Ubrani we fraki muzycy Jazz Bandu zaczynają grać. Ich koncert stanowi muzyczny podkład i litemotiv filmu. Eksperci przeprowadzają nas przez etapy rozwoju polskiego kina przedwojennego, koncentrując się na wybitnych osobowościach, gwiazdach aktorskich i reżyserskich. Dowiadujemy się jak postrzegane były ówczesne gwiazdy, jaki był ich status społeczny, jak wyglądało ich życie prywatne. Spośród aktorów tamtych czasów dwie postaci zrobiły karierę międzynarodową – Pola Negri, która grała m.in. w Hollywood oraz śpiewak Jan Kiepura. Opowiadamy o meandrach ich losów zawodowych i prywatnych. Życiorysy naszych bohaterów miały jeden wspólny mianownik: ich świetnie zapowiadające się kariery przerwała wojna. Kto z nich odznaczył się bohaterstwem? Komu udało się przeżyć i dalej występować w filmach? Z pomocą ekspertów próbujemy dokonać całościowej oceny przedwojennej kinematografii, rozważając popularną opinię, że przed wojną mieliśmy znakomitych aktorów ale filmy nie dorastały do ich poziomu. Próbujemy zweryfikować to stwierdzenie, szukając w tamtych filmach ponadczasowych wartości.
Film przedstawia wątek jednej z największych i najbardziej zagadkowych akcji ratowania Żydów podczas II wojny światowej. Próbuje rozwikłać wątki tzw. akcji paszportowej, czyli działalności polskich dyplomatów w Szwajcarii i żydowskich aktywistów, którzy podczas II wojny światowej ratowali Żydów z całej Europy. Film ten skupia się przede wszystkim na losach tych, którym udało się ocaleć dzięki południowoamerykańskim paszportom, ale zarazem opowiada o tych, którzy o mały włos by ocaleli.
Filmowa antologia grozy, w skład której weszły nowelki inspirowane podaniami ludowymi. Na czas seansu przenosimy się do świata, gdzie królują zabobony. Tutaj urzeczywistniają się najdziksze fantazje i najczarniejsze koszmary. Po lasach grasują dzieci o głowach jak arbuzy, a pod ziemią gnieżdżą się zielonoskóre i długonose gobliny. Wiedzę i potęgę można zdobyć poprzez zjedzenie trzech trupich serc, a uleganie cielesnym pokusom nieuchronnie prowadzi do zguby.
"Luxus" był jedną z najbardziej ekscentrycznych grup artystycznych schyłku PRL-u. Jej kontestacyjny charakter wyrastał z buntu przeciw wszechogarniającej szarości. Wyjątkowość grupy polegała na tym, że jak sami mówili: "Jesteśmy niezależni bo nam nie zależy". Także dziś jej członkowie dają wyraz swojej odrębności, wyrastającej z ducha punk rocka. W filmie Agnieszki Mazanek dawni studenci wrocławskiej PWSSP wspominają artystyczne i towarzyskie ekscesy sprzed lat, lecz także ukazują działania "Luxusu" na tle przemian społeczno-ekonomicznych. Również dziś ich krytyczne i wciąż tak samo dowcipne spojrzenie na świat dotyka paradoksów współczesności.
Z upływem lat coraz wyraźniej jawi się potrzeba przypominania i utrwalania wydarzeń oraz sylwetek bohaterów związanych z II wojną światową. Należy do nich Stefan Starzyński. Niewyjaśnione okoliczności jego losów od aresztowania w październiku 1939 roku i męczeńskiej śmierci budzą powszechne zainteresowanie, ale wciąż nie są znane. Widzowie znajdą w filmie informacje o funkcjonowaniu okupowanej Warszawy w 1939 roku. Dokument zawiera wstawki biograficzne dotyczące prezydenta Starzyńskiego zwłaszcza czasy Legionów i obrony Warszawy we wrześniu 1939 roku.
Serial opowiada historię 30-letniego architekta Rafała Roznera, który po śmierci żony samotnie wychowuje córkę Lusię. Rafał mieszka w ogromnym domu na peryferiach Warszawy wraz ze swoją córką, nianią , gosposią oraz bratem Wiktorem-niespełnionym malarzem. Jego życie odmienia się pewnego wieczoru kiedy spędzając czas w barze spotyka Sylwię-wschodzącą gwiazdę muzyki pop. Po wspólnie spędzonej nocy Rafał i Sylwia zostają kochankami jednak i to nie satysfakcjonuje Roznera do czasu kiedy na jego drodze staje Maja Kryńska-nauczycielka Lusi...Ale to dopiero początek miłosnych rozterek młodego architekta...
Pensjonat Pod Różą to pensjonat pod Warszawą, który pewnego dnia dostaje w spadku Iwa Mroczkiewicz, która zostaje jego współwłaścicielką. Drugim właścicielem jest Ksawery Krasiński, syn ciotecznej babki Iwy. Pensjonat staje się regularnym miejscem spotkań Iwy z jej przyjaciółkami: Marylą Urbańską i Dusią Adamską.