Film jest pełen patriotycznych scen, mających zachęcić ludność do nabywania obligacji, z których pieniądze wspomogą siły sprzymierzonych walczące w I Wojnie Światowej. Twórcy odwołują się do międzyludzkich więzi, takich jak przyjaźń, miłość i małżeństwo, podkreślające jednocześnie wielkie znaczenie wolności.
Charlie gra stróża zajmującego się domem pewnego wynalazcy, podczas wojny. Pracodawca Charliego opracował formułę materiału wybuchowego, do którego nie trzeba używać lontu. Wynalazek jest obiektem pożądania wroga, próbującego go wykraść. Film kończy się wielkim wybuchem.
Charlie jest skazańcem, który ucieka z więzienia. Chcąc pozbyć się pasiastego mundurka, kradnie przypadkowemu mężczyźnie jego strój kąpielowy. Udając pływaka, bierze kąpiel, w czasie której ratuje od utonięcia dwie kobiety - matkę i córkę. Majętne damy zapraszają swego wybawiciela do domu. [opis dystrybutora do wydania DVD]
Jako, że w tamtych czasach alkoholizm stanowił bardzo poważny problem Charlie Chaplin wciela się tym razem w postać bogacza, który przyjeżdża do luksusowego ośrodka SPA, aby wyleczyć się z nałogu. W naturalny dla niego sposób wywołuje on ogólny chaos, w którym niemałą rolę odgrywa przywieziona przez niego skrzynia pełna alkoholu.
Charlie jest strażakiem, któremu nic nigdy się nie udaje. Pewien mężczyzna, któremu pali się dom namawia dowódcę strazaków do zignorowania pożaru. Chce bowiem uzyskać pieniądze z ubezpieczenia. Nie wie jednak, że w palącym budynku jest jego córka, ukochana dowódcy.
Charlie pracując w lombardzie ma spore kłopoty. Po kolejnej bójce zostaje prawie wyrzucony z pracy. Szef daje mu ostatnią szansę, której Charlie nie może zmarnować. Gdy do lombardu przychodzi oszust Charlie musi wykazać się przebiegłością i silną ręką by powstrzymać bandytę.
Charlie Chaplin wciela się w postać Davida, pomocnika na scenie, który zmuszony jest wykonywać wszystkie polecenia swojego despotycznego szefa Goliatha (Eric Campbell). Nie jest mu łatwo a sytuację dodatkowo komplikuje nieznajoma dziewczyna, która nie mogąc zostać aktorką przebiera się za mężczyznę i sama najmuje się jako robotnik na scenie.
Sir Cecil Seltzer (Charlie Chaplin) - kelner w restauracji wpada w kłopoty. Wrabia w nie swego kolegę z pracy i to jego kolega zostaje zwolniony. Więc kelner idzie do klubu wrotkarzy. Tam spotyka piękną dziewczynę (Edna Purviance) która jest podrywana przez pana Stouta (Eric Campbell). Sir Cecil podrywa dziewczynę i ucieka z klubu. Ta zaś w podziękowaniu zaprasza go na wrotkową imprezę.
Chaplin wkracza do działu wielkiego magazynu handlowego, by zrealizować komedię pełną gagów, wykorzystujących sztuczne kończyny, pudła, krem do golenia i ruchome schody. [Filmoteka Narodowa]
Spacerując ze swoim psem w pobliżu obozu treningowego Charlie znajduje szczęśliwą podkowę. Widzi także ogłoszenie zachęcające do sparingu i postanawia spróbować swoich sił jako bokser. Czekając na swoją kolej i widząc, jak wynoszą kolejnych przegranych postanawia uciec się do podstępu. Wkłada znalezioną wcześniej podkowę w rękawicę dzięki czemu z pierwszej walki wychodzi zwycięsko. Zaczyna trenować boks i po niedługim czasie postanawia sięgnąć po tytuł mistrza.
Czwarty film Chaplina w Essanay. Gdy Charlie znalazł w Niles park podobny do Westlake powrócił do wypróbowanej formuły z Keystone: do Charliego interweniującego w kłopotach dwojga zdecydowanie niefortunnych kochanków. Jest to więc kolejny film "parkowy" w dorobku artysty. Tramp jest tu osobą bardzo mało sympatyczną. Jest nie tylko kieszonkowym złodziejem, ale na dodatek łajdakiem.
Charlie robi wszystko, żeby zachować posadę dozorcy. Dodatkowo jest zakochany w pięknej sekretarce, która również pracuje w banku. Ona jednak zakochana jest w innym Charlesie - kasjerze. Dozorca zasypia i śni o tym, jak ratuje piękną sekretarkę i bank przed rabunkiem. Jest to jednak tylko sen. Smutne zakończenie komedii było w filmie nowością. Sceny, w których Charlie z tragicznym wyrazem oczu patrzy, jak Edna pogardliwie odrzuca jego miłosne wyznania, sięgają zupełnie nieznanych sztuce filmowej głębin patosu. Teraz dopiero poważniejsi krytycy i widzowie dostrzegli to, czego szersza publiczność była już świadoma - Chaplin był niepodobny do nikogo przed nim.
Armator pragnie zatopić swój statek podczas ostatniego rejsu, aby wyłudzić odszkodowanie. Charlie jest zakochany w córce właściciela jednostki. Kapitan zabiera go na statek i prosi o pomoc w uśpieniu kilku członków załogi. [opis dystrybutora do wydania DVD]
Gdy na plaży wiatr zwiewa Charlie'emu kapelusz z głowy ten próbując go złapać wdaje się w bójkę z przypadkowym przechodniem. Niedługo później usiłuje poderwać stojącą nieopodal piękną dziewczynę (Edna Purviance), co jednak nie podoba się jej ukochanemu. Postanawia zatem obdarzyć uczuciem inną kobietę, która okazuje się być żoną nowego znajomego z plaży.
Charlie chciałby zostać aktorem. Udaje mu się nawet dostać na plan filmowy. Jednakże gdy utrudnia wszystkim pracę na scenie, zostaje odesłany, aby pomagał stolarzowi. Gdy nie pojawia się jeden z aktorów Charlie dostaje jednak szansę gry w filmie.
Ojciec pragnie, by jego córka wyszła za bogatego hrabiego. Ukochany dziewczyny (Charlie) wciela się w postać hrabiego podczas obiadu, ale gdy zjawia się prawdziwy milioner... Film jest konwencjonalną komedią sytuacyjną, kończy się pomysłowym i efektownym pościgiem samochodowym.
Charlie i Ben są parą pijaków pochłoniętych trudnym zadaniem utrzymania się na nogach, wplątujących się w wiele zabawnych sytuacji. Jest to drugi film Chaplina dla wytwórni Essanay, a pierwszy z pięciu kręconych w atelier Niles. Aktor przeprowadził się z Chicago do San Francisco, w którym kręcił filmy w Studio Niles. Jest to również pierwszy film w którym występuje u jego boku Edna Purviance, początkowo sekretarka Chaplina, z której zrobił amantkę swojej trupy.
Starsze małżeństwo z córka siedzą na ławce w parku. Matka i córka zasypiają a ojciec zostawia je na ławce i zaczyna flirtować z przechodzącą w pobliżu kobietą. Charlie również jest nią zainteresowany jednak mężczyzna ogłusza go butelką. Gdy Charlie odzyskuje przytomność wrzuca rywala do stawu a następnie wdaje się w spór z przypadkowym przechodniem. Spacerując po parku trafia na matkę i córkę, które zapraszają go na kolację. Ojciec wraca do domu z nowym znajomym, którym jest nikt inny, jak tylko mężczyzna pobity wcześniej przez Charlie'ego. Charlie widząc dwie aż nazbyt dobrze znane twarze ucieka na górę i przebiera się za kobietę. Pomaga mu w tym rozbawiona córka pana domu, z którą jeszcze moment wcześniej flirtował. Obaj mężczyźni biorąc Charliego za kobietę zaczynają go podrywać.
Charlie i jego szef przychodzą w charakterze malarzy-tapeciarzy do mieszczańskiego domu. Daje to wiele okazji do tradycyjnego błaznowania z deskami, drabinami, klajstrem i papierem. Sytuację wzbogaca obecność mieszkańców: zirytowanego męża, pretensjonalnej żony, oraz ładnej, ale biernej pokojówki. Kochanek pani domu przychodzi z kwiatami w najbardziej nieodpowiedniej chwili i musi udawać jednego z robotników.
Mężczyzna zaczyna nachalnie podrywać w barze dziewczynę. Nie podoba się to jej ukochanemu. Dochodzi do sprzeczki w efekcie której podrywacz zostaje postrzelony. Para odchodzi. Nikt nie chce się zbliżyć do leżącego mężczyzny. Nagle podochodzi do niego młoda kobieta i troskliwie sprawdza czy nie został poważnie ranny. Długi czas po tym zdarzeniu nadal wspomina on nieznajomą dziewczynę, która jako jedyna tamtego dnia okazała mu serce. Razem z zaprzyjaźnionym zbirem postanawiają nocą okraść dom. Mężczyzna nie wie jednak, kto w nim mieszka...
Dwóch kelnerów (Chaplin i Conklin) musi przejąć piekarnię, w czasie strajku piekarzy. Strajkujący potajemnie umieszczają w surowym bochenku chleba dynamit, który wstawiony do pieca powoduje wybuch. Anegdota służy przede wszystkim jako pretekst do śmiesznych scenek z lepiącym się ciastem i chmurami mąki, ale w filmie widać dalszy rozwój reżyserskiej inwencji Chaplina w wykorzystaniu atelierowych dekoracji i ograniczonych ustawień kamery. Mack Sennett początkowo zaniepokojony był tym, że Charlie przekroczył 1000 dolarów budżetu w produkcji filmu. "Dough and Dynamite" jednak okazał się jednym z największych kasowych przebojów Keystone.