PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=193460}
6,3 63 092
oceny
6,3 10 1 63092
6,1 8
ocen krytyków
Beowulf
powrót do forum filmu Beowulf

Przyznam, że "Beowulf" zaskoczył mnie pozytywnie. Co prawda, forma graficzna nie do końca mi odpowiada, bo przydaje
ona filmowi pewnej komiksowości, infantylności, nierealności. Czy graficy sprawili się dobrze, czy nie - trudno mi
powiedzieć, nie znam się na tym; natomiast osobiście zdecydowanie wolałbym zobaczyć ten sam film z "normalnymi
aktorami".

Ale to jest mniej ważne - ciekawe dla mnie było to, w jaką stronę potoczyła się ta historia. Co prawda, nie czytałem eposu,
ale jego treść znałem dość dobrze - głównie dzięki temu, że czytałem kiedyś ciekawy tekst, porównujący walkę Beowulfa z
Grendelem do walki Indry z demonem-wężem Wrytrą w mitologii wedyjskiej. Wspólną cechą było np. to, że w obu walkach
bohater po pierwszym zwycięstwie, gdy pozornie wszystko jest już załatwione, musi się jeszcze zmierzyć z matką
swojego wroga - dopiero zabicie matki oznacza „definitywne” zabicie demona, bowiem nie będzie się on mógł już
„odrodzić”.

[ODTĄD BĘDĄ SPOILERY] Dlatego byłem absolutnie przekonany, że także filmowy Beowulf zabije matkę Grendela, że
jest to tu kluczowe. Gdy więc po scenie, w której ta go uwodzi, nastąpiło cięcie i przenosimy się z powrotem na zamek,
byłem bardzo zaskoczony, ale jeszcze pomyślałem: „no dobra, w tej chwili Beowulf kłamie, ale niedługo będzie musiał się
z nią zmierzyć jeszcze raz, i wówczas ją zabije”. Nie przeszło mi przez myśl, że w filmie może zostać dokonana tak
wielka zmiana w stosunku do pierwowzoru. Dlatego dopiero stopniowo, w miarę dalszego oglądania, zrozumiałem intencje
scenarzystów.

I o ile zwykle w takich wypadkach bywam „ortodoksyjny” i takie zmiany mnie rażą, o tyle tutaj muszę przyznać, że ta
zmiana wyszła na plus, dodała głębi. Sprawiła, że osią filmu jest właśnie matka Grendela, która uwodzi kolejnych