W filmie pokazano ludzi, którzy w latach 1989-1991 bezkrwawo przeprowadzili prawie 40-milionowy naród od komunizmu do demokracji. Ten film nie jest źródłem historycznym, ani też głosem w politycznej dyskusji. Odtwarza emocje, nastroje i napięcia spoza kulis wydarzeń, które rozgrywały się ówcześnie w Polsce i częściowo na świecie, od dnia elekcji pierwszego demokratycznie wybranego premiera do dnia, kiedy złożył rezygnację z urzędu. Ilustracją do filmu są fotograficzne materiały archiwalne oddające atmosferę tamtych wydarzeń i emocje ich uczestników.
Film Jerzego Śladkowskiego o kulisach wstąpienia Polski do NATO. Choć to film historyczny, to w lekki, dowcipny i ciekawy sposób, poprzez wypowiedzi uczestników negocjacji, odsłania prawdziwe kulisy procesu naszego dążenia do Paktu Północnoatlantyckiego. Pokazuje, jaką faktycznie rolę odegrała w nim Polska. Rozmówcy, wszyscy najważniejsi uczestnicy tego procesu, m. in. Zbigniew Brzeziński, wtajemniczają widza w wielką politykę, snując opowieść o dyplomacji i jej anonimowych bohaterach. Historia opowiedziana w filmie zawiera wiele sensacyjnych wątków i nagłych zwrotów akcji.
Wala to młoda rozwiedziona kobieta. Jest matką kilkuletniego syna. Pracuje w fabryce wódki w rosyjskim Zygulyowsku, ale mieszka w jednym mieszkaniu z matką i 17 – letnim bratem. Mimo braku perspektyw Wala jest ambitna. Chce osiągnąć w życiu coś znacznie więcej niż oferuje jej prowincjonalny los. I to bez względu na cenę, jaką przyszłoby jej za to zapłacić. Marzy o wyjeździe do Moskwy i karierze aktorki. Uczęszcza na warsztaty aktorstwa, tańca i śpiewu, ale nikt wokół nie rozumie jej marzeń i aspiracji. Matka Wali utrzymuje się sama, ale odmawia przejęcia opieki nad wnukiem. W dodatku, po 30 latach, poznała w końcu miłość życia i ma nadzieję na jej spełnienie. Koledzy Wali również są wobec jej planów sceptyczni. Uważają je za dziwne i na wyrost wobec życia, od którego oczekuje więcej niż może dostać. Nie wierzą w talent Wali i zniechęcają ją do wyjazdu, strasząc, że w Moskwie skończy ona na ulicy. Wala się jednak nie poddaje. W końcu podejmuje odważną życiową decyzję. Bez względu na ryzyko zostawia syna z babcią i wybiera wyjazd po karierę. Matka Wali nie ma wyjścia. Jest zmuszona zrezygnować z miłości na rzecz opieki nad wnukiem.