Scenariusz filmu powstał na podstawie książki najbardziej przerażającego łowcy głów w australijskim świecie przestępczym ? Marka Brandona Reada vel Choppera. Jako młody mężczyzna Chopper Read marzy, aby stać się legendarnym kryminalistą. Po nieudanej próbie napadu dostaje bardzo surowy wyrok w dywizji H ? najbardziej chronionej sekcji więzienia Melbourne's Pentridge, gdzie próbuje wzbudzić respekt wśród współwięźniów oraz sprowokować władze. Usprawiedliwiając swoje szaleńcze zachowanie seriami kłamstw, zostaje w końcu zaatakowany przez swoją własną grupę i dźgnięty nożem przez najlepszego przyjaciela ? Jimmiego Loughnana. Pozbawiony przyjaciół, w strachu przed dalszymi szykanami, obcina sobie uszy, by zostać przeniesionym z Dywizji H. Osiem lat później zostaje zwolniony z więzienia. Jest chodzącym anachronizmem, powodowany poczuciem winy i wyrzutami sumienia, desperacko poszukuje ukrytego wroga i szybko dochodzi do punktu, w którym granice prawdy i fikcji zaczynają się zacierać. W końcu w napadzie paranoi zabija znajomego kryminalistę ? Sammiego Turka. Udaje mu się jednak uniknąć kary dzięki swojej nowej umiejętności ? umiejętności opowiadania historii. Skazany za kolejną zbrodnię, wraca do więzienia, gdzie pisze koloryzowany pamiętnik na temat swojego życia i popełnionych zbrodni. Jego książka staje się bestsellerem i spełnieniem pierwotnych ambicji. Chopper przeraża, a jednocześnie fascynuje: z jednej strony z lękiem i wstrętem oglądamy koszmarne czyny, jakich się dopuszczał, z drugiej zaś po cichu solidaryzujemy się z nim i zaczynamy darzyć go... sympatią. Patrzymy oczami Choppera, przyjmujemy jego logikę, zaczyna nam się wreszcie jawić jako współczesny Robin Hood, wymierzający sprawiedliwość tam, gdzie prawo zawodzi. Jego kodeks jest bardzo prosty: krew za krew, śmierć za śmierć. Trudno podziwiać Choppera za jego dokonania ? to zbrodniarz, degenerat, sadysta i potwór. Czy jednak każdy z nas nie odkrywa w sobie tej ? większej lub mniejszej ? iskry szaleństwa, która sprawia, że my też pragniemy być silni, swoją posturą i samym tylko imieniem wzbudzać strach u wrogów, budzić respekt i trwogę? Opis filmu na podstawie m.in. Marek Łata, Wydawnictwo Grube Ryby
OPINIE KRYTYKÓW O FILMIE
Wszystko tu gra ? scenariusz, reżyseria, postprodukcja. Bana oraz cała reszta genialnej obsady, powodują, że wszystko układa się w całość. Film choć, podejmuje niezwykle złożone i niebezpieczne tematy, nie stoi po żadnej ze stron. Porusza się po cienkiej linii, będąc jednocześnie fascynującym i wciągającym obrazem. David Sidwell, Melbourne, Australia, www.users.bigpond.com/dsidwell Chopper to komentarz myślącej osoby na temat brutalnego mężczyzny o dziwacznym poczuciu humoru. Operatorzy kręcą ten film w kolorze, który można nazwać rzygowym zielonym, podczas gdy scenarzysta / reżyser konfrontuje nas z szeregiem sprzecznych emocji, momentami pozwalając swoim bohaterom mówić rytmicznymi kupletami, jak z komedii Moliere'a. Harvey S. Karten, Compuserve Choć wielu widzów z pewnością nie czuje się najlepiej z tak dużą dawką silnych doznań, jakie powoduje Chopper, dla tych, którzy mogą to strawić, film stanowi fascynujący portret przerażającego mężczyzny ze świetną kreacją aktorską Erica Bany. Steve Rhodes, Internet Reviews Film o Readzie musiał wreszcie powstać, ale mógłby okazać się podobny do filmu Geoffrey Wrighta z 1992 roku, w którym pojawia się ogarnięty obsesją na swoim punkcie, pozbawiony jakiegokolwiek celu, niebudzący sympatii Romper Stomper. Całe szczęście film Dominika jest inny. W opartym na dziewięciu książkach Choppera dziele, Dominik pozwolił sobie na, jak sam to określa, ?wolność narracyjną?. Nie kręcił filmu o życiu Choppera jako takim, ale wykorzystywał pewne fakty (niektóre z nich są jego własną kreacją), aby dać widzowi ogólny obraz tego człowieka. Jest to styl konfrontacyjny, bez jakichkolwiek usprawiedliwień czynów Choppera. Nie ma tu obowiązkowych retrospekcji do czasów nieszczęśliwego dzieciństwa bohatera. Nie ma dowodów na wpływ narkotyków. Chopper jest po prostu taki, jaki jest. To wszystko. Nikki Tranter, PopMatters
PAWEŁ KUKIZ O KSIĄŻCE
Ohyda. Cwaniak, manipulator, psychol. Zboczeniec. Mistrz autokreacji. Wyrachowany, cyniczny skurwiel, który zamiast wisieć pisze książki. Straszne. Ledwie parę zdań przeczytać wystarczy by zostać wybitym z rytmu codzienności, normalności. By nagle poczuć jakiś niepokój. I wściekłość. Że coś takiego może istnieć obok mnie. Chrońcie dzieci przed tą książką. Kupcie i spalcie natychmiast.
REŻYSER, ANDREW DOMINIK, O PRODUKCJI FILMU
Scenarzysta i reżyser, Andrew Dominik, po raz pierwszy przeczytał książki Choppera vel Reada siedem lat temu pod wpływem sugestii swojego przyjaciela. ?Interesuje mnie zbrodnia, zwłaszcza morderstwo bez motywu? wspomina Dominik, ?uważam, że książki Choppera są bardzo zabawne, ale na początku myślałem, że nie da się ich sfilmować, do momentu, kiedy rok później jeden paragraf z pierwszej książki na nowo rozbudził moje zainteresowanie. Był to fragment, w którym Chopper mówił, zupełnie bez skrupułów, że dopuścił się dziewiętnastu morderstw. Był bardzo dumny z tych poczynań i w kolejnych dwóch paragrafach opisywał swoje sny, w których twarze jego ofiar zjawiały się przed nim. To, co mówił, było pełne sprzeczności i wtedy zdałem sobie sprawę, że tak naprawdę on miał wyrzuty sumienia z powodu niektórych zbrodni. Kiedy się uważnie czyta pierwszą jego książkę ? From the Inside, można znaleźć tam wiele przepraszających zdań skierowanych do tych ludzi, gdzie on mówi np. 'zrobiłem to, ale żałuję tamtego' lub 'jeśli mnie słyszysz, przepraszam za twoją nogę' i tego typu wypowiedzi, które są dla mnie fascynujące. Pomyślałem, że warto zrobić film o kimś, kto będąc nadal bardzo młodym, popełniał naprawdę okrutne czyny, nie wiedząc, co robił, dopóki nie doszedł do punktu, w którym znalazł się w pułapce, z której nie może się wydostać ?.
NAGRODY I NOMINACJE
2000 ? Australian Film Institute ? nagroda za najlepszą reżyserię, najlepszą rolę męską i najlepszą rolę drugoplanową 2000 ? Australian Film Institute ? nominacja za montaż, zdjęcia, dźwięk, najlepszy film, produkcję, muzykę, scenariusz adaptowany 2001 ? British Independent Film Awards ? nagroda za najlepszy zagraniczny film niezależny 2001 ? Cognac Festival du Film Policier ? nagroda krytyków oraz Grand Prix dla reżysera, Andrew Dominika 2001 ? Film Critics Circle of Australia Awards ? nagroda za najlepszą reżyserię, najlepszą rolę męską, najlepszy film 2001 ? Film Critics Circle of Australia Awards ? nominacja za najlepsze zdjęcia, montaż, muzykę, scenariusz adaptowany, najlepszą rolę drugoplanową kobiecą 2000 ? IF Awards ? nagroda za najlepszą rolę męską oraz nagroda dla najlepszego reżysera filmów niezależnych 2000 ? Stockholm Film Festival ? nagroda za najlepszą rolę męską 2000 ? Stockholm Film Festival ? nominacja do nagrody Brązowego Konia dla reżysera, Andrew Dominika