PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=629181}

Alpy

Alpeis
6,4 6 260
ocen
6,4 10 1 6260
6,1 19
ocen krytyków
Alpy
powrót do forum filmu Alpy

A zatem – kolejno: „Kieł”, „Alpy” i „Lobster”. Każdy z nich doskonale różny – osobny, zarazem dostrzega się we wszystkich tych obrazach filmowych wspólny mianownik: oko i rękę Lanthimosa, mówiąc oględnie. Przyjrzyjmy się najpierw temu wspólnemu mianownikowi – co konkretnie łączy te filmy, co pozwala nam odbierać ich bliskie pokrewieństwo? Spróbujmy na podstawie tych trzech filmów wymienić cechy charakterystyczne twórczości Lanthimosa:

• Ogólny wydźwięk tematyczny – Lanthimos porusza w swoich filmach problem utknięcia człowieka, jak i społeczności w schemacie. Ukazuje swoiście opresyjne systemy – schematy, w jakich samozwańcze silne jednostki poprzez wykreowanie iluzji władzy skutecznie manipulują i kontrolują jednostki słabsze, te o naturze wykonawcy, usługodawcy czy wręcz „niewolnika”. Ciekawa jest relacja słabszych i silniejszych, jaką ukazuje Lanthimos: można wysnuć wniosek, że zarówno kreatorzy władzy, jak odbiorcy władzy tkwią równie mocno uwikłani w pojęcie iluzji tej schematycznej pajęczyny, która efektywnie blokuje i więzi obie strony barykady. Kto jest katem, a kto ofiarą; w którym miejscu kryje się początek zastanej sytuacji schematycznej; gdzie istnieje wierzchołek danej góry lodowej – to tylko jedne z cennych pytań, które Lanthimos pozostawia do rozstrzygnięcia widzom, udzielając nam sporej przestrzeni na nasze interpretacje rzeczywistości przedstawionej. Bo światy konstruowane przez Lanthimosa za każdym razem są przedstawione, wymyślone, stąd np. „Lobster” błędnie przypisuje się do gatunku fantastyki i fantastyki naukowej, co jest kompletnym nieporozumieniem. Przedstawieniowość światów Lanthimosa bliższa jest autorskiej oniryczności, grotesce, czasem zbliża się do surrealizmu, ale zaraz cofa się przed nim, zagnieżdżając się wymownie w rejestrach bardzo prozaicznych, jakże wyraźnie nawiązujących do realnego życia, którego doświadczamy wszyscy – w prawdziwym, namacalnym świecie, nie w wyobraźni.

• Relacje międzyludzkie – czy to związek kobiety i mężczyzny, czy więzi w rodzinie, czy w społeczeństwie, bohaterowie Lanthimosa zawsze dryfują w pustce emocjonalnej. Czują, pragną; kochają i nienawidzą – ale przejawy ich emocji zawsze zdają się wydrążone. Czegoś tym ludziom brakuje, czegoś brakuje światu, w jakim Lanthimos ich osadza, lecz niezależnie od przyczyn, uczucia towarzyszące postaciom wykreowanym przez Lanthimosa wskazują na niemożność intensywnego połączenia się jednostki z inną jednostką, jak i ze społecznością.

• Sceny tańca i seksu – tylko u Lanthimosa doświadczamy tak biologicznych i jednocześnie teatralnych przedstawień fizycznej bliskości. Seks w jego filmach jest o tyleż zaproszeniem widza do bycia świadkiem bardzo dosłownego aktu intymnego, o ileż groteskową czy surrealną trampoliną do zobrazowania człowieczych wynaturzeń albo bezbronności. W różnych filmach Lanthimosa postaci różnie zbliżają do siebie i różnie tańczą – ale seks i taniec bez wątpienia stanowią autorski wytrych do obnażania kruchości i zarazem witalnej sprawczości człowieka (...).

Całą przekrojową recenzję przeczytacie na Tosterze Pandory, w dziale Recenzje Tostera, o, tutaj: http://tosterpandory.pl/yorgos-lanthimos-recenzja-3-filmow-genialnego-greka/

drygonfly1281

Nikt nie podjął dyskusji. Może po Faworycie ktoś się odważy :) Film bardzo dobry. Proszę również dopisac do powyższych tytułów.

ocenił(a) film na 9
majkalipcowa

Dziękuję - na pewno dopiszę :). No zobaczymy, może jeszcze ktoś podejmie wątek i zrobimy jakąś fajną, ciekawą dyskusję "przekrojową" :). Pozdrawiam :).

drygonfly1281

I koniecznie o "Zabiciu świętego jelenia". Wg mnie też wart zobaczenia.

ocenił(a) film na 9
majkalipcowa

A o "Zabiciu świętego jelenia" pisałam recenzję, podrzucam - jakby co :): http://tosterpandory.pl/zabicie-swietego-jelenia-2017-recenzja-pandory/

drygonfly1281

Bardzo ładnie napisane :)

ocenił(a) film na 9
drygonfly1281

Pięknie opisane to co czuję po seansie, a nie potrafię ubrać w słowa.
Ale chcę dyskutować!

Odniosę się do relacji międzyludzkich w filmach Yorgosa. Odbieram je jako "bardzo konkretne, bez owijania w bawełnę". W tym świecie rozmowy są czysto informacyjnym czynnikiem, podczas których nie ma czasu i potrzeby dodawania pierwiastka emocji. Kawa na ławę - powiedziałem, co miałem powiedzieć - idę dalej! Nie chcę sugerować, że bohaterowie nic nie czują. Emocje i uczucia są, tylko jakby ukryte za grubą szybą. Bohaterowie mają świadomość ich istnienia, jednak nie potrafią ich uwolnić i dodać do codzienności.
A kiedy bohaterowie pozwalają sobie na emocje, to najbardziej spektakularnym i widowiskowym uczuciem jest Gniew. Uwielbiam sposób, w jaki reżyser przedstawia ten stan. Pamiętacie jak ojciec wali córkę kasetą po głowie (Kieł) albo trener z zamachem uderza w twarz swojej pracownicy kijem gimnastycznym? (Alpy). W tym świecie nie ma kłótni, ale jest miejsce na przemoc fizyczną. Kara cielesna będąca kontrowersyjną i niedopuszczalną sprawą w dzisiejszych czasach, w filmowym uniwersum, tak ubogim w emocje, najowocniej oddaje skalę problemu. Słowem - jak dostajesz z liścia to wiedz, że coś się dzieje.

Szybka analiza wątku ojca i córki w "Alpach".
Podoba mi się jak Lanthimos w tej (na pierwszy rzut oka) surowej relacji ukrył ludzkie elementy/odruchy . Córka nie opuści domu ojca, bo musi się nim opiekować. Błaha czynność zakraplania oczu to dla mnie metafora wszystkich chorób, które obligują dzieci do ciągłej opieki nad swoimi rodzicami. Widzę tu też drugie dno i inną interpretację. Czasem rodzice zatrzymuję swoje dorosłe dzieci w domu na długie lata pod pretekstem choroby, za którą tak naprawdę kryje się strach przed samotnością.
"Sam sobie nie poradzę z tymi kroplami, dziecko potrzebuję Cię..."

_Lacie_

Tak, totalnie... Fascynująca jest wręcz ta oziębłość emocjonalna bohaterów Lanthimosa... zastanawia mnie czy gdziekolwiek ten film można zobaczyć bo przyznam szczerze, że widziałam każdy poza omawianych tu Alpach, a strasznie chcę go zobaczyć! Z innej beczki....mamy rok 2024 więc ciekawe jaka byłaby dyskusja na temat oscarowych Biednych istot w odniesieniu do pozostałych dzieł Yorgosa.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones