7,4 823 tys. ocen
7,4 10 1 822924
6,8 70 krytyków
Avatar
powrót do forum filmu Avatar

Ciekawi mnie "pod jakie kino był robiony film", w panoramie czy dostosowany do ekranu IMAX. Chodzi o to, że w którymś obraz musi być ucięty, nie chce przecież zobaczyć 2/3 tej cudownej dżungli xD

użytkownik usunięty
xjex

oryginalny format to 2.35 : 1, a na potrzeby analogowego imaxa stworzono 1.78 : 1

Czyli jednak lepiej się wybrać do zwykłego kina ? już sam nie wiem xd

użytkownik usunięty
xjex

w IMAX będziesz miał po prostu czarne pasy u góry i na dole i to wszystko. Film będziesz miał w "całości" nic nie będzie obcięte.

Aha, no OK. W takim razie pewnie do IMAXa się wybiorę. ;)

ocenił(a) film na 9

Przed chwilą wróciłem z IMAX - nie ma czarnych pasów na dole i u góry, film jest na pełnym ekranie.

użytkownik usunięty

Przysłowiowe "czarny pasy" to będzie miał w analogowym imaxie (bo bokach ekranu), a "całość" w wersji cyfrowej 3D (cyfrowy imax i inne) oraz 2D.

użytkownik usunięty

po bokach ekranu* ................................................................

Po tych bokach u góry i na dole ? za długi

użytkownik usunięty
Psyhe

po bokach z lewej i z prawej strony:)..................

użytkownik usunięty

po bokach? co Ty opowiadasz :)
w takim razie film MUSI być obcięty skoro jest na pełnym ekranie bo nie da się "prostokąta" wcisnąć w "kwadrat"

użytkownik usunięty

Aby stworzyć z obrazu oryginalnego 2.35 : 1 format 1.78 : 1 trzeba wyciąć odpowiednią ilość obrazu po bokach. Przypominam, że film nie był nagrywany na taśmie 70mm (format IMAX) tylko przy użyciu kamery cyfrowej HD, a master format to 2K (cyfrowe 3D - rozmiar obrazu 2048×1080 pikseli).

użytkownik usunięty

obraz jest obcięty po bokach a że są czarne pasy :)

[img]http://telewizjainteraktywna.net/itv/img/aspect.jpg[/img]

ocenił(a) film na 10

Rozdzielczość z jaką obraz został nagrany a rozdzielczość z jaką zostanie wyświetlony w kinie to zupełnie odrębne kwestie i tutaj nawet nie ma sensu porównywać jakiegokolwiek zwykłego kina do IMAXa. Zwykłe kino pod względem rozdzielczości wypada obecnie znacznie gorzej niż telewizor Full HD (1920x1080), wyjątkiem są jedynie kina cyfrowe (2048×1080) ale to jest jedynie format wyświetlanego obrazu a i tak większość filmów nagrana do tej pory kamerami HD ma rozdzielczość 1920x1080 bo z taką te kamery nagrywały i to jest format 1.78:1. Nowsze kamery nagrywają 2048×1080 (format 1,89:1) i taką został nagrany Avatar (Cameron używa kamer Sony HDC-F950, sprawdźcie sobie jakie ma parametry). Łatwo sobie policzyć, że z rozdzielczości 2048×1080 bliżej do formatu 1.78:1 niż 2.35:1. Myślę, że łatwo się domyślić jak film był cięty dla potrzeb zwykłego kina i IMAXa.

Co do samej rozdzielczości ANALOGOWEGO IMAXa to jest znacznie wyższa niż Full HD a nawet przyszły format 4k (2x większa) oferuje mniejszą rozdzielczość.

Poniżej odpowiedź inż. z IMAXa (ze strony http://www.tristanpipo.com/2005/03/18/last-update-was-sunday/) odnośnie pytania o rozdzielczość obrazu w tym filmie (sorry, ale nie chce mi się tłumaczyć):

"The smallest resolve power of neg film is about 6 microns. As a result, the limiting resolution on a 35mm negative frame is around 3700×2700 pixels. This means a maximum of 2000 lines of vertical resolution for an image with a 1.85 aspect ratio and even less for a 2.35:1 aspect ratio (1570 lines).

The resolution on a 35mm release print is much lower due to MTF generation loss in the film process. A recent paper from SMPTE journal reported that the real resolution that audience can discern in a high-quality 35mm cinema is about 1600 horizontal pixels, which translates to about 850 lines for 1:85 and less than 700 lines for 2.35. Most 35mm cinemas fair even worse than those numbers.

Similarly, an IMAX 15/70 frame has a limiting resolution of close to 12,000 horizontal pixels. For an aspect ratio of 1.36:1, there are about 8700 lines of vertical resolution on each 15/70 negative frame. Because the release print for a typical IMAX documentary is printed directly from the negative, the geneartion MTF loss will be reduced. It is estimated that audience can discern no less than 4500 lines of vertical resolution from a good IMAX release print. So as you can see there exists quite a difference between the image quality of an IMAX image vs that of a 35mm image."

użytkownik usunięty
Torin

dla "zwykłego" kina nie trzeba filmu obcinać, wystarczy zmienić rozdzielczość i pozostawić proporcje, jeśli w IMAX ma zostać wykorzystany cały ekran to niestety ale trzeba obciąć część obrazu.

ocenił(a) film na 10

Dla zwykłego kina (analog) właśnie trzeba mocno obciąć górę i dół żeby zrobić panoramę 2.35:1 inaczej obraz wypełni 2/3 ekranu. Dla analogowego IMAXa nie potrzeba w ogóle obcinać obrazu tylko po lewej i prawej stronie obrazu będą nieduże czarne paski.

ocenił(a) film na 10
Torin

jakieś to dziwne dla mnie, w normalnym kinie masz panoramę, a w imaxie masz panoramę i jeszcze czarne pasy po bokach i jeszcze więcej z góry i z dołu?? Coś nie bardzo.