowani w to, co robią i pełni niezwykłej pasji. Nie chowają się w przyczepie i nie rozmawiają godzinami ze swoimi agentami. Są cały czas na planie i nigdy nie męczy ich próbowanie nowych rzeczy?. To właśnie producent Tom Rosenberg zwrócił uwagę reżysera na młodego aktora Stevena Strait, który wcielił się w rolę Caleba. ?Wg mnie Steven wkrótce zostanie gwiazdą,? mówi Rosenberg. Młody aktor wyznaje, że tym, co między innymi zwróciło jego uwagę na scenariusz PAKTU MILCZENIA było to, że był on zainspirowany opowieścią rysunkową. ?Przez lata zbierałem komiksy. Miałem ich setki. Czytanie ich było swego rodzaju ucieczką od rzeczywistości. Wg mnie ten film będzie posiadał podobne cechy?. Strait tak opisuje swoją postać, Caleba Danversa - ?to przywódca grupy. Ma poczucie odpowiedzialności, ponieważ dokładnie wie, co moc zrobiła z członkami jego rodziny. Dlatego nie chce jej nadużywać.? Osobą, o którą Caleb troszczy się najbardziej jest oczywiście Sarah Wenham grana przez Laurę Ramsey, młodą aktorkę odkrytą kilka lat temu w szkole w Rosendale, Wisconsin w iście hollywoodzkim stylu - podczas nakrywania stołów w restauracji. ?Grana przeze mnie Sarah jest nowa w szkole,? wyjaśnia Ramsey. ?To bardzo prestiżowa szkoła, do której chodzą bogate dzieciaki. Moja bohaterka natomiast chodziła wcześniej do Boston Public, nie ma pieniędzy i wierzy, że nowa szkoła pomoże jej w spełnieniu marzeń o Harvardzie.? W skład obsady aktorskiej weszła także nagrodzona aktorka Wendy Crewson (?Sex Traffic,? ?The Many Trials of One Jane Doe?) jako matka Caleba, Evelyn Danvers. ?Evelyn scala rodzinę,? mówi Crewson o swojej postaci. ?Ale chociaż przez cały czas opłakuje męża i obawia się, że syn pójdzie w jego ślady, wygląda świetnie! Ma wspaniałe włosy i przez cały czas chodzi w szlafroku.? Dla Crewson, największym wyzwaniem w całym filmowym projekcie były ujęcia, które wymagały pracy z ?zielonym ekranem? - proces, w którym wygenerowane komputerowo obrazy są następnie dodawane do danej sceny. ?Jestem lepsza przy zlewie kuchennym i w ręczniku na głowie,? śmieje się aktorka. ?Właśnie to robię najlepiej... to moja strefa bezpieczeństwa. Wszystko, co robię w tym filmie zależy od efektów specjalnych. Jedyną realną rzeczą są moje włosy - które tak naprawdę także nie są prawdziwe.? Do roli nemezis Caleba, Chase Collinsa filmowcy zaangażowali Sebastiana Stana, który wcześniej zagrał m.in. z Isabellą Rossellini w niezależnym filmie All Fall Down. ?Mój bohater zostaje dosyć wcześnie przedstawiony widzowi, otacza go jednak pewna aura ambiwalencji,? mówi Stan. ?Tak naprawdę nikt o nim nic nie wie. On jednak pojawia się i chce zaprzyjaźnić z grupą, szczególnie z Calebem.? Do obsady dołączyli także Taylor Kitsch (Snakes on a Plane) jako najlepszy przyjaciel Caleba, jeżdżący na motocyklu Pogue Parry; urodzona w Vancouver Jessica Lucas (Ona to on) jako Kate Tunney, piękna i bogata współlokatorka Sarah; Toby Hemingway (?Bones,? ?Summerland?) jako sprawiający kłopoty Reid Garwin; oraz pochodzący z Teksasu Chace Crawford jako Tyler Sims, najmłodszy z czterech synów Ipswich.
Wizualna magia "Paktu milczenia"
W PAKCIE MILCZENIA zachowanie równowagi między elementami fantazji (nastolatki z nadludzką mocą) a bardziej realistycznymi tematami takimi jak miłość, przyjaźń, czy rywalizacja młodzieży wywodzącej się z różnych środowisk było jednym z największych wyzwań, jakie stanęły przed twórcami filmu. Tak mówi o tym reżyser Renny Harlin, ?Technologia efektów cyfrowych sprawia, że na ekranie można wykreować dosłownie każdy ze światów. Ale nasz świat, to nie świat fantazji, ani science fiction - musiał być mocno zakorzeniony w rzeczywistości. Chciałem, żeby widzowie czuli, że ekranowa szkoła przypomina im ich własną, jest jednak trochę inna, bardziej ekscytująca. W tym samym czasie, jednak efekty specjalne pozwalają nam stworzyć takie sekwencje akcji, w których widzimy, jak działa magiczna moc chłopców. Wszystko w naszym filmie zależy więc od perfekcji aktorów?. Po to, aby jak najlepiej wykorzystać budżet filmu przeznaczony m.in. na efekty wizualne, producenci zdecydowali się realizować swój film w Montrealu, który zapewnia obecność na planie utalentowanych profesjonalistów oraz lokacje przypominające te w Nowej Anglii. Między innymi dzięki pracy w Montrealu, filmowcy mogli zaangażować świetnego - pochodzącego z Quebecu - autora zdjęć Pierre?a Gilla (telewizyjna Joan of Arc i Hitler: The Rise of Evil). Gill porównuje unikalne sekwencje akcji pokazane w PAKCIE MILCZENIA do innego przełomowego wizualnie filmu: ?Po filmie Matrix - gdzie wykorzystano te niezwykłe sceny walki z unoszącymi się w powietrzu ludźmi - wielu filmowców zaczęło je powielać. Bohaterowie w naszym filmie także latają, ale nasze podejście do ruchu jest zupełnie inne. Zwykle aktorzy unoszą się w powietrzu dzięki kontrolowanemu ręcznie systemowi lin. My wykorzystaliśmy urządzenie komputerowe skonstruowane specjalnie dla Cirque du Soleil. Skomputeryzowany system lin oznacza nie tylko to, że jesteśmy w stanie kontrolować każdy ruch aktora w powietrzu, ale dokładnie go przewidzieć i powtórzyć dokładnie każde ujęcie?. Aby przygotować się do trudnych fizycznie scen, aktorzy musieli poddać się intensywnemu treningowi. Musieli też przywyknąć do wypowiadania swoich kwestii na pustym planie filmowym przed tylko ?zielonym ekranem?. ?Naprawdę trzeba do tego przywyknąć?, przyznaje Strait. ?To spore wyzwanie, kiedy człowiek musi po prostu wyobrazić sobie, że wisi na skale?. Reżyserowi zależało także bardzo na tym, aby znaleźć odpowiednie lokacje. ?Bardzo liczyliśmy na scenerię - w szczególności budynek szkolny,? mówi. ?Spędziliśmy więc mnóstwo czasu szukając szkoły, która sprawiałaby wrażenie znajdującej się w Nowej Anglii, a jednocześnie była w swoim charakterze nieco gotycka?. Jeden z producentów wykonawczych dodaje, ?Montreal jest w sporej części podobny do Nowej Anglii. W Lennoxville znaleźliśmy np. idealne miejsce na Spenser Academy - niesamowity budynek z czerwonej cegły.?
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.