Marco Bellocchio 

[{"id":2,"name":"director","above5p":true,"career":{"name":"reżyser"},"ranking":{"name":"Reżyserii","link":"#unkown-link--personRolesAjax--","url":"/ranking/person/director"},"rating":{"count":85,"rate":6.694117647058824,"desc":"ocen","profession":"pracy reżysera"}},{"id":1,"name":"screenwriter","above5p":true,"career":{"name":"scenarzysta"},"ranking":{"name":"Scenariuszy","link":"#unkown-link--personRolesAjax--","url":"/ranking/person/screenwriter"},"rating":{"count":38,"rate":6.368421052631579,"desc":"ocen","profession":"scenariuszy"}},{"id":20,"name":"voices","above5p":false,"career":{"name":"aktor dubbingowy"},"ranking":{"name":"Ról głosowych","link":"#unkown-link--personRolesAjax--","url":"/ranking/person/voices"},"rating":{"count":8,"rate":5.625,"desc":"ocen","profession":"gry aktorskiej"}},{"id":7,"name":"producer","above5p":false,"career":{"name":"producent"},"ranking":{"name":"Produkcji","link":"#unkown-link--personRolesAjax--","url":"/ranking/person/producer"},"rating":{"count":1,"rate":8,"desc":"ocena","profession":"pracy producenta"}},{"id":6,"name":"actors","above5p":false,"career":{"name":"aktor"},"ranking":{"name":"Ról aktorskich","link":"#unkown-link--personRolesAjax--","url":"/ranking/person/actors/male"},"rating":{"count":1,"rate":7,"desc":"ocena","profession":"gry aktorskiej"}}]
6,7
85 ocen pracy reżysera
Marco Bellocchio
Urodził w 1939 r. w Piacenzie we Włoszech. Po krótkim czasie przerwał studia filozoficzne na Katolickim Uniwersytecie w Mediolanie i zapisał się do szkoły filmowej Centro Sperimentale di Cinematografia w Rzymie. W 1962 r. wyjechał na stypendium do Slade School of Fine Arts w Wielkiej Brytanii. Zadebiutował w 1965 r. Pięściami w kieszeni (I pugni in tasca) - krytyką obłudy i hipokryzji mieszczańskiej rodziny. Film - nakręcony za bardzo małe pieniądze (jak na ironię, niemal w całości pożyczone od rodziny) - stał się rodzajem manifestu włoskich "gniewnych", a Bellocchio - jednym z liderów włoskiej kontrkultury. Film został nagrodzony na MFF w Locarno (1965). W kolejnym filmie Chiny są blisko (La Cina e vicina, 1967), uhonorowanym nagrodą specjalną jury na MFF w Wenecji (1967), potraktował bezpardonowo życie polityczne prowincjonalnego miasta, nie pozostawiając suchej nitki na żadnej z liczących się partii: socjaldemokratach, faszystach i maoistach. Z kolei Nel nome del padre (1971) jest pełnym pasji atakiem na system klerykalnego wychowania. Filmy te tworzą swoistą "trylogię rodzinną". W następnych, Bellocchio ostrze krytyki kieruje w stronę prasy (Sbatti il mostro in prima pagina,1971) i wojskowej dyscypliny (Marcia triomfale,1976; nagroda na MFF w Locarno). Mimo sukcesów i międzynarodowego uznania, nie mógł znaleźć producenta i zaczął realizować filmy dla telewizji. Do tematu wynaturzeń w życiu rodzinnym, który stał się jego znakiem rozpoznawczym, reżyser będzie wracał jeszcze wielokrotnie w następnych filmach m.in.: Salto nel vuoto (1980), La balia (1999) i ostatnim Czasie religii (L`ora di religione, 2002). Marco Bellocchio traktuje rodzinę jako mikrokosmos społeczeństwa i jego chorób. Bellocchio jest również reżyserem teatralnym. Dla Teatro India w Rzymie przygotował m.in. inscenizację Makbeta Shakespeare`a.
Więcej

Dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 9 listopada 1939

miejsce urodzenia: Piacenza, Włochy

wzrost: 176 cm

Srebrny Niedźwiedź
Zdobył Srebrny Niedźwiedź, 13 innych nagród i 38 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody
żona Gisella Burinato, 2 dzieci: córka Elena Bellocchio i syn Pier Giorgio Bellocchio (ur. 19.04.1974)
Ukończył szkołę filmową Centro Sperimentale di Cinematografia w Rzymie.
Członek jury na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 1999 roku.
Przewodniczący jury filmów krótkometrażowych na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 1997 roku.