PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=112983}
6,2 2 503
oceny
6,2 10 1 2503
6,2 4
oceny krytyków
Inferno
powrót do forum filmu Inferno

Po latach w końcu wyjaśniło się, co tak naprawdę Mario Bava robił przy tym filmie. Pierwotnie zatrudniony jako doradca od spraw technicznych, Bava był odpowiedzialny za efekty specjalne i zdjęcia trickowe. Jego dziełem jest iluzja Nowego Jorku: wszystkie te rozświetlone drapacze chmur zrobiono z kartonów po mleku, pokrytych fotografiami wykonanymi przez Francesco Bellomo. Scena śmierci Kazaniana nie była kręcona (jak dotychczas sądzono) w Central Parku, tylko w De Paolis studio, z użyciem rysunków na szkle i systemu luster, aby zyskać odpowiednią głębię obrazu. Staw do którego wpada Kazanian to też sztuczka optyczna, w rzeczywistości nie zamoczył nawet stopy. Siedziba jednej z Trzech Matek na Riverside Drive to makieta wykonana przez Bavę, aktorzy i samochody umieszczani byli w jej sąsiedztwie za pomocą tzw. "Schufftan Process" i wymuszonej perspektywy. W ostatnim ujęciu płomienie wydobywające się z okien tejże makiety to nic innego, jak kolejny trick optyczny. Ponadto Bava kilkakrotnie pełnił rolę głównego operatora: zwłaszcza w scenie, gdy Rose Elliot schodzi do piwnicy (jakkolwiek zdjęcia podwodne kręcił Lorenzo Battaglia i nie było tu żadnych efektów specjalnych) i w scenie ostatniej, rozgrywającej się w płonącym budynku, gdy Veronica Lazarr zamienia się w śmierć (trick z tzw. "water glass", wynalazkiem ojca Bavy, Eugenia). W czasie, gdy Dario Argento leczył się hemofilię, Bava zastępował go na stołku reżyerskim kręcąc tak zwane "pick-up shots": krótkie, kilkusekundowe ujęcia bez aktorów (księżyc wyłaniający się zza kotary, koty siedzące na katafalku, szczury biegające po rurze nawadniającej, kocie oczy w ciemnościach, trujący gaz wydobywający się z wywietrznika, etc.), którymi film jest gęsto poprzetykany.
Oczywiście był też technikiem oświetleniowym, ale to każdy kto zna jego filmy na pewno to zauważył.
Fotka z planu (od lewej: Lamberto Bava, Mario Bava, Dario Argento)
http://s1287.photobucket.com/user/HarryRoat/media/11426529_gal_zpsa2cf8586.jpg.h tml

harryroat

Cześć

Skąd te informacje? Wczoraj oglądałem dodatki na arrowowskim DVD i sporo rzeczy, o których piszesz nie było na nich.

Pozdrawiam.

ocenił(a) film na 8
oiskaras

No cóż, jest to wszystko, czego udało mi się dowiedzieć na ten temat z różnych źródeł - najważniejsze to "The Haunted World of Mario Bava" Troya Howartha, "Mario Bava" Alberto Pezzotty i "All the colours of the dark" Tima Lucasa + wspomniana edycja blu ray i monografie Dario Argento, ale imię ich jest Legion i nie ma sensu ich tu wszystkich wymieniać. Rocznie ukazuje się ich na świecie conajmniej kilka. Jedną z najnowszych jest "The Argento Syndrome" Dereka Botelho, gdzie można znaleźć ciekawą informację, że Bava był też twórcą rzeźb, które zdobią siedzibę jednej z Trzech Matek w "Inferno" - o czym dotąd nie wiedziałem.
Pozdrawiam

ocenił(a) film na 10
harryroat

To co napisałeś ma sens. Obejrzałem właśnie "Sei Donne per I'Assasino" Bavy. Praca kamery, niektóre ujęcia wygląaja identycznie jak te w "Inferno". Co więcej "Inferno" duż oróżni się od innych filmów Argentego właśnie pracą kamery. Zazwyczaj Dario szaleje za kamerą. Tutaj jednak wiele mamy statycznych i prostych ujęć.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones