Młoda antropolożka Zdenka otrzymuje grant, w ramach którego ma badać wpływ globalizacji na społeczność najbardziej wysuniętego na północ miasta na świecie, Longyearbyen - stolicy norweskiego Svalbardu. Na miejscu odkrywa, że zanika tu nie tylko lodowiec.
"White on White" to wideodziennik reżyserki Viery Čákanyovej, który prowadziła podczas pobytu w polskiej stacji na Antarktydzie, gdzie w 2017 roku nakręciła film "FREM" (2019), którego główną bohaterką była sztuczna sieć neuronowa. Podczas pobytu autorka prowadzi rozmowy ze sztuczną inteligencją, które dotykają natury filmu, sztuki i sensu życia, a jednocześnie ujawniają sposób myślenia wolny od człowieczeństwa i od emocji. Nagrania z jej rutynowego, codziennego życia na stacji kontrastują z lirycznymi obrazami nieskazitelnej antarktycznej przyrody, które autorka uzupełnia własnym komentarzem i przemyśleniami sprowokowanymi samotnością pokrytego lodem krajobrazu.
W miarę jak kryzys klimatyczny staje się coraz bardziej naglącym problemem i zbliżamy się do przekroczenia punktu, z którego nie będzie już powrotu, a sztuczna inteligencja gwałtownie się rozwija, "FREM" prezentuje uderzającą, a czasem wstrząsającą reakcję na obecną falę posthumanistycznego i antropocentrycznego myślenia.
"Jest to historia mojego 52-letniego starszego brata Jána, który dowiedział się, że powinien poddać się skomplikowanej operacji. Lekarze powiedzieli mu, że ma 50 procent szans na przeżycie, jeśli podda się operacji i tylko 10 procent, jeśli operacji nie będzie. Ján zdecydował, że jeśli mają być to ostatnie dni jego życia, chce spędzić je na rowerze. Chce zrobić coś, o czym marzył przez całe życie - ruszyć w trasę w stylu "Easy Rider". Żadnego myślenia o kredycie, podatkach i całej tej codziennej rutynie, która nie pozwala jasno patrzeć na świat." Martin Kollár Narratorem filmu staje się dziennik, w którym pisze i rysuje Ján. Staje się on też narzędziem do odliczania czasu, jaki pozostał do dnia operacji.
Film o kąpielisku w Koszycach, miejscu, gdzie według sloganu twórców: "kąpała się historia". Przywołując wydarzenia, które odegrały się tutaj od 1936 do 2002 roku, dokument 66 sezonów na przykładzie lokalnej historii pływalni opowiada historię Europy Środkowowschodniej. Jednako nie tyle film wydarzeniach historycznych, ale o życiorysach konkretnych ludzi, które tworzą historię.