Wrogowie, mysz i lis trafiają do zwierzęcego nieba. Nie ma tam naturalnych instynktów, więc zostają najlepszymi przyjaciółmi, po powrocie na ziemię chcą nadal się przyjaźnić, ale wracają w zamienionych.
Czechosłowacja, wczesne lata 80. Dyrektor szkoły podstawowej zwołuje nadzwyczajne zebranie. Oskarża nauczycielkę panią Drazděchovą o wykorzystywanie uczniów do manipulowania rodzicami.
Pan P to 90-letnia szara papuga należąca niegdyś do francuskiego premiera Edouarda Daladiera, który odpowiadał za podpisanie układu monachijskiego. Tenże ptak zostaje porwany przez przechodzącego kryzys wieku średniego dziennikarza Pavela.
Dwie pary żyją w doskonałej harmonii, a jedyne czego im brakuje to udane życie seksualne. Wspólny wyjazd na Karaiby pozwala obudzić drzemiące instynkty.
Petr Koukal, czeski badmintonista, walczy o zakwalifikowanie się do grupy sportowców, którzy pojadą na olimpiadę w Londynie. Jego przygotowania przerywa tragiczna diagnoza – okazuje się, że mężczyzna cierpi na raka.
Trzydziestoletnia Marcela marzy o lepszym, ciekawszym życiu. Pomimo gorących i namiętnych nocy, małżeństwo Marceli przeżywa kryzys. Zmęczona ciągłymi kłótniami z mężem i niepewnością jutra wraz z dziećmi wyprowadza się do matki. Kiedy wydaje się, że nic już dobrego ją nie spotka, poznaje starszego mężczyznę. Evžen jest nie tylko bogaty, ale również nonszalancki i obyty w wielkim świecie, mieszka w malowniczej Toskanii. Przed doświadczoną przez los kobietą otwiera się perspektywa wymarzonego, lepszego życia u jego boku.
Współczesna Praga. Dwaj przemytnicy po robocie znajdują w samochodzie dwumiesięcznego hinduskiego chłopca. Sprzedają go bezdzietnej kobiecie, która marzy o dziecku. Jej mąż - František - jest jednak rasistą. 40-letnia Hana pracuje w centrum dla uchodźców. Jej, o wiele starszy, partner Otakar, przeżywa załamanie podczas wykładów na uniwersytecie. Ich 18-letnia córka przypadkiem dowiaduje się, że Otakar nie rozwiódł się ze swoją pierwszą żoną, z którą ma syna... Przeplatające się tragikomiczne historie o traceniu i odnajdywaniu miłości, przyjaźni, rodziny, rodziców, dzieci. Opowieści o altruizmie i ksenofobii, o naszym lęku przed nieznanym i poczuciu zagrożenia przed tym, by nie obudzić drzemiących w nas demonów. Obraz współczesnych nastrojów egzystencjalnych w Europie Środkowej. Miejscu, które przez lata skryte było za Żelazną Kurtyną. Teraz, gdy kurtyna została roztrzaskana okazało się, że wszyscy mieszkamy w globalnej wiosce. To także ciepła opowieść o zwykłych ludziach, którzy po długim czasie milczenia, separacji i kłamstw, szukają i znajdują odwagę by odnaleźć drogę do drugiego człowieka, do przebaczenia i pojednania.
Eliška jest pielęgniarką działającą w ruchu oporu. Gdy naziści zacieśniają obławę na konspiratorów, musi ukryć się z dala od miasta u prostego chłopa Jozy.
Programista Honza (Tomáš Hanák) spędza większość czasu w swoim softwarowym domu: mailuje, upgraduje, senduje, attachuje, loaduje. Postanawia wybrać się wraz ze swym synem (Michal Vorel) na wycieczkę za miasto. W roztargnieniu zapomina zabrać telefon komórkowy, laptop oraz cyfrową kamerę. Okazuje się, że w małej, podgórskiej wiosce przeżyją oni najszczęśliwsze chwile w życiu, a krótki, weekendowy wyjazd przeciąga się do kilku tygodni. Stopniowo zaprzyjaźniają się z miejscową ludnością, szczególnie z uroczą buntowniczką Marketą (Barbora Nimcová). Honza nie tylko ulega czarowi dziewczyny, wabi go także zapach likierów jej babci, upaja go kolorowy klimat wiejskiego życia. Gdy nadchodzi zima i Honza musi zająć się swoim biznesem powraca do cywilizacji, czuje się jednak oczyszczony i bogaty w doświadczenia, których nie może dać miasto.
Akcja filmu toczy się na praskich przedmieściach w Boże Narodzenie roku 1967 oraz w roku następnym; w dniach poprzedzających sowiecką inwazję na Czechosłowację. Jedna z głów rodziny, Šebek (Miroslav Donutil), to oficer armii czechosłowackiej, gorliwie i lojalnie oddany reżimowi komunistycznemu. Šebek ma jednak "ludzką twarz". Jego sąsiad, Kraus (Jiří Kodet), jest z kolei weteranem czeskiego ruchu oporu i prawdziwym patriotą; nie ukrywa swoich socjalistycznych przekonań. Zdawać by się mogło, że weteran wojenny zostanie ukazany w sposób pochlebny, zaś oficer oddany reżimowi - w krzywym zwierciadle. A tymczasem obie postaci zostały skonstruowane w sposób satyryczny i prześmiewczy. Obie rodziny oczekują nadchodzących Świąt. Nie wszyscy są jednak w podniosłym nastroju. Nastoletnie dzieci uważają swoich ojców za zupełnych głupców, a ojcowie są pewni, że ich dzieci są niczym więcej, jak tylko młodocianymi buntownikami, dla których liczą wyłącznie rock'n'roll, amerykańskie kino i bikiniarskie buty z zagranicznych paczek. Podczas gdy zamknięci w swoim małym świecie ojcowie prowadzą ze sobą nieustanną wojnę, ich dzieci próbują wydobyć się ponad te zatargi. Michal Šebek (Michael Beran) skrycie podkochuje się w Jindrziszce Krausovej (Kristýna Nováková), która z kolei jest zafascynowana Elienem (Ondřej Brousek), chłopcem, którego rodzicie wyemigrowali do Ameryki. Zależności pomiędzy uczestnikami tego małego trójkąta nastolatków, choć burzliwe, pozostają nierozwiązane. Z pewnością łączy ich konsternacja zachowaniem starszej generacji, choćby ich fascynacją dla najnowszych osiągnięć NRD-owskich naukowców w dziedzinie plastikowego wyposażenia kuchennego, czy też budową makiety pomnika, upamiętniającego czeskich lotników, którzy zginęli podczas II wojny światowej. Młode pokolenie o wiele bardziej interesuje się Mickiem Jaggerem czy najnowszą modą nieśmiało przedzierającą się z Zachodu w paczkach. Jak by tego wszystkiego było mało, obie rodziny wchodzą w jeszcze bliższe relacje: owdowiały Kraus żeni się niespodziewanie z siostrą żony Šebka. Posypią się iskry!