Od razu mówię, że nie mam zamiaru usprawiedliwiać, ani bronić Wałęsy (bo nie znam się na wyciąganiu starych brudów i nawet nie obchodzi mnie to, czy i w jakim stopniu nawet jeśli "współpracował"), ale wytłumaczyć coś o czym powoli się zapomina...
Mianowicie zapomina się o pojęciu symbolu!
Symbolem może być osoba, której ludzie nadali odpowiednią otoczkę i skupili na niej całą historie danego wydarzenia, z którym ta osoba jest związana... To tak jak z jakimś amuletem, któremu sami nadajemy jakieś właściwości, czy świętość... Symbol to jest coś z czego możemy być dumni, z czego ewentualnie możemy brać przykład...Natomiast symbol, a osoba która tym symbolem była, to nie zawsze znaczy to samo i każdy oczywiście ma tego świadomość, jak również każdy widzi różnice pomiędzy tamtym Wałęsą, a współczesnym, ponieważ tamtego wykreowali ludzie, a ten dzisiejszy kreuje się sam... I to nie jest tak, że to jakaś głupota, czy coś, po prostu tak działają ludzie... Wystarczy otworzyć sobie podręcznik do historii i sami się przekonamy, że jeśli mówi się o danym wydarzeniu i o ważnej osobie z nim związanej, to mówi się o tym co dana osoba dokonała w danym momencie, a nikt nie rozpisuje się o jej życiorysie i błędach jakie popełnił w życiu... U każdego wielkiego autorytetu, można znaleźć jakieś mroczne sekrety, przemilczane sprawy itd. ale nikomu to nie jest do niczego potrzebne, bo ważne jest to, że dokonał czegoś wielkiego i tego się trzymamy... To samo z Piłsudskim, ale o tym mi się już nie chce rozpisywać... A co do samego Wałęsy, to przecież sam się nie wybrał na lidera... Ludzie z Solidarności wybrali w ich mniemaniu "pożytecznego idiotę" z jakąś tam charyzmą, bo sami się bali takiej odpowiedzialności, a teraz płaczą, że zbiera zasługi i laury... Przynajmniej tak można wywnioskować z tego, jak się dziś wypowiadają...