Wyprodukowany przez HBO Europe, trzyczęściowy film opowiada o jednym z najważniejszych epizodów w historii komunistycznej Czechosłowacji. Samospalenie Jana Palacha stało się katalizatorem zmian w społeczeństwie - w ciągu kolejnych kilku miesięcy w jego ślady poszło prawie trzydzieści osób. Reżyserka filmu, nominowana do Oscara Agnieszka Holland ("Całkowite zaćmienie", "Europa, Europa", "W ciemności"), w 1969 roku była studentką Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze i jak sama mówi, nakręciła ten film z osobistej perspektywy. W filmie wystąpili uznani czescy i słowaccy aktorzy, między innymi: Tatiana Pauhofova ("Kawałek nieba", "Czas połowicznego rozpadu", "Janosik. Prawdziwa historia"), Jaroslava Pokorna ("Smradi", "Seks w Brnie"), Ivan Trojan ("Samotni", "Jedna ręka nie klaszcze", "Opowieści o zwyczajnym szaleństwie") oraz Martin Huba ("Obsługiwałem angielskiego króla", "Czeski błąd", "Trzy sezony w piekle"). Autorem scenariusza jest debiutant Stepán Hulík, a muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz ("Julia wraca do domu", "W ciemności"). "Gorejący krzew" jest pierwszym w historii filmem fabularnym poświęconym losom Palacha.
Praga, rok 1947, czasy sensualizmu, ekscentryzmu, nonkonformizmu i wielkich nadziei. Ivan Heinz (Kryštof Hádek), atrakcyjny dandys o prowokującym poczuciu humoru właśnie skończył 19 lat. Pławi się w wolności, rewolucyjnej polityce i artystycznych aspiracjach. Żyjąc chwilą odrzuca przeszłość, pisze wiersze i ślepo brnie w świat wyidealizowanej polityki, surrealizmu i odkrywania siebie na nowo. Gdy u jego boku pojawia się szykowna, biseksualna Jana (Karolina Gruszka), jego hedonistyczne życie wydaje się spełnieniem marzeń. Ivan rzuca się w destrukcyjny romans z niezależną kochanką, prowadząc życie pełne erotyzmu, wybuchających ze zdwojoną siłą kłótni i spotkań towarzyskich, na przekór rozgrywającym się w tle wydarzeniom z lat 40. Komunistyczny reżim zaczyna jednak pokazywać swoją ciemną stronę, a odurzeni uczuciem młodzi nie zdają się dostrzegać nadciągającego niebezpieczeństwa. Mając w głowach fantastyczną wizję przyszłości, planują ucieczkę do Paryża...
Współczesna Praga. Dwaj przemytnicy po robocie znajdują w samochodzie dwumiesięcznego hinduskiego chłopca. Sprzedają go bezdzietnej kobiecie, która marzy o dziecku. Jej mąż - František - jest jednak rasistą. 40-letnia Hana pracuje w centrum dla uchodźców. Jej, o wiele starszy, partner Otakar, przeżywa załamanie podczas wykładów na uniwersytecie. Ich 18-letnia córka przypadkiem dowiaduje się, że Otakar nie rozwiódł się ze swoją pierwszą żoną, z którą ma syna... Przeplatające się tragikomiczne historie o traceniu i odnajdywaniu miłości, przyjaźni, rodziny, rodziców, dzieci. Opowieści o altruizmie i ksenofobii, o naszym lęku przed nieznanym i poczuciu zagrożenia przed tym, by nie obudzić drzemiących w nas demonów. Obraz współczesnych nastrojów egzystencjalnych w Europie Środkowej. Miejscu, które przez lata skryte było za Żelazną Kurtyną. Teraz, gdy kurtyna została roztrzaskana okazało się, że wszyscy mieszkamy w globalnej wiosce. To także ciepła opowieść o zwykłych ludziach, którzy po długim czasie milczenia, separacji i kłamstw, szukają i znajdują odwagę by odnaleźć drogę do drugiego człowieka, do przebaczenia i pojednania.