Mianowicie, jak wyczytałam, zdarzało się, że w średniowieczu wykorzystywano czasem do produkcji mieczy pierwiastek taki, jak ołów. Robiono to celowo, ponieważ jest on dla człowieka bardzo trujący i zadanie rany w ten sposób powodowało różne nieprzyjemne skutki. Oprócz typowych objawów zatrucia, takich jak biegunka, bóle głowy i inne wymioty, odczuwalne są również zaburzenia pamięci, orientacji i koncentracji, obniżone libido, rozdrażnienie czy depresja.
Nie znam się na zatruciach metalami ciężkimi, ale zdaje się, że ołów musiał zostać wprowadzony do organizmu, by w ten sposób oddziaływać na organizm. Rzymianie pili wodę, która była doprowadzana do miasta przez ołowianie rury. W erze nowożytnej kobiety pudrowały swoje twarze i malowały usta kosmetykami zawierającymi ołów, a z doświadczenia mogę powiedzieć, że ciężko czasem takiej szminki niechcący nie spożyć. To tylko przykłady z historii nieświadomego wykorzystywania tego metalu, dość nieprzyjemne w skutkach.
Generalnie wiadomo, że Żelazny Tron za Aerysem nie przepadał i król dość często schodził z krzesła poraniony do krwi, co umożliwiało potencjalne wprowadzanie ołowiu do organizmu. Myślę, że można u władcy dostrzec praktycznie wszystkie te umysłowe objawy, o których wspominałam wcześniej, włącznie ze spadkiem libido - z jakiegoś powodu podkreślono w książce, że o ile wcześniej Aerys uganiał się za płcią przeciwną, tak wraz z rozwojem szaleństwa jego zainteresowanie kobietami spadło i kręcił go jedynie ogień. Uważam, że tę teorię można również podciągnąć pod Maegora czy Rhaenyrę. Ta dwójka również była regularnie raniona przez tron, obojgu się zarzuca pewne objawy szaleństwa - Maegor znany był z wyjątkowego okrucieństwa, Rhaenyra pod koniec życia sfiksowała.