film

Borys Godunow

Boris Godunov
1989
2h
7,4 193
oceny
7,4 10 1 193
5,3 3
oceny krytyków
Jedna z najgenialniejszych oper w historii muzyki europejskiej została przeniesiona na ekran przez Andrzeja Żuławskiego. Bohaterem obok cara Borysa jest lud rosyjski,... Zobacz pełny opis

Ten film nie ma jeszcze zarysu fabuły.
Borys Godunow zobacz gdzie obejrzeć online

reżyseria

scenariusz

gatunek

produkcja

premiera

Jedna z najgenialniejszych oper w historii muzyki europejskiej została przeniesiona na ekran przez Andrzeja Żuławskiego. Bohaterem obok cara Borysa jest lud rosyjski, charakteryzowany muzycznie w wielkich scenach zbiorowych. Muzyka odznacza się wielką oryginalnością pod względem harmonii i rytmu. Przepełniona jest klimatem rosyjskim,Jedna z najgenialniejszych oper w historii muzyki europejskiej została przeniesiona na ekran przez Andrzeja Żuławskiego. Bohaterem obok cara Borysa jest lud rosyjski, charakteryzowany muzycznie w wielkich scenach zbiorowych. Muzyka odznacza się wielką oryginalnością pod względem harmonii i rytmu. Przepełniona jest klimatem rosyjskim, zarówno we fragmentach lirycznych, jak i monumentalnych śpiewach chóru. Akcja rozgrywa się w Rosji i częściowo w Polsce na przełomie XVI i XVII w. Na dziedzińcu klasztoru pod Moskwą tłum oczekuje na decyzje Borysa Godunowa, który po długim wahaniu przyjmuje koronę carów Rosji. Mimo posępnych uczuć wypełniających jego duszę, Godunow kroczy przez plac Kremlowski na uroczystą koro-nację. Z ust sędziwego Pimena, młody mnich Grigorij dowiaduje się strasznej tajemnicy - oto z rozkazu Godunowa zamordowany został małoletni carewicz Dymitr. W umyśle Gri-gorija rodzi się zuchwa-ły plan... W przygranicznej karczmie zbrojna straż poszukuje zbiegłego z klasztoru Grigorija. Ten, wyręczając niepiśmiennego żołnierza, odczytuje rysopis zbiega tak, iż opis pasuje do kogoś innego. Korzystając z zamieszania Grigorij ucieka. Borys Godunow dowiaduje się o uzurpatorze, który w Polsce podaje się za Dymitra. Mimo iż kniaź Szujski upewnia cara, że prawdziwy Dymitr nie żyje, Borysa dręczą wyrzuty sumienia. Błaga Boga o litość. Na zamku wojewody sandomierskiego, jego córka, Maryna, marzy o tym, by z pomocą samozwańczego Dymitra, zasiąść na tronie w Moskwie. Samozwańczym carewiczem okazuje się zbiegły z klasztoru Grigorij. Ślubuje Marynie wywalczyć dla niej tron. Maryna pada w jego objęcia. W lesie pod Kromami zbiegli mnisi agitują przeciwko tyranii Borysa, starając się pozyskać sympatię ludu dla Dymitra Samozwańca. Ten przybywa wkrótce i na czele zbrojnego pochodu wyrusza na Moskwę. Rada Bojarów zebrała się na Kremlu, by zdecydować, co robić w chwili, gdy do Moskwy zbliża się Dymitr. Sprowadzony przez Szujskiego Pimen opowiada o cudownie uzdrowionym ślepcu, któremu we śnie objawił się zamordowany carewicz. Czując, że mnich zna tajemnicę jego zbrodni, Borys przekazuje tron synowi i postanawia wstąpić do klasztoru. Nie wytrzymuje jednak ciężkich przeżyć i umiera.

na podstawie
studio
Avala Film (koprodukcja) / Blue Dahlia Productions (koprodukcja) / Compañía Iberoamericana de TV (koprodukcja) / więcej
tytuł oryg.
Boris Godunov
inne tytuły
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

... czyli wypisz wymalu dla mnie ;]
Wielkie, czasami pompatyczne ( efekt zamierzony przez autora ) dzieło. Scena tańca Dymitra z polską księżniczką na dziedzińcu w jakimś zamku - obok nich stoi husaria w pełnym rynsztunku, oni mają wianki na głowach...
Kocham pana panie Żuławski, szkoda, że pana filmy trudno dostać.

Polskie sny o potędze

ocenił(a) film na 8

"Niekanoniczna" ekranizacja opery Modesta Mussorgsky'ego najpełniej ukazuje wysoką kulturę muzyczną Andrzeja Żuławskiego. Szekspirowski z ducha temat zbrodniarza na tronie, męczonego wyrzutami sumienia, dał zarazem możliwość ostrej polemiki z polskim toposem rycerskości. Mocno wyeksponowany (i potwierdzony...

Hmmm...

ocenił(a) film na 9

Film niełatwy, w stylu Żuławskiego, tzn. celowy kicz, momentami. Niemniej z wyobraźnią. Baaaaaardzo lubie ten film.

Trochę nietypowo zrobione. Głównie wszystko odbywa się na scenie ale są też ujęcia w plenerze .Momentami widać kamerę i ludzi obsługujących ją. Cała sztuka bardzo dobra i naprawdę ciekawie się oglądało. Szkoda,że kończy się w momencie właściwie najciekawszym dla Polski.

Trzeba docenić arcydzieło, bo nie ma ich wiele! Wszystko w tym filmie jest perfekcyjne: muzyka, zdjęcia, gra aktorów i przesłanie filmu (bardzo ciekawe dla nas Polaków). Może się podobać także tym, którzy nienawidzą opery.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones