Piękna, seksowna i czarująca - Max to typ kobiety, za którą mężczyźni szaleją. Ale Max jest również zmyślnym strategiem. Wychodzi za mąż za nadzianego faceta tylko po to, by się z nim rozwieść i wywalczyć odszkodowanie, po nakryciu go ze spodniami w okolicy kolan. Jej plan nie powiódłby się, gdyby nie wspólniczka - następna seksowna krętaczka, która pomaga jej ustawić ofiarę w (dosłownie mówiąc) odpowiedniej pozycji. Do tego celu najlepiej nadaje się córka. Max (Sigourney Weaver) i Page (Jennifer Love Hewitt) to wytrawne oszustki, duet matki i córki, które doszły do perfekcji w naciąganiu kolejnych facetów. Niestety, podczas "urabiania" zdziwaczałego magnata tytoniowego Williama B. Tensy, Page poznaje sympatycznego chłopaka i popełnia niewybaczalny błąd - zakochuje się w nim. Nagle moralność i sumienie przypominają jej o sobie. Matce i córce po piętach depcze mściwy eks, mają trupa w bagażniku, a ich chytry plan rozpada się na kawałki. Nominowana do nagrody Akademii Filmowej Sigourney Weaver (Goryle we mgle, Galaxy Quest oraz trylogia Obcy) i Jennifer Love Hewitt (Can't hardly wait, Koszmar ubiegłego lata, telewizyjny Time of Your Life) występują w komedii WIELKI PODRYW wyprodukowanej przez Davis Entertainment Company/Irving Ong we współpracy z Wichester Films i MGM Pictures. Reżyserem jest David Mirkin, trzykrotnie honorowany nagrodą Emmy za pracę producenta wykonawczego przy Simpsonach. W filmie udało się zgromadzić plejadę gwiazd: dwukrotnie nagrodzony Oskarem Gene Hackaman (Bez przebaczenia, Sezon rezerwowych) wcielił się w Williama B. Tensy, Ray Liotta (Chłopcy z ferajny, Hannibal) jest Deanem Cummano, jednym z oszołomionych byłych mężów Max, Jason Lee (U progu sławy, W pogoni za Amy) występuje jako barman Jack; legenda kina Anne Bancroft (Oskar za The Miracle Worker oraz pięć nominacji) gra panią Vogal, srogą urzędniczkę fiskusa. W filmie występują również: Nora Dunn (Saturday Night Live, Złoto pustyni) jako panna Madress, podejrzliwa gosposia; uznany aktor charakterystyczny Jeffrey Jones (Amadeusz, Jeździec bez głowy) w roli pana Appela, kierownika hotelu The Breakers, oraz sztukmistrz, artysta, aktor i autor Ricky Jay (Hiszpański Więzień, Boogie Nights, Jutro nie umiera nigdy) jako zagubiony licytator. Grupa produkcyjna filmu WIELKI PODRYW ma ogromne doświadczenie. Na jej czele stoją producenci: John Davis (Firma, Szalona odwaga, Grumpy Old Men) i Irving Ong. Mirkin, Davies i Ong zgromadzili najlepszych ludzi pracujących po drugiej stronie kamery. Pośród nich znajdują się: producent wykonawczy Clayton Townsend (JFK, Męska gra), reżyser zdjęć Dean Semler (zdobywca Oskara za Tańczącego z wilkami, twórca zdjęć do The Road Warrior, City Slickers, Kolekcjoner kości), scenografka Lilly Kilvert (nominowana do Oskara za Wichry namiętności, współpraca przy Na linii ognia, Miasto Aniołów), osławiona autorka kostiumów Ann Roth, nominowana trzykrotnie do Oskara i jego zdobywczyni za kostiumy w Angielskim pacjencie (jej prace obejmują klasyk lat sześćdziesiątych The Midnight Cowboy i Utalentowanego pana Ripley, pomiędzy nimi uczestniczyła w osiemdziesięciu innych projektach), jej długoletni partner, Gary Jones (współpracowali m.in. przy filmach: Utalentowany pan Ripley, Angielski pacjent) oraz słynny montażysta William Steinkamp (nominowany do Oskara za Tootsie, Pożegnanie z Afryką i Ci wspaniali Baker Boys). John Debney (Nowe szaty cesarza, The Nightmare Before Christmas) jest kompozytorem, a Danny Elfman (Buntownik z wyboru, The Nightmare Before Christmas) skomponował motyw przewodni filmu WIELKI PODRYW. WIELKI PODRYW jest finansowany wspólnie przez MGM i Winchester Films, które ma siedzibę w Londynie i Los Angeles. Winchester Films także kontroluje dystrybucję filmu we wszystkich mediach, poza Ameryką Północną.
O filmie
WIELKI PODRYW opowiada o przygodach Max i Page, dwóch oszustek, które "usiłują kontrolować swoje życie, uczucia, oraz wszystkich wokół nich", mówi reżyser David Mirkin, znany z komedii Romy i Michele's High School Reunion. "To historia o matce i córce i o tym, jak ich 'biznes' wpływa na relacje między nimi. Pomysł przejścia przez życie bez ponoszenia kosztów - zarówno finansowych jak emocjonalnych - bardzo do mnie przemawia. To może być zarówno poruszające jak i zabawne." "Jest coś pociągającego w postaciach Max i Page, bo one, tak jak i my, pracują, by żyć... tylko tak się składa, że one zarabiają w sposób nieuczciwy!" mówi Sigourney Weaver, grająca rolę Max, tej bardziej doświadczonej (i bardziej zaprawionej w bojach). Według Weaver rdzeniem komedii jest głęboki związek emocjonalny między matką a córką: "Postać matki, dynamicznej Max, próbującej zatrzymać przy sobie dorastającą córkę, która pragnie samodzielności, jest ponadczasowy. Nieważne w jaki sposób zarabiają... to związek, który każdy potrafi zrozumieć." Jennifer Love Hewitt, która grała w popularnych serialach Party of Five i Time of Your Life, oraz w przeboju Koszmar minionego lata występuje w roli Page, rozkwitającej młodej kobiety, która chce udowodnić swoją samodzielność i wyjść z cienia matki. "Myślę, że Page jest na swój sposób wzorem do naśladowania, bo jest młodą kobietą, która robi karierę," mówi Hewitt, po czym dodaje ze śmiechem "oczywiście to nie jest normalna kariera, ani taka, którą większość rodziców wybrałoby dla swoich dzieci. Page jest silna, inteligentna, błyskotliwa i seksowna, a jednocześnie niezwykła, tak więc to naprawdę fajna postać." "Max i Page są bardzo silnymi, niezależnymi kobietami" mówi Weaver. "Spiskują i planują. Max jest bardzo zdyscypliowana, i to w niej podziwiam. Dla niej zakochanie się to najgorsza rzecz, jaką Page może zrobić. Myślę, ze każdy rodzic obawia się tego, że ich dzieci nie będą potrafiły ocenić sytuacji i złamią serce." Max i Page wypracowały niezawodny, jak się zdaje, system działania. Max wynajduje faceta z kasą, uwodzi go, wychodzi za niego, podczas gdy Page odgrywa rolę sekretarki, która kusi go i nakłania do przyjęcia niedwuznacznej propozycji w dzień po ślubie. Orzeczenia rozwodowe są zawsze korzystne dla Max. "Dla Max śluby są zabawne, bo to okazja zemsty za załamanie jej serca wiele lat temu," mówi Weaver. "Dean może i robi rzeczy nie do końca zgodne z prawem, ale to pikuś w porównaniu z tym, co wyprawiają Max i Page!" - twierdzi Ray Liotta, który uzyskał ogólne uznanie za role w takich filmach jak Chłopaki z ferajny, Something Wild i Hannibal. "Żerują na czyichś uczuciach. Do życia podchodzą bez emocji, a Dean jest bardzo wrażliwy, mimo iż sprawia wrażenie twardziela." Kiedy Jack (Jason Lee) pojawia się w życiu Page, zaostrza się konflikt między matką a córką. "Jack patrzy na nią w sposób, w jaki inni ludzie na nią, w jej odczuciu, nie spoglądają," mówi Lee, który ostatnio wystąpił jako lider zespołu Stillwater w filmie Camerona Crowe U progu sławy, nagrodzonego Złotym Globem. "Pod warstwą cynizmu dostrzegł wrażliwą kobietę. Jack również jest oszukiwany, ale jego szczerość i ujmujący charakter każą Page zastanowić się nad tym, co robi. W efekcie Page dopuszcza do głosu swoje prawdziwe uczucia - po raz pierwszy w życiu zakochuje się." Hewitt dodaje: "Te dwie naciągaczki zarabiają na życie udając kogoś innego. Nie sądzę, by utożsamiały się z postaciami, które odgrywają, ponieważ wciąż nakładają maskę, by uzyskać to, czego chcą." Nieobliczalny i zakochany Dean Cumanno zostaje sam... Odkrywa oszustwo Max i Page. "Kiedy dowiaduje się, że został przez nie wykiwany, czuje się naprawdę zraniony, bo żywi do Max prawdziwe uczucie" mówi Liotta - "Następnie dowiaduje się, że to był sposób na wyłudzenie pieniędzy, co go nie tylko rani, ale przede wszystkim rozwściecza. Chce konfrontacji z nią - chce ją po prostu zobaczyć." Gene Hackaman wcielił się w postać Williama B. Tensy, potentata tytoniowego, który staje się kolejną ofiarą oszustek. "Tensy jest samotnym miliarderem, na którego polują matka i córka," mówi Hackman. "Chcą, żeby ożenił się z którąś z nich. A on jest zupełnie nieświadomy ich poczynań. To stwarza dużo śmiesznych sytuacji." "Ta historia jest nowatorska, słodka i zabawna" uważa producent John Davis - "jest świeża i wyjątkowa, ze zaskakującymi zwrotami akcji. Częścią zabawy jest to, że Max i Page nabierają także publiczność, tak samo jak ich ofiary w filmie. Na zakończenie, jak w serialu, wszystkie wątki składają się w całość."
Produkcja
Mimo że producenci Irvin Ong i John Davis stworzyli WIELKI PODRYW zanim spotkali się z Davidem Mirkinem, wiedzieli już, że Mirkin jest właściwą osobą, by przenieść historię na taśmę filmową. "David jest jednym z tych facetów, którzy sprawili, że Simpsonowie dziś są klasykiem. Podobał mi się także jego pierwszy film pełnometrażowy Romy and Michele's High School Reunion," mówi Davis. "W dodatku umiał mnie rozśmieszyć, a to pierwsza rzecz, na którą się zwraca uwagę u reżysera komedii, bo jeśli umie mnie rozbawić, to miejmy nadzieję, że innych też." Mirkin dostrzegł wyjątkową okazję w zrobieniu tego filmu. "Podobał mi się pomysł wykorzystania legendarnych przekrętów, takich jak w Lady Eve czy Paper Moon i przeniesienia ich w nowe tysiąclecie. Jak dziś dostać darmową benzynę? Jak się wkręcić do hotelowego apartamentu? Wymyślanie dobrych i sprytnych oszustw, które przy mocnych nerwach i odrobinie szaleństwa mogłyby się powieść w codziennym życiu, sprawiało dużą frajdę." Następnym krokiem przy tworzeniu filmu była obsada. "Mieliśmy szczęście, że udało nam się zwerbować naszych wymarzonych aktorów," twierdzi Mirkin. Sigourney Weaver była nie tylko najlepszą aktorką do roli matki i naciągaczki, ale także licznych wcieleń Max ( włączając w to uwodzicielską rosyjską emigrantkę Olgę i pobożną Angelę). "Podziwiam Sigourney od zawsze," mówi Mirkin. "Nie sądzę, by istniała inna aktorka, która grała w komedii, dramacie, filmach artystycznych, na deskach teatru, musicalach i filmach akcji. Nie ma gatunku, którego by się nie próbowała. Nie boi się grać kontrowersyjnych postaci. " Weaver była zachwycona dynamiką WIELKIEGO PODRYWU. "Dziś trudno o dobrą komedię, zwłaszcza z zabawnymi rolami kobiecymi." Do sportretowania Page, córki Weaver wybrano Jennifer Love Hewitt, znakomitą młodą aktorkę, która, według Mirkina, "jest niezwykle sympatyczną, świetną odtwórczynią i mogłaby uchodzić za córkę Sigourney. Podczas castingu dopilnowałem, by razem czytały, żeby sprawdzić czy między nimi zaiskrzy. Nie miałem najmniejszych zastrzeżeń." WIELKI PODRYW to szansa dla Hewitt, która do tej pory grywała role niepokornych nastolatek. "Love stała się kobietą," mówi John Davis o aktorce - "Nie jest seksowna w dziewczęcy sposób, ale po prostu seksowna i już. To będzie objawienie dla publiczności." Ziściło się marzenie Mirkina, by Gene Hackman zagrał Williama B. Tensy'ego - odpychającego potentata tytoniowego. "Zawsze wiedziałem, że Gene Hackman jest przezabawny. Scena, w której gra ślepca w Młodym Frankensteinie jest jedną z najśmieszniejszych, jakie widziałem; był cudowny w Supermanie jako Lex Luthor. Często okrasza humorem swoje role dramatyczne. Naprawdę zależało mi, by pracować z tym doskonałym aktorem komediowym, którego obsadzono w niewielu komediach." Hackman zauważa, że "WIELKI PODRYW jest niezwykłym scenariuszem - śmieszny i jednocześnie prawdziwy. Wydawało mi się, że będę się dobrze bawił odgrywając rolę Tensy'ego." Hackmanowi podobał się również pomysł grania postaci dużo starszej niż on sam, mimo, iż wymagało to wielu godzin charakteryzacji każdego ranka. Należało dodać zmarszczek, głębokich linii, plamek wątrobowych oraz pożółcić zęby, jak na palacza przystało. (Niepalący Hackman musiał nauczyć się pykać nieuzależniające papierosy ziołowe, by oddać nałóg Tensy'ego.) Ray Liotta to następny aktor dramatyczny, który dowiódł, że doskonale sprawdza się w komedii. "Ray jest swietnym komikiem" uważa David Mirkin. "Obejrzyjcie go w Something Wild, filmie, który uczynił go gwiazdą, albo w Chłopcach z ferajny. Był jednocześnie straszny i śmieszny, co jest niezwykle trudne". "Od dawna nie grałem w komedii, więc poczułem się szczęściarzem, gdy David Mirkin i John Davis oferowali mi rolę Deana" mówi Liotta. "Współpraca z aktorami takimi jak Sigourney, Love i Gene była wspaniałym doświadczeniem." Obecność uznanych aktorów równoważy "nowy" - Jason Lee. Przedtem mignął w kilku filmach Kevina Smitha, później pojawił się w Mumford Lawrence'a Kasdana i ostatnio w U progu sławy, a teraz jest Jackiem, który popełnia katastrofalny błąd i zakochuje się w Page. David Mirkin mówi o Jasonie: "Jason jest jednym z najoryginalniejszych młodych talentów. Ma swój własny rytm, sposób myślenia i gry." John Davis dorzuca: "Jason nie jest typowym, umięśnionym ważniakiem, dlatego właśnie chcieliśmy, żeby zagrał Jacka. Jest niewinny, sympatyczny i zabawny; między nim a Love iskrzyło od samego początku." "Praca z Sigourney Weaver i Jennifer Love Hewitt była niezwykle łatwa, a to chyba najważniejsze," mówi Lee. "Od początku było świetnie. Obydwie mają fantastyczne poczucie humoru i nie traktują swego zawodu zbyt serio, co dla mnie jest super." Realizacja WIELKIEGO PODRYWU nie była prostym zadaniem, ponieważ historia rozgrywa się w wielu miejscach, począwszy od zimowego New Jersey po słoneczną Palm Beach. Większość scen nakręcono w Los Angeles, nim ekipa udała się na południowy wschód na Florydę. Ostatecznym kształtem filmu zajmował się David Mirkin. Chciał stworzyć bogate, nasycone tło dla wybryków postaci filmu, jak przystało na jedno z najzamożniejszych miejsc świata. "Mam szczęście, że dołączył do nas Dean Semler, wybitny reżyser zdjęć," kontynuuje Mirkin. "Dean jest znany przede wszystkim z dużych produkcji plenerowych, takich jak Tańczący z wilkami, The Road Warrior i Dead Calm. Wspaniale jest pracować z kimś, kto potrafi połączyć odległe plany i sprawić, że wszystkie wyglądają pięknie." Sigourney Weaver wychwalała pod niebiosa kolegów - aktorów. "Uwielbiam pracować z Love. Ma w sobie tyle energii i radości, a my mamy razem tyle zabawnych scen." Rzeczywiście, związek między Weaver i Hewitt zaczął przypominać prawdziwą relację między matką a córką. "Sigourney jest dobrą mamą, zarówno na planie, jak i poza im," mówi Hewitt. "Opiekowała się mną, tak samo jak na filmie..., ale tym razem bez żadnych oszustw po drodze." Sigourney Waever: "Zanim rozpoczęła się praca z Genem Hackman'em miałam jedno zmartwienie. Od dawna go podziwiam, wiec bałam się, że trudno mi będzie 'kupić' ohydny charakter jego postaci. Jakże się myliłam! Sami zobaczycie. Sztuczne zęby, plamy wątrobowe, dym papierosowy buchający z każdego pora, plus błyskotliwość Gene'a w rezultacie dają jedną z najśmieszniejszych odpychających postaci w historii kina." "Cudownie jest mieć reżysera, który potrafi cię docenić" dodaje Sigourney Weaver. "David ma duże doświadczenie komediowe, dobrze wie, co robi. Za każdym razem, gdy rozpoczynaliśmy nową scenę świetnie się bawiliśmy. Wreszcie ktoś stworzył ciekawe postacie kobiece i pozwolił im na totalne szaleństwo - bo od czasu Carole Lombard i Claudette Colbert nikt nie pozwolił kobietom być jednocześnie ujmującymi i zabawnymi postaciami negatywnymi."