Jan ChojnackiIII

7,0
6 ocen pracy dźwiękowca
1 film
1 film
1 film
Online
Film "Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna" wchodzi w dyskusję z biografizmem jako metodą odczytania sztuki, ale też pokazuje, że od biografizmu nie sposób uciec. Jego twórcy dostrzegają walor postawy awangardowych artystów, która polegała na przezwyciężaniu życiowych przeciwności i wykraczaniu wyobraźnią poza to, co inni uznają za nieprzekraczalny horyzont. W tym filmie nic nie jest tak, jak wydarzyło się naprawdę i to niewydarzenie się jest celowe. Oglądając sytuacje, które nigdy nie miały miejsca, możemy wysnuć wnioski na temat tego, co miało miejsce. Widz wchodzi w rolę detektywa, bo w tej historii została popełniona zbrodnia. W kręgu podejrzanych są: Fanny Kapłan, która targnęła się na życie Lenina, Fritz Haber, ojciec wojny chemicznej i jego małżonka, która z rozpaczy popełniła samobójstwo, a także miasta: Paryż, Moskwa, Petersburg i Łódź. Film jest eksperymentem formalnym i narracyjnym. Łączy zdjęcia fabularne z udziałem aktorów kręconych w hali zdjęciowej, scenografii wirtualnej i animacji, balansuje na granicy video-artu i teatru telewizji. Jego strategie to impresja, sięganie do podświadomości, dialog współczesnego reżysera z awangardą pierwszej połowy XX w. Zadaje pytanie: co nam zostało po awangardzie?
Online
Na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku w Etiopii pod rządami cesarza Haile Selassie kwitnie nocne życie. Artyści zachłystują się zachodnią muzyką i tworzą zupełnie odrębny nurt muzyczny, ethio-jazz – drapieżne połączenie rocka, funku i jazzu z charakterystyczną etiopską harmonią i gardłowym śpiewem. To czas twórczej wolności i początek kariery najsłynniejszych wykonawców w historii etiopskiej muzyki, na czele z Mahmoudem Ahmeden, Mulatu Astatke czy Girmą Beyene. Złota era ethio-jazzu kończy się w 1974 roku wraz z obaleniem cesarza. Od zapomnienia ethio-jazz ocali jeden człowiek – francuski producent muzyczny Francis Falceto, któremu w latach 80. przez przypadek wpada w ręce płyta z nagraniami etiopskich muzyków. W 1997 roku, po kilkunastu latach niestrudzonej pracy, wydaje on pierwszy album z monumentalnej serii Ethiopiques, która z marszu zostaje uznana za jedno z największych muzycznych wydarzeń dekady. Muzyką fascynują się Elvis Costello, Patti Smith, Tom Waits, Robert Plant czy Jim Jarmusch. Ten ostatni umieszcza utwory etiopskich mistrzów na ścieżce dźwiękowej filmu "Broken Flowers". Historie swojego życia w filmie opowiadają Girma Beyene, Amha Eshete, Mahmoud Ahmed czy Melake Gebre. Reżyser Maciek Bochniak przybliża fenomen ethio-jazzu, zabierając widzów w niezwykłą podróż śladami jednego z najbardziej oryginalnych gatunków muzycznych XX wieku. Spotyka się z Francisem Falceto, który staje się jego przewodnikiem po skomplikowanej historii etiopskiej muzyki rozrywkowej. Wspólnie docierają do rozproszonych po całym świecie jazzmanów, którzy opowiadają o swingujących latach 70., szalonych imprezach przy dźwiękach wykonywanej na żywo muzyki i Etiopii, której już nie ma. Ethiopiques: muzyka duszy to prawie pięć lat skrupulatnej pracy na trzech różnych kontynentach.