PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=31782}

Samuraj

Le Samouraï
1967
7,6 6,3 tys. ocen
7,6 10 1 6275
7,9 22 krytyków
Samuraj
powrót do forum filmu Samuraj

film nie wytrzymał próby czasu, a spojrzenie Delona przyprawia o niestrawność, amerykańskie kino miało się już w tym czasie znacznie lepiej, pozostał mi jeszcze Flic i Le Cercle rouge

ocenił(a) film na 9
fabio

Nie wiem co masz na myśli pisząc o "amerykańskim kinie" bo ono nigdy nie miało się lepiej od europejskiego, przed wojną niemiecki impresjonizm bił na głowę infantylizm hollywoodu, po wojnie było podobnie, Samuraj to nie tylko kryminał ale pewne studium psychologiczne bohatera, kultura europejska oparta na kulturze antycznej bardzo długo robiła filmy głównie w ten sposób. Oprócz fabuły, akcji itp są to jednocześnie silne psychologiczne portrety bohaterów, jest to kino dużo lepsze wizualnie od typowego filmu z USA, na wyższym poziomie artystycznym, każdy porządny kinoman wie że Japonia>Europa>USA jeżeli chodzi o poziom artystyczny dzieła, w Japonii najprostszy film o dupie Maryny, potrafi być zwyczajnie piękny, w Europie bywa podobnie, w USA film piękny o dupie maryny musiałby nakręcić Kubrick (któremu stylistyką i tak dużo bliżej do kina europejskiego), albo Ridley Scott w dobrej formie, reszta zwyczajnie nie kręci pięknych filmów, wizualnie pięknych, a film to sztuka wizualna. Owszem w USA powstało dużo dobrych czy nawet genialnych filmów, ale pięknych jedynie kilka, a Felliniemu, Antonioniemu, Leone czy Godardowi może dorównać tylko Kubrick i Scott. Zresztą wystarczy popatrzeć na kręcone w USA filmy europejczyków, Polańskiego, Besona, są to filmy w zupełnie innej stylistyce, mimo że już mocno zamerykanizowane. Nawet na takiego geniusza jak Lynch (kolejny tak naprawdę filmujący bardzo po europejsku) można znaleźć w Europie "odpowiedź" w postaci VonThriera, na Tarantino, Kusturicę itd, zawsze europejczycy filmują w innej stylistyce, bardziej plastycznej, którą niektórzy amerykanie próbują naśladować, ale rzadko to wychodzi.

Co do samego "Samuraja" ten film jest dużo ładniejszy niż "Francuski Łącznik", Bullitt, czy Brudny Harry, może ma nieco słabszą, mniej dynamiczną fabułę, a postaci nie są aż tak wyraziste, ale to też jest kwestia mniejszego "efekciarstwa" a większej "estetyki" europejczyków, w USA w kryminale potrzeba bardzo wyrazistych postaci, ostrego efektu, szybkiej akcji, w europie można rozwijać akcję przez 2 godziny by na końcu padł 1 strzał i jeżeli wszystko będzie jak trzeba będzie to świetny film.

Kino w dzisiejszych czasach się zamerykanizowało, ostatnie bastiony europejskiego kina są gdzieś w podziemiu, a te bardziej znane nazwiska (VonThrier, Kusturica) są już mocno odosobnione.

ocenił(a) film na 4
Zuy_pan_muzgodestroktor

skupmy się na kryminale z lat 60-tych
http://www.filmweb.pl/film/Ruchomy+cel-1966-6054

ocenił(a) film na 9
fabio

Jak dla mnie Samuraj 9/10 i tak samo oceniłam Ruchomy Cel. Najlepsze w swoich gatunkach, bo łączy je tylko łatka 'kryminał'. Filmy zrobione zupełnie inaczej, (Samuraj - kontemplacja. Harper - akcja), dlatego wywołały we mnie inne emocje. Szkoda, że ten drugi film jest prawie zupełnie nieznany w Polsce (chociaż Samuraja też mało kto oglądał).

ocenił(a) film na 4
Pino_2

Bardziej identyfikuję się z kinem amerykańskim
http://www.filmweb.pl/film/Zdradliwa+to%C5%84-1975-4070

ocenił(a) film na 9
fabio

Też to oglądałam, jednak o gwiazdkę gorsze niż 'Harper'.

ocenił(a) film na 4
Pino_2

To już trochę nowsze
http://www.filmweb.pl/film/Rewolwer+Python+357-1976-93143

ocenił(a) film na 8
Zuy_pan_muzgodestroktor

Z Twojego tekstu wynika, że Kubrick i Scott to jedyni amerykańscy twórcy, którzy potrafią dorównać Europejczykom (nie będę powtarzać całego wywodu), wspominasz twórców europejskich tworzących w Stanach, lecz.... Scott jest Brytyjczykiem i swe najpiękniejsze filmy zrobił przynajmniej jako koprodukcje, więc powinien chyba być wymieniony obok Polańskiego i Bessona, a nie obok Kubricka.

użytkownik usunięty
Zuy_pan_muzgodestroktor

streszczenie tego bełkotu^^:

"w Ameryce reżyserzy kręcą ch*jowo, ale jak już jakiś kręci dobrze, to na pewno po europejsku"

Streszczasz bełkotem? To po co, sam siebie krytykujesz?

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

No pokaż na co cię stać, dawaj więcej, no dawaj, hahaha, nie mogę już z ciebie.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

Nie pokazałeś nadal nic, a ja nadal czekam.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

Czekam i czekam, myślę i myślę.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

A ty swoje nadal, mimo, że mam z ciebie polew.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

Jest tutaj kto? Bo mam jakieś powiadomienie.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

Dziecko wpadło w szał, śmiech na całego.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

Szał? :P

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

dziki szał

a teraz leż lamusie

Ohohohoho, nawet dziki. A jednak zmusiłem cię do napisania czegoś innego. To ile jest? No to chyba już 4:0 dla mnie. Dalej chcesz grać? Proszę bardzo, chętnie <zaciera ręce>.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

4:0, pamiętaj o tym, jak będziesz szedł spać.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

Robisz postępy, muszę szczerze powiedzieć.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

Staraj się dalej, ale słabo ci idzie.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

leż lamusie

Bryknij mi tu.

użytkownik usunięty
Mowiacy_do_reki

Leż lamusie

Zuy_pan_muzgodestroktor

Albo masz braki w kinie amerykanskiem, albo sie snobujesz na kino europejskie i ta dziwczna egzaltacja sprawia, ze masz klapki na oczach.

ocenił(a) film na 8
Zuy_pan_muzgodestroktor

Dziękuje Panie OP,
podpisuję się niniejszym swoim imieniem pod tym postem.

fabio

o niestrawność? Chyba tylko mężczyzn.

ocenił(a) film na 3
fabio

Mam podobne odczucia co do Delona, potwornie sztucznie tu zagrał, a to jego "umieranie" na końcu, to już poprostu Tragedia!