Młody zaopatrzeniowiec kupuje kamerę filmową, aby uwiecznić na taśmie narodziny i rozwój swojej córeczki. Z biegiem czasu zaczyna odkrywać w sobie nową pasję.
Dominika, Anka i Jacek spędzają wakacje na wsi w wynajętym domku letniskowym w urokliwych okolicach Sandomierza. Szybko zaprzyjaźniają się z Markiem i Piotrkiem. Szczególne zainteresowanie dzieci wzbudza zamknięta, stara i zapomniana kapliczka, którą postanawiają się opiekować i tajemniczy brodacz. Rozpoczyna się zabawa w detektywów - zastawianie pułapek na złodziei, podążanie ich śladem, odkrywanie sekretu opuszczonej kapliczki.
Dwunastoletni Alek mieszka w domu dziecka. Nie pamięta swojej matki, ale wierzy, że żyje, że kiedyś ją spotka. W tajemnicy pisze do niej wzruszające listy. Kiedy w domu dziecka pojawia się "Nowy", Alek pomaga mu odnaleźć się w nowym środowisku. Maskuje jednak swoją opiekę szorstkim zachowaniem. Podobnie odnosi się także do Anny, młodej wychowawczyni, która wzbudza w nim zaufanie. Powierza jej tajemnicę swoich listów do matki. Dziewczyna, by uchronić Alka przed rozczarowaniem, mówi mu, że nie ma matki. Zraniony chłopiec staje się agresywny i zamknięty w sobie. Odczuwa samotność po odejściu "Nowego" i wyjeździe Anny. Pewnego dnia w pięknym śnie Alek widzi swoją matkę. W nocy ucieka z domu dziecka, szybko jednak zawraca z drogi.
Chociaż "Tańczący jastrząb" jest adaptacją powieści Juliana Kawalca, to stanowi też wariację na temat "Obywatela Kane'a" Orsona Wellesa, żelaznego klasyka, któremu Grzegorz Królikiewicz poświęcił obszerną analizę. Oba filmy opowiadają o wiodącej na manowce drodze do awansu społecznego, o frustracji, pożądaniu, megalomanii, a przede wszystkim – o utraconej niewinności. Oto pewien mężczyzna odcina się od wiejskiego środowiska i rozpoczyna biurową karierę w mieście. Nie znajduje jednak szczęścia, gorzknieje i potwornieje. Królikiewicz opowiada o tym w awangardowej, stawiającej opór i wymagającej formie. Operuje przede wszystkim sugestiami i metaforami. Nadaje postaciom i otaczającej ich rzeczywistości groteskowy rys, a kolejne epizody pokazuje z niekonwencjonalnych punktów widzenia: płonącego z emocji ucha lub chyboczącego się kabla od telefonu.
Ekranizacja powieści Walerego Łozińskiego o emisariuszu emigracyjnym działającym na terenie zaboru austriackiego przed Wiosną Ludów. Damazy (Krzysztof Jasiński), uwikłany w działalność polityczną, odwiedza swego przyjaciela ze szkolnej ławy, Juliusza (Olgierd Łukaszewicz), obecnego dziedzica tytułowego dworu w Żwirowie. Po kilku intensywnych rozmowach obaj postanawiają wyjaśnić tajemnice skrywane w opuszczonej rodowej siedzibie. Na dodatek szlachecką rezydencję nawiedza duch starościca Mikołaja (Roman Wilhelmi).
Dzieje miłości, honor i przygoda na tle burzliwych wypadków historycznych. Ujmująca liryzmem i dobrotliwym żartem telewizyjna opowieść o losach zasłużonego dla kraju pułkownika Michała Wołodyjowskiego, który z hetmańskiego rozkazu rusza ku Dzikim Polom, by strzec granic ojczyzny. Jako dowódca polsko-tatarskiej stanicy, wiedzie życie żołnierza pełne niebezpieczeństw i grozy, zbliża się bowiem turecka inwazja.
Maćka, młodego AK-owca, ogarniają wątpliwości co do sensu prowadzenia dalszej walki zbrojnej, tym razem przeciw komunistom. Zabicie sekretarza PPR, Szczuki, jest ostatnim zadaniem, które ma wykonać.
Trzy nowele z nieoczywistymi bohaterami drugiej wojny światowej: wiejskim chłopakiem odznaczonym tytułowym Krzyżem Walecznych, psem SS z obozu koncentracyjnego oraz młodą wdową po kapitanie. W każdej z nich życie przeciwstawia się szaleństwu wojny.