PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=803179}

Lighthouse

The Lighthouse
7,5 64 117
ocen
7,5 10 1 64117
8,1 52
oceny krytyków
Lighthouse
powrót do forum filmu Lighthouse

Film ma ogromny potencjał aby interpretować go na wielorakie sposoby. A to dlatego, że reżyser do tego zachęta tu i ówdzie podając wskazówki które daną interpretacje potwierdzają i/lub obraną interpretację negują. Być może trochę mnie poniosło w kierunku nadinterpretacji ale poniższe historię są w tym filmie moim zdaniem opwoiedziane:

1. Dosłownie: Film opowiada o dwóch latarnikach, którzy odcięci na wyspie przez samotność, alkohol i pitą naftę popadają w szaleństwo.

2. Dosłownie z domieszką psychologii: młody latarnik ucieka przed przeszłością, która go dopada podczas gdy ten znalazł pracę na wyspie jako latarnik. Podobieństwo starego latarnika do kolegi z przeszłości, któremu pozwolił zginąć (plus alkohol,naftwa,samotność) doprowadzają do tego, że jego skrywana natura ponownie daje po sobie poznać

3. Psychologicznie: cały film odbywa się w głowie latarnika. Stąd tu i ówdzie pojawiają się nieścisłości między tym co widz widzi, a co bohaterowie odczuwają, widzą. Stary latarnik jest częścią umysłu Toma, która mówi co się naprawdę wydarzyło, podczas gdy druga część to osobowość zaprzeczająca prawdzie, starająca się usprawiedliwić, umotywować zbrodnię.

4. Surrealistycznie: dwóch latarników zostaje uwięzonych przez sztorm na opnanowanej przez starożytne, złe moce wyspie z latarnią, które próbują doprowadzić ich do szaleństwa i zwrócić przeciwko sobie.

5. Parabolicznie: zobrazowanie odwiecznego konfliktu syn/ojciec, człowiek/Bóg. Stary latarnik stara się uchronić młodego przez czymś, na co nie jest gotowy lub czego nigdy nie powininen poznać. Dlatego zamyka wejście na szczyt latarnii, dlatego wystawia młodemu złą opinię po przekonaniu się że młody nie jest gotowy.

ocenił(a) film na 9
Teedee

Mnie, po obejrzeniu tego świetnego filmu, przyszla na myśl interpretacja z czlowiekiem i Bogiem. A latarnia może być swoistą wieżą babel.

ocenił(a) film na 10
Teedee

Ja w tym filmie widzę nieudany proces indywiduacji Carla Gustava Junga (proces którego celem jest zjednoczenie przeciwieństw, osiągnięcie pełni psychicznej poprzez zrównanie racjonalności i irracjonalności, lewej półkuli i prawej, oświecenia).

Film opiera się o podstawowe archetypy i symbole, które uczestniczą w tym procesie:

- Woda jako nieświadomość/nieświadomość zbiorowa/ treści nieświadome psychiki, które źle zintegrowane ze świadomością mogą wywołać szaleństwo,

Kolejnym archetypem jest światło - oświecenie, kontakt z Bogiem, zjednoczenie przeciwieństw, osiągnięcie JAŹNI,

Syreny jako Animy (żeński pierwiastek w psychice mężczyzny) męskiej psychiki, która jest kluczem do osiągnięcia tego celu (Według Junga energia seksualna skierowaną do wewnątrz tworząc fantazję rozpoczyna ten proces).

Symbol Ptaka - wzniesienie, rozwój duchowy

Skała jako ego na morzu nieskończonej jaźni

Bohaterowie jako dwie natury irracjonalna (Wake) i racjonalna (Winslow), które stoją do siebie w opozycji, a tylko w stanach upojenia alkoholowego zbliżających się do siebie (alkohol zmniejsza wpływ świadomości).

Punktem zwrotnym w filmie jest zabicie ptaka czyli symbolu wzrastania do Boga, odcięcie drogi rozwoju, wtedy to treści nieświadome zaczynają zalewać (dosłownie i w przenośni) psychikę (kogo? nie wiadomo, bohaterowie to tylko metafora procesu).

Zaczyna się sztorm, nie ma już odwrotu, treści nieświadome nie mogą już zostać zintegrowane ze świadomością, irracjonalność i racjonalność są w coraz większej opozycji do siebie, a tylko jednocząc się mogą dać oświecenie (Wake trzyma klucze jako ta irracjonala część to on ma bezpośredni kontakt z "Bogiem"/Nieświadomością natomiast jako że racjonalność odrzuciła istnienie Boga, już nie może się zjednoczyć ze swoją częścią irracjonalną, zabija ją myśląc, że posiądzie klucze do oświecenia, nie wiedząc o tym że kluczem jest Wake.

Kiedy Winslow dotarł na szczyt latarni światło go zabija, nie osiągnął oświecenia (w realnym życiu prawdopodobnie ktoś utracił zmysły i zwariował, jego ego się rozszczepiło) Winslow odrzucił swoją drugą, irracjonalną naturę która jest kluczem do ukończenia procesu indywiduacji, zjednoczenia przeciwieństw, satori, oświecenia.

Według mnie film jest arcydziełem.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones