Ludwig van Beethoven

9,1
441 ocen muzyki
Ludwig van Beethoven (1770-1827) to niemiecki kompozytor. Od 1779 roku uczył się gry na instrumentach klawiszowych, kompozycji i generałbasu u Christiana Gottloba Neefego w Bonn, od 1784 roku był muzykiem dworskim w Bonn, od 1789 roku studiował filozofię na uniwersytecie w Kolonii. W 1792 roku wyjechał do Wiednia, gdzie studiował u Josepha Haydna, Johanna Baptista Schenka, Johanna Georga Albrechtsbergera oraz Antonio Salieriego.

W 1795 roku miały miejsce pierwsze koncerty Beethovena w Wiedniu, wtedy też kompozytor zawarł kontrakt wydawniczy z Artarią. W 1796 roku Beethoven podróżował do Norymbergi, Pragi, Drezna, Berlina i Bratysławy (koncertował m.in. na pruskim dworze królewskim), dawał w Wiedniu liczne koncerty, utrzymywał także przyjazne kontakty z arystokracją, m.in. z księciem Josephem Franzem von Lobkowitzem, książętami Karlem Aloisem i Moritzem Lichnowskimi, arcyksięciem Rudolfem, hrabiną Giuliettą Guicciardi. Wśród arystokracji znalazł także protektorów - w 1809 roku arcyksiążę Rudolf, książę Joseph Franz von Lobkowitz i hrabia Ferdinand Kinsky (przyznali mu roczną rentę w wysokości 4000 guldenów).

W 1812 roku Beethoven poznał Johanna Wolfganga Goethego. W 1814 roku nowa wersja opery "Fidelio" wystawiona w Kärtnertortheater w Wiedniu przyniosła kompozytorowi wielki sukces. W roku tym również odbył się koncert w sali redutowej, którego słuchali uczestnicy kongresu wiedeńskiego, cesarzowe Austrii i Rosji oraz król pruski. Ostatni publiczny koncert Beethovena miał miejsce w 1815 roku.

Od około 1798 roku kompozytor cierpiał na postępującą głuchotę, co doprowadziło do całkowitej utraty słuchu w 1818 roku. Wyrazem cierpienia artysty stał się słynny testament heiligenstadzki (1802 rok), w którym Beethoven pisał jednak o przezwyciężeniu choroby dzięki sztuce. Od 1815 roku kontaktował się z otoczeniem za pomocą zeszytów konwersacyjnych, wówczas również podjął się opieki nad swym bratankiem, Karlem.

W 1824 roku w Hoftheater zostały wykonane trzy części "Missa solemnis" i IX Symfonia, przyjęte z wielkim uznaniem. Twórczość Beethovena, aczkolwiek klasyfikowana w obrębie klasycyzmu muzycznego, daleko wykracza poza granice tego nurtu, zapowiadając nadejście epoki romantyzmu.

Beethoven wprowadzał w swych utworach zmiany w klasycznych układach formalnych (zastosował w symfonii jako trzecią część scherzo zamiast menueta), stosował nieregularności w budowie utworów, duże kontrasty dynamiczne, rozwinął czynnik harmoniczny, w symfoniach poszerzył skład orkiestry.

Geniusz Beethovena najpełniej wyraził się w jego dziewięciu symfoniach, uwerturach orkiestrowych, sonatach fortepianowych, kwartetach smyczkowych i monumentalnych dziełach wokalno-instrumentalnych (np. "Missa solemnis"). Wśród utworów symfonicznych "Eroica" i V Symfonia charakteryzują się mistrzowską pracą tematyczną, VI Symfonia Pastoralna jest natomiast dziełem programowym, zawierającym fragmenty ilustracyjne.

IX Symfonia jest wielkim dziełem wokalno-instrumentalnym. W jej finale, przeznaczonym na głosy solowe, chór i orkiestrę, kompozytor wykorzystał tekst "Ody do radości" Friedricha Schillera. Znaczące są także dokonania Beethovena w dziedzinie muzyki fortepianowej. Pierwszoplanowe miejsce zajmują w niej sonaty, spośród których wyróżniają się dramatyzmem Patetyczna i Appassionata. W Sonacie Waldsteinowskiej i Appassionacie kompozytor zwiększa rozmiary poszczególnych części i doprowadza do symfonizacji faktury fortepianowej.

Wśród późnych dzieł Beethovena (po 1815 roku) ważne miejsce zajmują kwartety smyczkowe, do dziś zaliczane do najświetniejszych utworów w tym gatunku. Kwartet Wielka fuga B-dur opus 133 w pełni uwidacznia tendencję do polifonizacji występującą także w późnych sonatach fortepianowych (Sonata A-dur opus 101).

Postać i dzieło Beethovena doczekały się niezliczonych interpretacji, tradycyjnie zmierzających w kierunku ukazania romantycznej osobowości kompozytora, wyrażającego w swej muzyce idee wolności i miłości. Z drugiej strony wskazuje się również na związek estetyki Beethovena z XVIII-wiecznym uniwersalizmem i preromantycznym sentymentalizmem. Twórczość Beethovena wywarła istotny wpływ na muzykę XIX i XX wieku.
Ludwig van Beethoven urodził się 16 lub 17 grudnia 1770 roku w Bonn. Jest jednym z największych niemieckich kompozytorów. Jeden z trzech Klasyków Wiedeńskich; dwóch pozostałych to Joseph Haydn i Wolfgang Amadeusz Mozart. Jest przedstawicielem klasycyzmu wiedeńskiego i prekursorem romantyzmu. Jego twórczość umyka jednak wszelkim próbom mechanicznego zaszufladkowania.

Rodzina Beethovena miała korzenie flamandzkie. Dziadek kompozytora, także Ludwig, przeniósł się do Bonn, gdzie otrzymał posadzę u księcia arcybiskupa. Jego syn, Johann, został tenorem w książęcej kaplicy. W 1767 roku poślubił Marię Magdalenę Keverich, która urodziła mu trzech chłopców: najstarszy Ludwig, Kaspar Anton i Nikolaus, którzy przyszli na świat w 1774 i 1776 roku.

Dzieciństwo Ludwiga nie było szczęśliwe. Jego muzyczne zdolności ujawniły się bardzo wcześnie, dlatego ojciec zapragnął uczynić z niego cudowne dziecko i zbić majątek na talencie syna. W wieku 9 lat chłopiec został posłany do Christiana Gottloba Neefego, człowieka wszechstronnie wykształconego. Pod jego okiem Ludwig czynił tak wielkie postępy, że w wieku 12 lat otrzymał stanowisko zastępcy organisty, co poprawiło sytuację finansową całej rodziny. Neefe udzielał Ludwigowi lekcji fortepianu i kompozycji. Zaznajomił go z twórczością najbardziej cenionych muzyków, m.in. z muzyką zapomnianego już w Niemczech Jana Sebastiana Bacha. Zachęcany przez mistrza Beethoven napisał kilka utworów, ale nie wykazywał w nich szczególnego uzdolnienia w dziedzinie kompozycji. Znacznie lepiej wychodziło mu improwizowanie na fortepianie.

W 1787 roku wyjechał do Wiednia, ówczesnej stolicy muzyki. Spotkał się wtedy z Wolfgangiem Amadeuszem Mozartem. W pośpiechu musiał wracać do Bonn na pogrzeb matki, po którym szybko nastąpiła śmierć ojca. Ludwig stał się głową rodziny i na niego spadł obowiązek opieki nad braćmi.

W 1792 roku Beethovenowi udało się zamieszkać w Wiedniu na stałe. Pobierał nauki kompozycji u Josepha Haydna, Johanna Baptista Schenka, Johanna Georga Albrechtsbergera i Antonio Salieriego, jednak z żadnego nauczyciela nie był zadowolony. Zaczął zarabiać jako pianista. Jego talent improwizatora otworzył mu drzwi do salonów arystokracji, gdzie szybko zdobył sobie znakomitą reputację. Utrzymanie w tym czasie zapełnił Beethovenowi książę Karl Alois Lichnowsky, któremu to kompozytor zadedykował "Sonatę Patetyczną" c-moll op. 13. Pierwsze lata spędzone w Wiedniu przebiegły pod znakiem szczęścia, sukcesów, uznania książąt oraz trwałych przyjaźni.

W latach 1796-1798 wystąpiły u Beethovena pierwsze objawy głuchoty. Postępująca choroba doprowadziła go niemal do samobójstwa; świadectwem zmagań Beethovena z sobą samym jest napisany w 1802 roku słynny testament heiligensztadzki. W przetrwaniu tego kryzysu pomógł mu jedynie upór i chęć kontynuowania swego twórczego dzieła. Komponował pomimo problemów materialnych i kłopotów z wychowywaniem bratanka Karla. Jeszcze przed rokiem 1819 z powodu całkowitej głuchoty zmuszony był porozumiewać się z otoczeniem wyłącznie za pomocą tzw. zeszytów konwersacyjnych. Są one unikatowym historycznym zapisem dyskusji Beethovena na tematy muzyczne i inne; możemy dzięki temu poznać, co kompozytor myślał, jak odczuwał muzykę i jak postrzegał swój związek ze sztuką.

Jego nowoczesne myślenie muzyczne odcisnęło się piętnem nie tylko na epoce romantyzmu, ale i następnych. Wprowadził innowacje w muzyce. Zmienił podejście do formy, harmonii, orkiestracji, wzbogacił technikę instrumentalną i kolorystykę, w nowoczesny sposób potraktował fortepian. Beethoven był pierwszym kompozytorem, który systematycznie stosował numerację opusową w swoich utworach.

Ludwig van Beethoven skomponował 9 symfonii, 5 koncertów fortepianowych, koncert skrzypcowy D-dur op. 61, koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 56, 11 uwertur, operę "Fidelio" op. 72, kantaty i dzieła sakralne, 32 sonaty fortepianowe, liczne bagatele, w tym słynną "Dla Elizy", pieśni i utwory kameralne. Był przede wszystkim wielkim symfonikiem. Fragment finału IX Symfonii d-moll, op. 125 z kantatą do słów "Ody do radości" Friedricha Schillera został przyjęty jako hymn Unii Europejskiej.

W ostatnich latach życia zdobył uznanie za swoja pracę artystyczną: został członkiem szwedzkiej Akademii Nauk, otrzymał od Ludwika XVIII złoty medal za Mszę uroczystą (Missa solemnis D-dur op. 123). Zmarł 26 marca 1827 roku. Przyczyną śmierci była, jak twierdzą patolodzy, ołowica. Pochowany został na Cmentarzu Centralnym w Wiedniu.

Ile lat miał Ludwig van Beethoven?

Odszedł od nas w wieku 56 lat.

Kiedy urodził się Ludwig van Beethoven?

Urodził się 16 grudnia 1770

Ile wzrostu miał Ludwig van Beethoven?

Miał 162 cm wzrostu.

Gdzie urodził się Ludwig van Beethoven?

Bonn, Niemcy

Czy Ludwig van Beethoven dostał Oscara?

Nie otrzymał Oscara.

Ile Ludwig van Beethoven zdobył nagród i nominacji?

Nie zdobył żandych nagród i nominacji