Wisielec- symbol bierności, braku rozwoju, martwego punktu otwiera ten film i przewija się przez cały czas jego trwania. I właśnie on jest sednem całego przedstawienia na jakie zaprasza widzów Szulkin. "Golem" opowiada o świecie zniewolonym przez system, gdzie bohaterowie pogodzili się ze swoim losem i bez walki...
Ogladajac ten film mozna miec wrazenie ze tworcy Delicatessen ogladali "Golema". Charakter barwy, kolor, swiatlo, kompozycja swiata - momentami wrecz identyczne. Do tego postac grana przez Mariusza Dmochowskiego - jakby wzor postaci rzeznika w Delicatessen - nawet stroj taki sami.
No co by nie mowic - film ma...
Mam wątpliwości dotyczące trzech scen z tego filmu.
Pierwsza z nich dotyczyła okien - za pierwszym razem okna miarowo otwierały się i
zamykały, za drugim razem, kiedy Pernat wychodził z więzienia pozostawały zamknięte.
Wykombinowałam to sobie w ten sposób, że za pierwszym razem Pernat miał nadzieję i...
Film, który ogląda się jak kryminał z gęstym klimatem, genialną obsadą i cudnymi zdjęciami. Dosłownie nie mogłem oderwać wzroku od ekranu. Reżyser świadomie wrzuca nas w wir wydarzeń i podobnie jak Pernat powoli próbujemy odnaleźć się w tym zagmatwanym świecie. Film wypełniony różnoraką symbolikom i metaforami,...
Rewelacyjna i niezwykla interpretacja legendy o glinianym czlowieku. Znakomite zdjecia i atmosfera, rewelacyjne aktorstwo. Szulkin stworzyl film wizjonerski i nietypowy jak na polskie kino. Szkoda, ze obecnie nie robi sie podobnych filmow.
Człowiek stworzył człowieka w apokaliptycznej wizji Szulkina. W „Golemie” reżyser krytykuje totalitaryzm i postęp technologiczny. Władza totalitarna zleciła bowiem lekarzom specjalistom stworzenie tzw. „człowieka idealnego ‘’ czyli takiego, który nie będzie potrafił samodzielnie i kreatywnie myśleć, a będzie...
Zacznę od tego, że pierwszym filmem sci-fi Szulkina jaki widziałem była "Wojna światów. Następne stulecie", a te dwa obrazy mimo wielu podobieństw, bardzo mnie zaskoczyły.
"Wojnie światów" bliżej było do tragikomedii, groteska tam zawarta miała charakter często komiczny, choć przecież sama wymowa filmu zbyt...
Mocne uderzenie Piotra Szulkina.
Kim jest człowiek zagubiony w degrengoladzie zdewastowanego świata? Marionetką utkaną przez władze, które postawiły poprzeczkę z napisem doskonałość?
I ten bezkształtny stwór sam nabywając podświadomie ślad człowieczeństwa błąka się w poszukiwaniu tożsamości, która bynajmniej...
Z takim światem w polskim kinie jeszcze się nie spotkałem, może dlatego czuję się nieco zdezorientowany (mój pierwszy Szulkin). Fantastyczna wizja z mrocznymi zdjęciam i gęstą atmosferą kipiącą wręcz od licznych alegorii (trudne słowo ;P) i różnych odwołań. Niewątpliwie obraz wymagający wysiłku od widza, ale przez to...
więcejFilm, który ogląda się jak kryminał z gęstym klimatem, genialną obsadą i cudnymi zdjęciami. Dosłownie nie mogłem oderwać wzroku od ekranu. Reżyser świadomie wrzuca nas w wir wydarzeń i podobnie jak Pernat powoli próbujemy odnaleźć się w tym zagmatwanym świecie. Film wypełniony różnoraką symbolikom i metaforami,...
Jakim cudem ten film przeszedł przez cenzurę? Czy cenzorzy stracili węch podczas
oglądania tego filmu? Ewidentne aluzje do systemu są ukazywane dosyć często; film jako
całość jest wymierzony w system - chęć zapanowania nad społeczeństwem. A już wstawki z
napisów - parodia przemówień przywódców partyjnych...
Genialny film, i trudny do zrozumienia za 1 razem.
Jednak skąd wzięła się uformowana w ciało glina u Pernata ?
Mowa w filmie o doktorach, którzy starają się udoskonalić ludzkość. Biorąc pod uwagę,
że film powstał w 1980 roku w czasach PRLu. Dlatego doktorów można tutaj utożsamiać
z władzą komunistyczną.
Mówi się o tworzeniu nowego człowieka i często również porusza się zagadnienie
wolności, bycia "kukiełką" -- "masz...