"Newborn" to film o niezgodzie na własne życie i o trudnej sztuce uczenia się nowego. To film o przegranym, który postanowił zostać zwycięzcą. Film o sile ludzkiego charakteru. Opowieść o miłości, która może odmienić życie. Ona dla niego uciekła z domu. On dla niej odciął się od swojej traumatycznej przeszłości. Od 11 lat są nierozłączni. Na świat przychodzi ich syn. Mistrz Świata, który podnosi w martwym ciągu 420 kg, bierze na ręce swojego pierworodnego. Niecałe cztery kilogramy "nowego życia".
Na zewnątrz sklepu gwar barcelońskiego deptaku Las Ramblas. Tuż obok kioski z katalońskimi pamiątkami "made in China". W środku na sklepowych półkach stare winylowe płyty z muzyką klasyczną i operową, na krześle za ladą Leocadia z ukochanym pieskiem Neską na kolanach. Zwykła mawiać, że przyszła tu pracować osiemdziesiąt lat temu, kiedy jeszcze była w maminym brzuszku. Zawsze kochała muzykę. Teraz podśpiewuje piątą symfonię Beethovena i czeka na kolejnego rozmówcę. Kiedyś był u niej nawet DiCaprio.
Dariusz Kowalski sportretował w swoim filmie romskie osiedle w okolicach Limanowej. W codzienne życie Romów wprowadzają widzów bohaterki filmu – tytułowe trzy siostry, czyli Kasandra, Soraja i Klara. Dziewczynki uczą się, a także pomagają w domowych pracach. Jednak w ich wypowiedziach powtarzają się marzenia o miłości oraz poczucie niedopasowania do otoczenia – podobnie jak w romskich piosenkach, które stanowią muzyczną ilustrację dokumentu.
Bogdan Dziworski powraca po dwudziestu pięciu latach artystycznego milczenia niezwykle osobistą opowieścią, będącą dziennikiem z podróży artysty do Gruzji. Plus minus czyli podróże muchy na Wschód to fantasmagoryczna historia o kulcie Józefa Stalina - postaci szczególnej w dzieciństwie Dziworskiego. Dużo czasu upłynęło, odkąd podjąłem decyzję, że odwiedzę rodzinne strony wodza - słyszymy zza kadru komentarz bohatera.
W filmie pokazano ludzi, którzy w latach 1989-1991 bezkrwawo przeprowadzili prawie 40-milionowy naród od komunizmu do demokracji. Ten film nie jest źródłem historycznym, ani też głosem w politycznej dyskusji. Odtwarza emocje, nastroje i napięcia spoza kulis wydarzeń, które rozgrywały się ówcześnie w Polsce i częściowo na świecie, od dnia elekcji pierwszego demokratycznie wybranego premiera do dnia, kiedy złożył rezygnację z urzędu. Ilustracją do filmu są fotograficzne materiały archiwalne oddające atmosferę tamtych wydarzeń i emocje ich uczestników.
W przypadku pedofilii nie ma wątpliwości, kto jest oprawcą, a kto ofiarą. Bywa jednak, że po pewnym czasie ta jednoznaczna relacja ulega zachwianiu. Bohater filmu był w dzieciństwie molestowany przez sąsiada i potem, już jako nastolatek, dwukrotnie próbował wziąć na nim odwet. Ich role odwróciły się: to pedofil boi się dzisiaj swojej ofiary. Poznajemy tę trwającą dziewięć lat wzajemną zależność również z perspektywy najbliższych obu mężczyznom osób. Ta historia oparta na nienawiści i strachu zdaje się nie mieć końca.
Film Jerzego Śladkowskiego o kulisach wstąpienia Polski do NATO. Choć to film historyczny, to w lekki, dowcipny i ciekawy sposób, poprzez wypowiedzi uczestników negocjacji, odsłania prawdziwe kulisy procesu naszego dążenia do Paktu Północnoatlantyckiego. Pokazuje, jaką faktycznie rolę odegrała w nim Polska. Rozmówcy, wszyscy najważniejsi uczestnicy tego procesu, m. in. Zbigniew Brzeziński, wtajemniczają widza w wielką politykę, snując opowieść o dyplomacji i jej anonimowych bohaterach. Historia opowiedziana w filmie zawiera wiele sensacyjnych wątków i nagłych zwrotów akcji.