Małe miasteczko na południu Francji. Wokół niego winnice. Wczesna jesień. Lekko żółknące liście i dojrzałe grona, nasycone barwy, światło Południa. Magali (Béatrice Romand) jest piękną samotna kobietą w średnim wieku. Bez skrępowania przyznaje, że brakuje jej mężczyzny. Isabelle (Marie Riviere), jej najlepsza przyjaciółka, chce jej pomóc - zamieszcza ogłoszenie matrymonialne w miejscowej gazecie... Tak zawiązuje się akcja najnowszego filmu Erica Rohmera, najwybitniejszego twórcy filmowego Francji, żywej legendy Nowej Fali i wszystkiego, co w kinie francuskim najbardziej wartościowego. Jak zwykle Rohmer opowiada o normalnym życiu normalnych ludzi w normalnych sytuacjach. Jednak tak jak w przypadku Pascala, Rousseau, Flauberta czy Balzaca jego opowieści mają wymiar uniwersalny - to powiastki filozoficzne czy może tylko poetyckie. Rohmer stworzył własny gatunek filmowy - kino mądre i piękne, ale i bardzo zwyczajne. Twórca zdaje się zachęcać widza do wytężonej uwagi: patrz uważnie, odnajdziesz na ekranie siebie, nawet jeżeli nie w głównej roli, to może tylko roli przechodnia. Prawdziwie wielkie kino, tak samo zresztą jak literatura czy filozofia, dotyka każdego, opowiada po trosze o każdym. Na pewno jest tak w przypadku Erica Rohmera.
Źródło: Gutek-film
Magali, właścicielka winnicy w dolinie Rodanu, pochłonięta zbliżającym się winobraniem, nie ma czasu na ułożenie sobie życia osobistego. Po śmierci męża i odejściu dorosłych już dzieci z domu czuje się jednak bardzo samotna. Jej przyjaciółka, Isabelle, postanawia wykorzystać wesele swojej córki i znaleźć dla niej odpowiedniego mężczyznę. W jej imieniu zamieszcza ogłoszenie matrymonialne. O wyswataniu Magali myśli także Rosine, koleżanka jej syna. Każda znajduje odpowiedniego kandydata. Ślub jest okazją, żeby przedstawić Magali obu panów.
Pachnąca dojrzewającymi winogronami "Jesienna opowieść" jest historią o potrzebie bliskości i miłości. Bohaterką filmu jest Magali (Beartice Romand), właścicielka winnicy na południu Francji, która czuje się samotna po stracie męża i odejściu z domu dorosłych dzieci. Dzięki "intrydze" przyjaciół w życiu Magali pojawiają się dwaj interesujący mężczyźni... Czy będzie potrafiła dokonać właściwego wyboru?
Rohmer nieśpiesznie snuje swą pełną niuansów, pastelową historię. Reżyser unika gwałtownych wydarzeń i zaskakujących zwrotów akcji. Ledwo dostrzegalne gesty, spojrzenia, zmiana intonacji głosu bohaterów, budują subtelny klimat niedopowiedzenia i oczekiwania.