Zabawne i wzruszające anegdoty o Wojtku - Niedźwiedziu z Armii gen. Andersa. Po doświadczeniach łagrów, głodu, utraty najbliższych - mały osierocony niedźwiadek, którym trzeba się opiekować, bawić, powoduje u żołnierzy Drugiego Korpusu powrót uczuć, o których zdawało się, już zapomnieli: czułości, przywiązania, posiadania na własność istoty absolutnie ufnej i oddanej, radości w śmiesznych grach i zabawach, które prowokował niedźwiedź no i dumy, że Polacy mają Wojtka, którego wszyscy wokół podziwiają.
Dokument przedstawia sylwetkę Janusza Głowackiego, cenionego na całym świecie pisarza, dramaturga i scenarzysty. Na podstawie jego scenariuszy powstało wiele filmów z kanonu polskiej kinematografii, między innymi "Polowanie na muchy" w reż. Andrzeja Wajdy i "Trzeba zabić tę miłość" w reż. Janusza Morgensterna. Razem z Markiem Piwowskim napisał również scenariusz do kultowego już "Rejsu". Na świecie wysoko oceniane są również dramaty Głowackiego. W 1982 roku "The Guardian" i "London Times" przyznały nagrodę "Kopciuchowi" za najlepszą sztukę roku. W 1993 roku tygodnik "Time" uznał "Antygonę w Nowym Jorku" za jeden z dziesięciu najlepszych tekstów dramatycznych.
W czerwcu 2007 r. minęło 25 lat od momentu powstania Solidarności Walczącej. W filmie zawarta jest opowieść o ludziach, dzięki którym w Polsce komunistycznej mogła funkcjonować opozycja. Ludzie, którzy w stanie wojennym wspierali Solidarność Walczącą, często nie będąc formalnie członkami podziemnych struktur, ryzykowali własnym życiem, a co najmniej utratą pracy, więzieniem po to, żeby w dostępny sobie sposób wspomóc ukrywających się działaczy podziemia. Dawali im schronienie, karmili, zapewniali łączność (reglamentowana benzyna) i kontakt ze światem. W przypadku udzielania pomocy takiej strukturze jak Solidarność Walcząca, było to szczególnie niebezpieczne. Solidarność Walcząca była traktowana przez władze komunistyczne jak organizacja terrorystyczna, akcje przeciwko przywódcom i członkom były prowadzone w sposób wyjątkowo metodyczny i bezwzględny. Twórcą i przewodniczącym Solidarności Walczącej był Kornel Morawiecki. Solidarność Walcząca była jedynym ugrupowaniem, którego członkowie składali przysięgę. Przywódcy SW - Kornel Morawiecki i Andrzej Kołodziej- opowiadają o ludziach, którzy ich ukrywali, miejscach akcji, lokalach drukarni, miejscach, gdzie odbywały się demonstracje.
"Królowie śródmieścia? jest historią kilkunastu mieszkańców Warszawy, których losy splatają się w różnych sytuacjach życiowych. Do pierwszoplanowych bohaterów należą: kurierzy rowerowi, malarz, który od lat nie stworzył żadnego obrazu, czy właścicielka galerii z przeszłością, której nie może zaakceptować. Pojawiają się także niezwykle zabawni właściciele baru- Wietnamczycy, którzy dzielnie stawiają opór egzotycznej, polskiej rzeczywistości.
Obraz młodego małżeństwa amerykańskich Amiszów, którzy osiedlili się na polskiej prowincji. Mimo spartańskich warunków, decydują się na liczne potomstwo, starając się udowodnić, że źródłem szczęścia jest nie stan posiadania, ale relacje między ludźmi oraz powierzenie swego losu Bogu.
Film jest poetyckim dokumentem, który obrazuje rok z życia puszczy. Ujęcia realizowane są z ukrycia, dzięki czemu widzowie mogą z bliska przyglądać się przyrodzie od jej wiosennego rozkwitu, przez letnią bieganinę, związaną z narodzinami młodych, po jesienne uspokojenie i zimową walkę o przetrwanie najtrudniejszych głodnych dni.
W dokumencie tym została utrwalona pamięć o krakowskim aptekarzu Tadeuszu Pankiewiczu oraz historia jego apteki podczas niemieckiej okupacji. W marcu 1941 roku apteka "Pod Orłem" znalazła się na obszarze utworzonego przez hitlerowców getta żydowskiego. Jej właściciel był jedynym Polakiem, który zamieszkiwał w getcie pośród żydowskiej społeczności, a jego apteka stała się azylem dla prześladowanych przez nazistów Żydów.
Do dziś niewiele zostało z warszawskiego getta, miejsca akcji filmu. Nie ma kładki nad ulicą Chłodną, nie ma drutu kolczastego i trzymetrowego muru, które strzegły dostępu do zamkniętej dzielnicy. Wojenna zawierucha zniszczyła większość śladów, resztę zatarła powojenna zabudowa Warszawy. Tylko w niektórych miejscach nowe domy stoją wyżej niż inne - na stertach gruzu gdzieniegdzie ostał się kawałek muru z czerwonej cegły, uliczny bruk z wpuszczonymi weń szynami tramwajowymi, zrujnowana kamienica. Mieszkańcy stolicy z reguły obojętnie przechodzą obok tych pamiątek. Ponad nielicznymi reliktami sprzed ponad półwiecza wznosi się nowe miasto, lśnią w słońcu szklane tafle wieżowców. Ona mieszka dziś w Toronto, on przybył z Izraela. Osiemdziesięciolatkowie - Renata i Jurek - doskonale pamiętają czasy getta. Nic ich wówczas nie łączyło, oprócz podobnych przeżyć. Spotykają się na planie dokumentu Sławomira Koehlera. Będzie to filmowa rekonstrukcja wspomnień tamtych dni. Po wrześniu 1939 r. Renata, wówczas nastolatka, wróciła do Warszawy, kiedy już miasto wpadło w ręce hitlerowców. Wybrała getto, bo chciała być z rodziną. Wraz z innymi wolno, acz systematycznie zagładzanymi na śmierć mieszkańcami dzielnicy z dnia na dzień walczyła o swoje życie. Utrzymywała się z wypożyczania książek. Jurek pochodzi z Otwocka. Wojna sprawiła, że chłopak musiał wcześniej dorosnąć. Jego zadaniem było utrzymać rodzinę. Codziennie wstawał o 4 rano i jechał do Warszawy, wioząc mięso. Klientami chłopca byli Żydzi z getta. W zamian dostawał papierosy i ubrania, które mógł sprzedać po aryjskiej stronie. Ale niełatwo było przedostać się przez mur i drut kolczasty. Granatowych policjantów, motorniczych i konduktorów przejeżdżającego przez getto tramwaju można było przekupić. Niemcy byli jednak bezlitośni i nie wahali się strzelać do dzieci szmuglujących do getta żywność. Kamera towarzyszy Renacie i Jurkowi, podąża za nimi krok w krok podczas ich sentymentalnej podróży po Warszawie. Ilustracją ich wspomnień są bogate materiały archiwalne, filmy nagrane przez Niemców w getcie.
Dokument jest relacją z wyprawy Jacka Pałkiewicza, którego grupa badaczy, jako jedna z wielu przeczesywała peruwiańską dżunglę w poszukiwaniu miejsca związanego z legendą Eldorado - miasta Paititi. Według podań to właśnie tam starożytni Inkowie ukryli całe swoje bogactwo. Film przypomina historię śmierci ostatniego króla Inków - Atahualpy i tragiczny upadek ich kultury, a jednocześnie dokumentuje historię wszystkich poszukiwań Eldorado.
Film dokumentalny z elementami fabularnymi, którego bohaterem jest Jan Himilsbach (1931-1988) - kamieniarz, doker, marynarz, aktor, scenarzysta i pisarz. Himilsbach to postać kultowa, ale i tragiczna. Jego życie to z jednej strony zbiór wspaniałych anegdot, a z drugiej ciąg wydarzeń przytłaczających swoim ciężarem. Jako nieletni szuler trafił do poprawczaka, jako złodziej kolejowy do więzienia, a jako robotnik do kamieniołomu w kopalni "Boże Dary". Jego kolejne etapy życia wyznaczały na przemian lata alkoholizmu i abstynencji. Uwieczniony został zarówno w portretach pamięciowych Komendy Stołecznej Policji, jak i wspomnieniach osób sobie bliskich, przede wszystkim żony Barbary, którą "odwiedza w snach". W filmie wykorzystane zostały archiwalne nagrania wywiadów z Janem Himilsbachem, liczne fragmenty filmów z jego udziałem, piosenka "Szczęście, gdzie ty jesteś", do której napisał tekst, oraz autobiograficzne nowele z akcją rozgrywającą się w Mińsku Mazowieckim - "małej ojczyźnie" Jana Himilsbacha.
W archiwach Urzędu Ochrony Państwa w 2001 doszło do niesamowitego odkrycia. Okazało się, że zakurzone pudełka z taśmami filmowymi to pozostałości dużego archiwum filmowego z okresu PRL-u. Materiały były tak interesujące, że realizatorzy postanowili zrobić o nich film. Do realizacji zapraszono byłych pracowników zespołu filmowego, który w okresie PRL-u realizował te materiały. Zdjęcia komentuje wysoki oficer SB.
Ten dokument o życiu przed i po tragicznym wydarzeniu pokazuje historię dwóch mężczyzn, którzy doznali poważnych urazów w wyniku wypadku i teraz poruszają się na wózkach. Dowiadujemy się o szczegółach zdarzenia oraz o trudnościach i zmianach, jakie zaszły w ich życiu. Wśród problemów pojawiają się te natury czysto praktycznej i zdrowotnej - nauka nowego sposobu poruszania się czy nieustanna obecność bólu, jak i społecznej - wykluczenie z dotychczasowego życia towarzyskiego, nowe ograniczenia w relacjach uczuciowych czy planach na przyszłość. Film przeplatany jest scenami z życia bohaterów - rehabilitacji i uprawiania sportu, ale także obrazami z ulicy i zdjęciami prywatnymi. Pokazuje ogromny hart ducha ludzi, którzy próbują na nowo budować swój świat, tym razem na nieco innych zasadach.
Film Antoniego Krauze przedstawiający portret znakomitego polskiego reżysera i dokumentalisty - Bohdana Kosińskiego. W którym to bohater opowiada o swoim barwnym życiu, o drugiej pasji, jaką jest astronomia. Film wzbogacają na dodatek najbardziej znane i cenione filmy Kosińskiego - "Lubelska starówka", "100 lat", "Temat sportowy", "Na torach", "Budowałem miasto", "Poręczenie", "Parada wspomnień", "Szkic etnograficzny", "Przerwany film" i "Salwa".
Opowieść o Stanisławie Kmieciku, nowosądeckim bezrękim od urodzenia malarzu. Urodził się on w 1971 roku, bez rąk, jak wiele wówczas dzieci w całej Europie. Jego matka będąc w ciąży zażywała lek, który okazał się szkodliwy dla noszonego przez nią płodu. Jednak troskliwość rodziców, a zwłaszcza matki, sprawiła, iż – jak mówi – długo nie wiedział, że nie ma rąk. Kiedy chciał otworzyć drzwi, one natychmiast otwierały się przed nim „same”. Tym boleśniejszy był dla niego moment uświadomienia sobie swojej odmienności. Postanowił zostać artystą, w przekonaniu, że nic innego nie może robić. Za sprawą kalectwa osiągnął niezwykłą biegłość w najbardziej skomplikowanych czynnościach. Używając stóp nie tylko maluje, lecz prowadzi samochód, fotografuje, korzysta z telefonu komórkowego, zapala zapałki i pali papierosy. Chętnie spotyka się z przyjaciółmi na zakrapianych imprezach. Z radością baraszkuje po łące z synem, który z ufnością, z jaką synowie wsuwają małą rączkę w ciepłą dłoń ojca, chwyta podczas wędrówki pusty rękaw Staszkowej kurtki...
Sylwetka architekta Jana Zachwatowicza. Wypowiedzi jego współpracowników i rodziny. Film zrealizowany z okazji 100 - lecia urodzin człowieka dzięki któremu uratowane zostały takie zabytki jak Zamek Królewski albo Pałac Ujazdowski.
Bohaterami filmu są fotoreporterzy byłej Centralnej Agencji Fotograficznej. Ponad 250 nigdy nie publikowanych fotografii pokazanych zostało w warszawskiej Zachęcie na wystawie "Zakazane zdjęcia". Fotografie prezentują polską rzeczywistość w latach 1956 - 1989, są krótką historią PRL widzianą oczami fotoreportera dokumentalisty. Zdjęcia zatrzymane przez cenzurę odkładano do zamkniętego archiwum nr 2. Z 16-tu ksiąg rejestrowych ocalało jedynie pięć.
Po wydarzeniach marcowych w 1968 roku rozpoczął się dramat w wielu żydowskich rodzinach. Zmuszani i represjonowani stawali przed trudnym wyborem opuszczenia swojej ojczyzny. Plotki niosły, że istnieje możliwość ponownego powstania obozów koncentracyjnych. Zastraszeni i zdezorientowani ponownie stanęli twarzą w twarz z koszmarem. Wyjeżdżając nie można było zabrać ze sobą wiele. Jedni zostali bo chcieli, inni, bo musieli. Tak samo ci, co wyjechali. Matki rozdzielały się ze swoimi dziećmi, mężowie z żonami. A paszport z informacją, że jego posiadacz nie jest obywatelem polskim, był w jedną stronę.
Film o duchowym życiu inteligencji stolicy w latach okupacji niemieckiej, koncentruje się zwłaszcza na środowiskach związanych z teatrem i filmem. Choć wspomina się w nim także o artystach z innych dziedzin, naukowcach i młodzieży z tajnych kompletów, autorzy najwięcej miejsca poświęcają przedstawieniu sytuacji i zachowań aktorów. O ofercie kulturalnej w Warszawie, o postawach, bojkotach i zakazach oraz ich przyczynach i konsekwencjach mówią przed kamerą: historycy - Janina Hera, Aleksander Gieysztor, Tadeusz Pacewicz, Andrzej Kunert, Jan Gozdawa Gołębiowski, Zdzisław Sierpiński, Władysław Bartoszewski i Andrzej Ryszkiewicz, aktorzy i aktorki - Wieńczysław Gliński, Andrzej Łapicki, Zofia Jamry, Rudolf Gołębiowski, Xenia Grey, Krystyna Marynowska, a także pianista Jan Ekier, literat Lesław Bartelski, artysta malarz Jerzy Mierzejewski, satyryk Antoni Marianowicz oraz prof. medycyny Zofia Dąbrowska.
Film dokumentalny Stanisława Jędryki, twórcy jednego z najpopularniejszych polskich seriali dla młodzieży "Stawiam na Tolka Banana". Bohaterami są odtwórcy głównych ról kultowego serialu: Agata Siecińska, Henryk Gołębiewski, Sergiusz Lach, Andrzej Kowalewicz, Filip Łobodziński. Aktorzy i reżyser opowiadają o dniach spędzonych na planie, ale przede wszystkim przedstawiają nam swoje obecne życie osobiste i zawodowe.