Pewnego zimowego poranka młoda Irlandka przyjeżdża na kolejowy dworzec w Wałbrzychu. To ostatni etap jej długiej podróży z zielonej wyspy. Całą tę drogę przebyła, by odnaleźć chłopaka, który zostawił ją ze wspomnieniem cudownej nocy i pocztówką z widokiem jego rodzinnego miasta. Wszystko, co dziewczyna o nim wie, to że ma na imię Marcin i pracuje w kopalni? Podczas swojej wędrówki Molly parokrotnie zbacza z drogi - porzuca ją, aby porozmawiać z przypadkowymi ludźmi. Być może właśnie w tych pozornie nieistotnych chwilach dziewczyna odnajdzie to, co okaże się dla niej naprawdę ważne. Droga Molly to pełnometrażowy debiut młodej, urodzonej w Berlinie, pół-Francuzki, pół-Iranki. Emily Atef, wychowana w wielu krajach i wśród wielu kultur, przyjechała do prowincjonalnego Wałbrzycha, aby umieścić tu swoją wersję opowieści o Małym Księciu, który przemierza świat, oglądając go ze zdziwieniem i fascynacją. Spojrzenie na nasz kraj oczami kogoś z zewnątrz może się okazać dla polskiej publiczności szczególnie interesujące. W końcu pewne rzeczy nabierają uroku i wewnętrznego sensu, dopiero wtedy, kiedy uda się na nie spojrzeć z dystansu. Odbiorcą jest widz świadomy współczesnego świata i dobrze wykształcony. Film dociera w środowiska i miasta uniwersyteckie, trafia w arthausowe gusta.
EMILY ATEF
Emily Atef urodziła się w Berlinie w 1973 roku w rodzinie francusko - irańskiej. Kiedy miała siedem lat, pojechała wraz z rodzicami do Los Angeles, a w wieku lat trzynastu wróciła z nimi do Europy, tym razem do Francji. Po kilku latach, już sama, pojechała do Londynu, gdzie występowała jako aktorka na scenie London Theatre. W 2001 roku wróciła do Niemiec i rozpoczęła studia w Deutschen Film und Fernsehakademie w Berlinie. W 2002 roku zrealizowała film krótkometrażowy XX to XY. Fighting to be Jake ? dokument o kobiecie zmieniającej płeć, za który otrzymała nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Gejów i Lesbijek w Filadelfii. Rok później drugi film Emily Atef ? Sundays ? został nagrodzony na Lucca Short Film Festiwal. Jej pełnometrażowy debiut ? Droga Molly ? był pokazywany i nagradzany na festiwalach filmowych na całym świecie. Filmografia 2002 XX to XY. Fighting to be Jake (kr.m.) 2003 Sundays (kr.m.) 2004 I Love You I Kill You (kr.m.) 2004 Djibril und Zoran (nowela w filmie Asyl) 2005 Molly?s Way / Droga Molly Nagrody: MFF Mar del Plata 2006 - Wielka Nagroda Jury MFF Monachium 2006 - nagroda za najlepszy scenariusz; FF Türkei/Deutschland Nürnberg 2005 - Główna Nagroda Jury MFF Genewa 2005 - nagroda za najlepszą rolę kobiecą MFF Ourense 2005 - nagroda za najlepszą rolę kobiecą
GłOSY PRASY
Brudny i przygnębiający jest tu Wałbrzych, obskurny hotel, w którym właścicielka prowadzi burdel i komisariat, gdzie policjant (Robert Gonera) niemal znęca się fizycznie nad kobietą w ciąży. Oczywiście słyszałam wielokrotnie od Polaków: mamy Kraków, mamy piękne góry, dlaczego Wałbrzych? - mówiła podczas spotkania z publicznością Emily Atef. Ale mnie zafascynowało właśnie to miejsce: okrutne i piękne jednocześnie, trochę magiczne. Wiele scen zostało zaimprowizowanych - choćby ta, gdy bohaterka trafia na lokalny dancing. Ten film to nie tylko ciekawostka - jak nawiązujący do Krótkiego filmu o zabijaniu epizod Mirosława Baki (Atef zainteresowała się Polską m.in. po obejrzeniu Dekalogu Kieślowskiego). Niesie go świetna tytułowa rola Mairead McKinley - prostej dziewczyny wychowanej na konserwatywnej irlandzkiej prowincji, która porusza się w życiu po omacku, jest zaskakująco naiwna, ale wyjeżdża z Polski odmieniona, dojrzalsza, gotowa wziąć życie w swoje ręce. Paweł Felis, ?Gazeta Wyborcza? Czasem musisz zabłądzić na swojej drodze, żeby znaleźć tę lepszą. Klucz do filmu zawiera się w słowach, padających z ust sympatycznego taksówkarza, który znajduje Molly na pustkowiu pośród ciemnej nocy. Dziewczyna wciąż powtarza, że poszukuje Marcina, jednak w rzeczywistości próbuje odnaleźć samą siebie. Wędrówkę bohaterki uważnie śledzi kamera, która pozostaje nieczuła na sentymenty, nie ochrania jej, a jedynie towarzyszy jej z wrażliwością i pełnym szacunkiem. Emily Atef opowiadając tą współczesną baśń, udowadnia swą niezwykłą dojrzałość, ogromne wyczucie obrazu i dramaturgii. Mairead McKinley, z wielką subtelnością gra Molly, odważną i wrażliwą Irlandkę, która błąka się pośród nędzy w błękitnej, wełnianej czapce na głowie. Bohaterka podczas swojej podróży staje w obliczu cierpienia. Ale odkrywa też, że poszukiwanie tego, czego pragniemy, czasem prowadzi nas do odnalezienia tego, czego potrzebujemy. ?Cinéma Tout Ecran? Ten w pełni intymny, osobisty i wzruszający film, pozwala widzom w pełni poznać postać i doświadczyć choćby skrawka jej życia. Wielokulturowy projekt Emily Atef jest jak mała, ale doskonała w swojej formie perła. ?New York Times Readers? Ten skromny, bezpretensjonalny film w bardzo krótkim czasie osiąga bardzo wiele. Uznani filmowcy mogliby uczyć się od debiutantki, Emily Atef, która swój pierwszy film oparła właściwie na obserwacji niewielkich zmian postaci i pozornie drobnych chwil. McKinley, ekranowa Molly, w zasadzie dźwiga na swoich barkach cały film i daje wspaniały popis aktorstwa. Portretuje Molly jako kobietę, która stopniowo przekonuje się, że może sprawować kontrolę nad swoim życiem. Im bardziej Molly zaczyna odkrywać siebie, tym bardziej my lubimy ją i cały film. ?Seattle Weekly? Nie tylko naszych filmowców intryguje ostatnio temat ?Polski B? - portretowanie ofiar transformacji ustrojowej na tle malowniczej nędzy Śląska czy byłych pegeerów. Emily Atef wybrała Wałbrzych - miasto trudne dla obcokrajowca nie tylko ze względu na nazwę. Dolny Śląsk prezentuje się tu przygnębiająco: bezrobotni w biedaszybach, rozsypujące się ?familoki?, obskurne hotele zamienione w domy publiczne, wszechobecna szarość i błoto. Czas jakby się tu zatrzymał: knajpy, mieszkania, posterunki policji wyglądają niczym skansen z epoki PRL - u. A do tego wszystkiego pora roku najgorsza z możliwych, kiedy to natura staje się odstraszającą burą mierzwą. Do takiego miasta przybywa z Irlandii młoda kobieta. Nie trudno się domyślić, że chodzi o miłość. Molly nie znając języka, mocno przerażona tym, co zastaje w kraju Chopina, z determinacją rusza w poszukiwanie ukochanego. Jej oczami oglądamy kraj, w którym destrukcji uległ nie tylko zewnętrzny pejzaż. Również ludzie, których spotyka Molly, są jego immanentną częścią: nędza i życiowa nieporadność popychają ich ku niegodziwości i poniżeniu. Za to kościoły są ciągle pełne i żarliwie rozmodlone. Molly błądzi po tym dziwnym mieście z naiwnością wierząc, że cud jest możliwy. Jej życzliwość i otwartość okażą się jednak zgubne. (...). Gdzieś w tle przebija się Krótki film o zabijaniu Kieślowskiego (Mirosław Baka tym razem jako... taksówkarz). Lecz reżyserka, pomimo dominującej w filmie ponurej tonacji, za wszelką cenę chce pozostawić nas z nadzieją. Niesie ją ze sobą nie tyle scenariusz, lekceważący często życiowe prawdopodobieństwo, ale mocna rola tytułowa. Dzięki niej nie jest to jednak film o Polsce, ale o mocnej kobiecie, która potrafi czerpać siłę nawet ze swojej klęski. Anita Piotrowska, katalog MFF Era Nowe Horyzonty 2006
KOMENTARZ REŻYSERKI
W dzieciństwie mieszkałam w różnych krajach, co wywarło ogromny wpływ na moje życie i filmy ? zwłaszcza na Drogę Molly. Molly zostawia swoje życie w Irlandii. Wsiadając do pociągu, nie wie, co może ją spotkać. Poszukuje mężczyzny z Polski, z którym spędziła tylko jedną noc. Jednak prawdopodobnie poszukuje czegoś zupełnie innego. Dzięki niej i jej wędrówce możemy poznać ten kraj i pokochać ludzi, którzy go zamieszkują. Ten film zrobili ludzie z różnych krajów europejskich. Jego twórcy wyrośli z różnych tradycji i pochodzili z odmiennych kultur, ale razem stworzyli coś spójnego. Producenci, współscenarzystka i montażysta są Niemcami, główna bohaterka to Irlandka, aktorzy drugoplanowi to Polacy, a twórca muzyki jest Francuzem. W filmie mówi się po angielsku, polsku i niemiecku. Mógł z tego wyniknąć chaos i czasem tak było. Jednak ta europejska mieszanka jest bardzo ważnym elementem Drogi Molly, tworzy duszę tego filmu Emily Atef
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.