Shinji Aramaki urodził się w roku 1960 w prefekturze Fukuoka w Japonii. Pracował nad mecha designem dla komputerowo animowanych produkcji 3D oraz wideo gier. Pracował również jako animator przy takich seriach jak: „Gasaraki”, „Scryed”, „Bubblegum Crisis”, „Astro Boy”. „Appleseed” jest jego reżyserskim debiutem i jak widać – bardzo udanym.
Świat Appleseeda
W tym właśnie roku wojna rozgorzała jednocześnie w każdym zakątku świata. Przy wielkich ruchach wojsk, fronty powiększały się, łączyły, rosły rozwijając się w ogólnoświatową wojnę. Wiedza została utracona. Chaos panował wszędzie. Nowe potęgi powstawały, zastępując stare narody. Nie użyto broni nuklearnej. Ale nawet bez niej Ziemia stała się dużo cichszą planetą... Jest rok 2137, przez naszą planetę przetoczyła się III wojna światowa, pozostawiając po sobie iście apokaliptyczną scenerię. Wielkie metropolie zamieniły się w wielkie gruzowiska, a miliardy itnień ludzkich zniknęły z powierzchni ziemi. Jednak na tych powojennych pustkowiach nadal żyją ludzie i często w dalszym ciągu prowadzą działania wojenne. Ten świat to koszmar, który sami sobie stworzyliśmy. Wydawać by się mogło, że nie ma z niego ucieczki, jednak to nieprawda, gdyż istnieje miejsce zwane Olimp. Olimp to miasto-utopia, supernowoczesne, zarządzane przez superkomputer GAIA, nad którym trzyma pieczę Wielka Rada, grupa siedmiu starców sprawująca władzę w Olimpie i konsultująca wszystkie swe decyzje z GAIĄ. Wielka Rada oraz spora część mieszkańców Olimpu to bioroidy, genetycznie zmodyfikowani ludzie pozbawieni emocji i możliwości rozmnażania się. Bioroidy miały być lekarstwem na bolączki naszej cywilizacji, jednak projekt ten od samego początku wywoływał wiele kontrowersji, co jest brzemienne w dosyć dramatyczne skutki do dnia obecnego – dnia, w którym Deunan Knute trafia do Olimpu, sprowadzona tu siłą przez oddziały specjalne miasta. Tu natychmiast wzbudza niezdrowe zainteresowanie władz metropolii (m.in. Ateny – szefowej administracji AEGIS, organizacji w stylu naszego ONZ, tyle że z o wiele większymi uprawnieniami), gdyż jest osobą, której przeszłość zdaje się skrywać jakąś mroczną tajemnicę, związaną z przeszłością Olimpu. Tam też spotyka swego starego towarzysza broni - Briareosa, z którym łączyło ją głębsze uczucie, a którego nie widziała od paru lat. Jednak Briareos Hecantonchires nie jest już tym samym człowiekiem. A właściwie nie jest już nawet człowiekiem w pełnym tego słowa znaczeniu. Życie w Olimpie, które na pierwszy rzut oka wydaje się sielanką, już wkrótce dla Deunan przestanie nią być, a ona wplątana w polityczno-ideologiczną intrygę stanie się centralnym punktem zainteresowania w tej dramatycznej awanturze.
Autor pierwowzoru
Masamune Shirow to artystyczny pseudonim. Prawdziwe imię i nazwisko artysty brzmi Masanori Ota. Wbrew pozorom jest to informacja unikalna, bowiem rysownik zaciekle broniący do tej pory swojej prywatności przez dłuższy czas nie ujawniał swoich danych personalnych. Zresztą do tej pory nie potwierdził on oficjalnie, że rzeczywiście nazywa się Masanori Ota. Z drugiej jednak strony nie zdementował tej informacji. Masamune to miano jednego z najsłynniejszych japońskich płatnerzy. Wykuwane przez niego miecze nigdy nie nosiły sygnatury mistrza, bowiem ich doskonałość była nie do podrobienia. Z kolei Shirow to złożenie dwóch wyrazów. „Shi” może być rozumiane jako „wojownik” (przykładowo: stanowi człon słowa „bushi”), natomiast „ro”, to po prostu „młody człowiek”. Zatem w całości Shirow to tyle samo co „młody wojownik” lub ewentualnie „młody samuraj”. Następnym elementem tajemniczej osobowości autora jego „niewidzialność”. Nie wiadomo jak się nazywał, mieszkał i tworzył „w ukryciu” (z dala od mangowo-animowej Mekki jaką jest Tōkyō), z żelazną konsekwencją odrzucał zaproszenia na wszelkiego typu konwenty, prawie nie udzielał wywiadów i nie wiadomo jak wygląda... Jeśli nie brać pod uwagę sympatycznej ośmiorniczki Tocochu jaką nadal sygnuje swoje prace, lub nielicznych karykaturalnych autoportretów. Masamune Shirow urodził się 23 listopada 1961 roku w Kobe w prefekturze Hyogo. Zaczynał rysować dosyć wcześnie, bo jak wspomina, jego szkolne zeszyty roiły się od rysowanych na marginesach karykatur nauczycieli, a w szkolnych gazetkach często zamieszczano jego ilustracje. W tym jednak czasie nawet nie myślał o mandze, uprawiając intensywnie judo i tworząc akwarelowe krajobrazy. Malarskie ciągoty zaowocowały wkrótce studiami na Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Osace, w klasie malarstwa olejnego. Jak sam twierdzi, pomogło mu to w ćwiczeniach ręki i wyobraźni, choć nigdy potem nie wykorzystał nabytych na uczelni umiejętności warsztatowych. Studiując zamieszkał w akademiku z kolegą, który naprowadził go na ścieżkę, po której miał odtąd pomaszerować w przyszłość. Młody Masanaori Ota zaczął rysować i dosyć szybko zdecydował się na debiut. Pierwszą mangą jego autorstwa jaka ujrzała światło dzienne był „Black Magic”, wydany za własne pieniądze w ramach fanzinu „Atlas Magazine” w 1983 roku. Amatorska jeszcze historyjka zwróciła na siebie uwagę szefa wydawnictwa Sishinsha z Osaki. Zachęcony konkretną propozycją współpracy Shirow stworzył dwa lata potem „Appleseed”, który dodatkowo zaowocował nagrodą na konkursie „Sejun Sho” w kategorii twórczości SF (odpowiednik amerykańskiego Hugo). Młody rysownik wkraczając w świat twórców komiksów, pominął w swojej karierze stopnie po jakich kroczyło wielu innych artystów. Nigdy nie pracował w studyjnych zespołach, nie był niczyim asystentem i nie korzystał z rad prowadzących projekty mistrzów. Pierwsze epizody mangi „Ghost in the Shell” ukazały się na stronach „Young Magazine Kaizokuban” (Kōdansha) w 1990 roku. Niemal równolegle stworzony wcześniej „Dominion” (1986) powędrował na ekrany TV jako seria OAV. Wkrótce potem Shirow trafił na piedestał, wyniesiony przez pełne wydania mangi „Ghost in the Shell” i filmową adaptację tej mangi wyreżyserowaną przez Mamoru Oshii (patrz: m.in. kręcony w Polsce „Avalon”). Oprócz może „Akiry” trudno chyba znaleźć mangę, która wywarłaby tak duży wpływ na pozycję rynkową komiksu i wpłynęła tak znacznie na umysły twórców i fanów fantastyki na całym świecie. Wydany w latach 90 ubiegłego wieku „Ghost in the Shell” do tej pory poraża dalekowzrocznością i świeżością pomysłów, na których bazie powstały setki nowych produkcji z „Matrixem” włącznie. Shirow stworzył tu genialny w swojej przewrotności mix cyberpunkowej opery z pastiszem polityczno-kryminalnym, opartym o ówczesną polityczną sytuację Japonii. Przyznać trzeba, że pomysł posiadającego świadomość „wirusa”, szalejącego w ludzkich scybernetyzowanych mózgach, z jednej strony powala genialną „prostotą” pomysłu, z drugiej przeraża jego zbliżającą się, paranoiczną realnością. GitS dwukrotnie doczekał się ekranizacji (1995 – „Ghost in the Shell” i 2004 – „Ghost in the Shell 2: Innocence”), wyreżyserowanej przez Mamoru Oshii. Ponadto powstał serial telewizyjny „Ghost in The Shell: Stand Alone Complex” planowany na 26 epizodów, oderwany od scenariusza filmów kinowych i bardziej oparty na wątkach mangowych z doskonałą ścieżką muzyczną autorstwa Yoko Kanno. Masamune Shirow to najkrócej mówiąc „człowiek orkiestra”. Wszystko co tworzy jest całkowicie autorskie. Sam wymyśla scenariusze, sam je opracowuje, sam rysuje, na własną odpowiedzialność eksperymentuje z materiałami poligraficznymi i rastrami, dokładnie opracowuje swoje machiny, tworząc nawet na własny użytek ich techniczne projekty i przekroje... Nie przyznaje się do młodzieńczych fascynacji którymkolwiek z twórców mang czy anime. Przemysł filmowy go nie pociąga i osobiście uważa, że prócz „Ghost in the Shell” i nowej wersji „Appleseeda” jego mangi nie miały szczęścia do filmowych adaptacji. Twórczość Masamune Shirow Wymieniamy poniżej najważniejsze grupy tytułów jakie stworzył lub przy jakich współpracował Masamune Shirow: ▫ anime Appleseed Black Magic M-66 Bounty Dog Dominion Tank Police (2 serie OAV) Ghost in the Shell 1&2 Gundress Landlock (obcy scenariusz z grafikami opartymi na twórczości Masamune Shirow) ▫ kalendarze ARMS 1999 (Kodansha) Appleseed 1988 (Seishinsha) Dominion 1997 (Seishinsha) Gemcat 1998 (Seishinsha) Rebirth 1999 (Seishinsha) Millenium 2000 (Seishinsha) The Best of Masamune Shirow 2001 (Golden Turtle Press) Angel Star 2001 (Seishinsha) Heroic 2002 (Seishinsha) ▫ gry wideo/komputerowe Appleseed (Super Nes) Black Magic (PC, Win 95) Eternal City (PC) Ghost in the Shell (Playstation) Gundress (SCEI) Horned Owl (SCEI) Sampaguita (PSX) Suraimu Siyou! (Playstation) Trinea (Nintendo) Winds of Thunder (PC) Gundress (Playstation) ▫ rpg Asura Fantasy - Demon's War Chronicle Asura Fantasy - Masutaa Sukuriina Asura Fantasy - Ekisupaato Setuo Cosmo Complete Package Vol.1 MT3 Dragonic Trooper Dragoon Play Novel 1 - Shin Taimasenki MT 7 Yamato Takerunomikoto Vocational High School MT 9 Shin Taimasenki - Denshiyo Yoma Korin MT 11 The Dragonic Trooper Dragoon Blade Orion (Game Net) ▫ mangi Black Magic (fanzin, Atlas Magazine) Appleseed Dominion: Conflict Dominion Special - Phantom of the Audience Exon Depot - Shimban Exon Depot - Wild Mountain Cherry Ghost in the Shell Orion Exon Depot - (Yamazakura) Exon Depot - ARMS Buta Neurohard (Planet of the Wasps) Dai Gassaku Ghost in the Shell 2: Man Machine Interface Fat Cat Drive Slave Mines of Mind Lost Past Dual Device ▫ artbooki i inne prace graficzne Comic Gum (okładki) Comickers (okładki, wkładki i wywiady) Intron Depot (Seishinsha/Studio Proteus) - seria 4 artbooków Jashin (Seishinsha) seria artbooków Manga Max - ilustracje Uppers (Kodansha) - okładki do serii książek Valeria File Book - okładki do serii nowel Yaru Dora Settei Cyberworld Portfolio - artbook Cybergirls Portfolio - artbook ▫ cykl Appleseed Na całość zjawiska jakim jest „Appleseed” składają się: • Appleseed – manga (4 tomy: I-1985, II-1985, III-1987, IV-1989 + 2 dodatkowe: kompendia wiedzy o świecie Appleseeda: „Databook” – 1990 i „Hypernotes” – 1996) • Appleseed – gra (konsola SuperNes) • Appleseed – kalendarz (wielkoformatowy kalendarz ścienny na rok 1988, wydanie japońskie) • Appleseed – anime (pierwsza, jednoczęściowa ekranizacja animowana, rok 1988) • Appleseed – live-dokument (półgodzinny dokument o powstawaniu pierwszej ekranizacji, rok 1988) • Appleseed – anime (druga ekranizacja, pierwsza część trylogii, rok 2004) ◄VISION/ANIME GATE • Appleseed 2 i 3 – anime (kolejne dwie części trylogii w przygotowaniu, część druga: 2006) • Appleseed – seria TV (w przygotowaniu: 2006, 26 odcinków) • Appleseed – gra na PS2 (w przygotowaniu: 2006)
Appleseed w Polsce
Pierwszą pozycją z cyklu „Appleseed” jaka ujrzała światło dzienne w wersji polskiej, były dwa pierwsze tomy mangi, wydanej w roku 1998 przez nieistniejące już wydawnictwo TM-Semic. „Appleseed” miał zapoczątkować serię Top Manga, w której miały się znaleźć największe mangowe przeboje, niestety jednak na szumnych zapowiedziach się skończyło, gdyż poziom edytorski tego wydania wołał o pomstę do nieba. Nic więc dziwnego, że projekt upadł zanim się jeszcze na dobre zdołał rozkręcić, a cztery zeszyty (składające się w sumie na dwa pierwsze tomy) są już dzisiaj bardziej ciekawostką dla polskich fanów twórczości Masamune Shirow, niż wydaniem wartym większej uwagi.
Pierwsza ekranizacja
Pierwsza (również animowana) ekranizacja „Appleseeda” powstała w roku 1988. Nie był to jednak tak przełomowy technologicznie film jak jego następca. Fani przyjęli go bez większych zachwytów, nic zresztą dziwnego, gdyż produkcja ta trwa jedynie 66 minut, co zdecydowanie nie wystarcza na upchnięcie w niej choćby bardzo pobieżne, rozbudowanej i skomplikowanej fabuły zawartej w pierwowzorze, czyli czterotomowej mandze. Taką szansę dała dopiero nowa ekranizacja, od razu przewidziana jako trylogia.
Druga ekranizacja – pierwsza część trylogii
Druga ekranizacja wspomnianej wyżej mangi to już zupełnie inny kaliber. W kolejną filmową odsłonę „Appleseeda” zainwestowano spore środki i postarano się, aby produkcja ta nie przeszła niezauważona. Było to o tyle trudne zadanie, gdyż w tym samym czasie na ekrany japońskich kin trafiła druga część kultowego anime, również opartego na komiksowej prozie Masamune Shirow, „Ghost in the Shell 2: Innocence”. „Appleseed” być może tego starcia nie wygrał, ale na pewno również go nie przegrał. W produkcję pierwszej części trylogii zainwestowano 10 milionów dolarów i choć film nie był kinowym superprzebojem w Japonii i USA, to producenci nie narzekają na brak zysków, gdyż sprzedaż DVD sięga rekordów. Od premiery w ubiegłym roku sprzedano na całym świecie prawie milion egzemplarzy, a wszystko wskazuje na to, iż machina powodzenia jeszcze się nie zatrzymała. Nic zresztą dziwnego, bo naprawdę jest tu co podziwiać. „Appleseed” został zanimowany techniką, która zdaje się być powiewem najbliższej przyszłości przemysłu anime. Sprawnie wygenerowany obraz 3D w połączeniu z tradycyjną kreską i stosowaną dotychczas i nadal w anime techniką animacji 2D, dało fantastyczny efekt końcowy. Nowa ekranizacja „Appleseed” natychmiast została okrzyknięta pierwszym na świecie real-life-CG-anime. Obraz na dużym kinowym ekranie po prostu zapiera dech w piersiach, sceny walk mechów wgniatają w fotel, a i na sprzęcie kina domowego całość prezentuje się rewelacyjnie, zadziwiając nie tylko wspaniałymi animacjami, ale i doskonałym dźwiękiem przestrzennym. Scenariusz natomiast oparto na mandze, jednak nie jest to wierna kopia scenariusza wymyślona przez Masamune Shirow. Ogólnie kierunek i klimat został zachowany, jednak drobiazgi, których jest tu sporo, sprawnie „poprawiono” i wygładzono, nadając fabule większego dynamizmu i świeżości. W polskiej wersji będziemy mogli obejrzeć film w dwóch wersjach: w pełnym aktorskim dubbingu oraz w wersji oryginalnej z napisami.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.