PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=596084}
5,7 18 831
ocen
5,7 10 1 18831
4,2 4
oceny krytyków
Syberiada polska
powrót do forum filmu Syberiada polska

Pozytywne zaskoczenie

ocenił(a) film na 7

Spodziewałem się czarno-białych postaci, patosu i narodowego zadęcia. Tymczasem twórcom udało się pokazać film o tragicznych czasach i losach ludzi w wydarzenia tych czasów uwikłanych. Szkoda tylko, że reżyser nie odważył się wydłużyć filmu o kolejne 60 minut i rozwinąć kilku wątków - mógł z tego być naprawdę epicki obraz polskich Sybiraków. Ale nie ma co narzekać - film do obejrzenia i refleksji, że nie ma złych narodów, a jedynie źli ludzie, złe systemy i złe czasy.

ocenił(a) film na 5
pkb_pl

Popieram w 100%.

ocenił(a) film na 8
pkb_pl

dałem 8, dlaczego bo mam nadzieję, ze film będzie początkiem filmów o tej smutnej naszej historii, uważam, że jak na nasze możliwości jest dobrze zrobiony, dla tych co piszą o niezgodnościach z tzw. prawdą historyczną, przypominam, ze fabuła powstała na kanwie książki.

ocenił(a) film na 8
pkb_pl

Również się zgadzam. Tutaj, na Filmwebie, zdają się przeważać opinie negatywne, często skrajnie negatywne. Głównym zarzutem stawianym filmowi zdaje się być zbyt niski poziom realizmu, czy raczej -- naturalizmu. Przyznam, że ja sytuacji dobrze zesłańców nie znam. Doświadczenie życiowe każe jednak przypuszczać, że w Rosji, jak to w Rosji -- w różnych miejscach mogło być różnie, a sytuacja pewnie w dużej mierze zależała od tego, kto lokalnie sprawował władzę. Poza tym, choć pewnie chciałoby się, żeby film opowiadający o rzeczywistości historycznej nie fałszował jej obrazu, trzeba mieć na względzie, że Syberiada to film fabularny, a nie dokument. To ma być film, który ludzie będą chcieli zobaczyć, a na to nie ma co liczyć, jeśli obraz ma się ograniczać do przedstawienia li tylko cierpienia, okrucieństwa, gwałtu, głodu i beznadziei.

Moim zdaniem, nawet jeśli przekazane jest to w złagodzonej formie, widz ma możliwość ujrzenia rzeczywistości zesłańca jako walki o przetrwanie, ciągłego stawania w obliczu głodu, konieczności pracy ponad siły i bycia przedmiotem w ręku jarzmicieli, którzy mogą z człowiekiem zrobić, co chcą.

Zarzuty dotyczące poziomu realizacji i gry aktorskiej uważam za niepoważne. Film jest nakręcony z ogromnym rozmachem (na tyle, na ile jest to możliwe w warunkach naszej kinematografii i filmu, który nie może liczyć na wielką widownię), a zagrany jest bardzo dobrze. Bądźmy szczerzy -- to jest fresk społeczny: widowisko oparte na pokazaniu wydarzeń dotyczących wielu postaci. Nie można spodziewać się w takim obrazie wyżyn gry aktorskiej, bo nie ma w nim czasu i miejsca na to, by koncentrować się dłużej na poszczególnych postaciach. Film jest psychologicznie i charakterologicznie niezbyt głęboki, ale to naturalne przy takim natłoku zdarzeń. Cała narracja lekko kuleje -- czasem nawet bardziej niż tylko lekko. Ale to jest stała przypadłość epopei przenoszonych na kinowy ekran -- nie ma cudów: jeśli nie możemy ograniczyć fabuły do dwóch, trzech wątków, to trzeba je skracać i upraszczać.

Mimo wszystko, moim zdaniem, twórcy wyszli obronną ręką z trudnego zadania. Powstał film dość ciekawy i atrakcyjny, z dostatecznie wyraźnie zarysowanymi postaciami i sprawnie realizowaną fabułą. Nie jest to na pewno arcydzieło, ale jest to film, który znajdzie widza i w jakimś stopniu spełni rolę przybliżenia mu losu Polaków z kresów.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones