PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=1341}

Słodki drań

Sweet and Lowdown
1999
7,0 9,3 tys. ocen
7,0 10 1 9348
6,9 25 krytyków
Słodki drań

Napisy na czołówce informują: Jest to historia Emmeta Raya, którego gwiazda świeciła krótko na scenach jazzowych lat 30. Emmet Ray był najlepszym po Djangu Reinhardtcie gitarzystą jazzowym. Woody Allen - występujący tym razem pod własnym nazwiskiem, jako ekspert od spraw jazzu - wyjaśnia, dlaczego zainteresował się postacią Emmeta Raya.... Napisy na czołówce informują: Jest to historia Emmeta Raya, którego gwiazda świeciła krótko na scenach jazzowych lat 30. Emmet Ray był najlepszym po Djangu Reinhardtcie gitarzystą jazzowym. Woody Allen - występujący tym razem pod własnym nazwiskiem, jako ekspert od spraw jazzu - wyjaśnia, dlaczego zainteresował się postacią Emmeta Raya. Głównie dlatego, że Ray był wspaniałym muzykiem i miał fascynującą osobowość. Po Allenie pojawiają się inni eksperci. Jeden z nich skarży się na szczupłą ilość informacji dotyczących Raya, śladów po nim, co rodzi zasadniczą trudność w sporządzeniu jego biografii. A jednak z retrospekcji ilustrujących kolejne wypowiedzi ekspertów wyłania się opowieść o tym bawidamku i rewelacyjnym gitarzyście, marzącym o tym, by grać jeszcze lepiej - jak Django Reinhardt. Opowieść zaczyna się gdzieś w Chicago, od zabawnego epizodu z półksiężycem. Ray (Sean Penn), najwidoczniej pozazdrościwszy gwiazdom musicali ich efektownych wejść na scenę, konstruuje półksiężyc, opuszczany z sufitu na linach, na którym ma odtąd zjeżdżać. Oczywiście grając na gitarze. Niestety, konstrukcja zawodzi, a Ray przed pierwszym - i zarazem ostatnim - występem ze swoim wynalazkiem zalewa się prawie w trupa, skutkiem czego triumfalne wejście kończy się katastrofą. Teraz przenosimy się do New Jersey. Na tutejszym deptaku Ray i perkusista z jego zespołu Bill Shields (Brian Markinson) rozglądają się za dziewczętami. Ray poznaje niepozorną, ale pełną uroku praczkę Hattie (Samantha Morton) i dopiero po kilku nieudanych próbach nawiązania z nią dialogu dowiaduje się, że jego wybranka jest niemową. Początkowo jest tym bardzo poirytowany, ale z czasem odzyskuje dobry humor, widząc, że Hattie potrafi być nie tylko nieśmiałą, wrażliwą dziewczyną, ale również pożądliwą kochanką. Denerwują go tylko objawy zazdrości z jej strony. Emmet Ray zabiera ze sobą Hattie w podróż przez USA, do Hollywood. Po drodze to ona zmienia koło w samochodzie (jego ręce są zbyt delikatne), a on sam, podając się za kogo innego, oczarowuje swą gitarową solówką publiczność na konkursie amatorów. W Hollywood oboje robią krótkotrwałą karierę: Hattie, wpadłszy przedtem w oko pewnemu reżyserowi, jako aktoreczka; Ray - grając na gitarze w filmie krótkometrażowym. Ray zaczyna nagrywać płyty, zarabiać pieniądze i... wydawać je w szalonym tempie. Mimo ostrzeżeń swego menedżera żyje ponad stan, a potulną Hattie, czekającą na niego z prezentem urodzinowym, oskarża o... zużywanie nadmiernej ilości prądu. W końcu od niej odchodzi. W jakiś czas później Ray poznaje Blanche (Uma Thurman) - kobietę będącą przeciwieństwem Hattie: efektowną, ekstrawagancką i bogatą. Blanche jest pisarką, Emmet Ray bierze z nią ślub. Kiedy, po upiciu się, zostaje wyrzucony z nocnego klubu, Blanche interweniuje u właściciela lokalu - gangstera - i... ląduje w ramionach jednego z jego ludzi, Ala Torrio (Anthony LaPaglia). Następują teraz trzy komiczne wersje opowieści o pogoni zazdrosnego Emmeta za Blanche i Alem, którzy umykają samochodem. W jednej z nich dochodzi wreszcie do spotkania bohatera z jego bożyszczem Django Reinhardtem. Blanche i Emmet nie są szczęśliwi w małżeństwie. Podczas gwałtownej sprzeczki pisarka pyta męża o jego uczucia, o to, czy kiedykolwiek było mu żal po rozstaniu z bliską osobą.... Chyba jednak tak, skoro Emmet Ray, będąc znów w New Jersey, usiłuje wrócić do Hattie. Dowiedziawszy się od niej, że wyszła za mąż i ma dzieci, załamuje się nerwowo i głośno przyznaje: popełniłem błąd. Po raz ostatni pojawia się Woody Allen. Stwierdza, że nim kariera Emmeta Raya dobiegła końca, a on sam zniknął z pola widzenia, artyzm jego gry na gitarze osiągnął apogeum. Nie wie jednakże, jakie były jego losy.

Słodki drań

reżyseria Woody Allen

scenariusz Woody Allen

produkcja USA

premiera 4 września 1999 (Światowa) , 10 listopada 2000 (Polska premiera kinowa)

boxoffice $4 197 015 w USA

budżet $29 750 000

dystrybucja Vision Film Distribution

studio Magnolia Productions / Sweetland Films

tytuł oryg. Sweet and Lowdown

inne tytuły Woody Allen Fall Project 1998 (tytuł roboczy) USA
więcej

Filmweb uwzględnia obecność filmów/seriali/programów udostępnianych na wskazanych serwisach streamingowych: Netflix, Hbo Max, CANAL+, Disney+, Canal+ Premiery, Player, TVP VOD, Amazon Prime Video, SkyShowtime, POLSAT BOX GO, iTunes, Rakuten TV, Play Now, Apple TV, mdag.pl, Pięć Smaków, Nowe Horyzonty, Kino Pod Baranami, Moje eKino, Cineman, FilmBox+, MEGOGO, Ninateka, FlixClassic, Play Kraków, Katoflix, Outfilm, 35mm, Red Go, DAFilms, Chili, TV Smart, Arte, CDA PREMIUM, GONET.TV, Prime Video Kup/Wypożycz, MGM+ (Prime Video), SkyShowtime (Prime Video), Viaplay (Prime Video), Filmbox (Prime Video), Film Total (Prime Video), Crunchyroll (Prime Video), Bloody movies (Prime Video), Dobre, bo polskie (Prime Video) Zapraszamy do zapoznania się z ofertą filmów, seriali, programów i bajek dostępnych na życzenie na platformach VOD.