Obejrzałem z żonką, ona po raz pierwszy, ja bodajże trzeci. Mam wielki sentyment do tego filmu, to jeden z moich ulubionych westernów. Nie przeszkadzało mi, że z dzisiejszej perspektywy wygląda nieco bajkowo. Niepowtarzalny klimat ”Siedmiu wspaniałych” po raz kolejny sprawił, że gapiłem się w ekran jak zahipnotyzowany szczeniak. Czas mija, prawie wszyscy aktorzy grający w tym filmie już odeszli (jedyny żyjący z siódemki to Robert Vaughn - Lee, żyją jeszcze Rosenda Monteros - Petra i odtwórca roli Calvery - 95 letni Eli Wallach) ale na długo pozostaną w pamięci fanów westernów. 9/10
"Niepowtarzalny Klimat"-na dzień dzisiejszy rzadko której produkcji można przypisać podobne stwierdzenie, którego z pewnością nie można odmówić "Siedmiu Wspaniałym".
Film dosłownie emanuje nim od pierwszej do ostatniej minuty przyciągając uwagę nawet najbardziej wybrednego widza.
Liczne pojedynki stanowią emocjonujące widowisko , a gra aktorska zasługuje na DUŻY szacunek.........
To fakt, pod względem ilości akcji i strzelanin mało który western może się z nim równać. Aktorstwo na wysokim poziomie bo grali wielcy westernowego kina: Brynner, MacQueen, Wallach, Bronson, Coburn - roi się od gwiazd.
Dla niektórych z nich była to rola życia i pewnie większość osób zapamięta np: Yul'a Brynner'a czy Steve'a McQeen'a jako Chris'a i Vin'a z "Siedmiu Wspaniałych"........
Postacie grane przez wyżej wymienionych aktorów w filmie są mocnymi charakterami z twardymi zasadami nielubiącymi iść na ugodę dlatego konfrontacja między ekipą Chris'a a ludźmi Calvery jest tak naprawdę wojną na wyniszczenie bo zarówno jedni jak i drudzy nie rezygnują ze swoich zamierzeń co dodatkowo zaostrza apetyt na dalszą akcję filmu.........
Muzykę do "Siedmiu Wspaniałych" skomponował Elmer Bernstein. A że wymiata to się zgadza.
Film ma parę błędów dialogowych. Nie pamiętam czy to ta część czy dwójka ale chyba ta.
Podczas dialogu ktoś mówi do kogoś że ich znajomy wypadł z 10 piętra. Jak to możliwe przecież w tamtych czasach nie było takich wieżowców.
Nie oceniałem filmu przez pryzmat japońskiego pierwowzoru bo jeszcze go nie widziałem. Nie zwróciłem uwagi na to "Dziesiąte piętro". Zainspirowałeś mnie do tego, że obejrzeć go jeszcze raz i postarać się wyłapać:)
Polecam westerny:
"ZAWODOWCY" Richarda Brooksa
https://www.filmweb.pl/film/Zawodowcy-1966-35715
"PEWNEGO RAZU NA DZIKIM ZACHODZIE" Sergio Leone
https://www.filmweb.pl/film/Pewnego+razu+na+Dzikim+Zachodzie-1968-4406
"MAŁY WIELKI CZŁOWIEK" Arthura Penna
https://www.filmweb.pl/film/Ma%C5%82y+Wielki+Cz%C5%82owiek-1970-7630
"NIEBIESKI ŻOŁNIERZ" Ralpha Nelsona
https://www.filmweb.pl/film/Niebieski+%C5%BCo%C5%82nierz-1970-32212
"BUTCH CASSIDY I SUNDANCE KIDD" Roya Hilla
https://www.filmweb.pl/film/Butch+Cassidy+i+Sundance+Kid-1969-1457
"JEREMIAH JOHNSON" Sydneya Pollacka
https://www.filmweb.pl/film/Jeremiah+Johnson-1972-6574
"BYŁ TU WILLIE BOY" Abrahama Polonskiego,
https://www.filmweb.pl/film/By%C5%82+tu+Willie+Boy-1969-4400
"DZIKA BANDA" Sama Peckinpaha,
https://www.filmweb.pl/film/Dzika+banda-1969-31972
"MCCABE i PANI MILLER" Roberta Altmana,
https://www.filmweb.pl/film/McCabe+i+pani+Miller-1971-7633
"PRZEŁOMY MISSOURI" Arthura Penna
https://www.filmweb.pl/film/Prze%C5%82omy+Missouri-1976-8943
"SĘDZIA Z TEKSASU" Johna Hustona
https://www.filmweb.pl/film/S%C4%99dzia+z+Teksasu-1972-10572
"KOCIE ŚLADY" Williama Wellmana
https://www.filmweb.pl/film/Kocie+%C5%9Blady-1954-153403
"ZDARZENIE W OX-BOW" Williama Wellmana
https://www.filmweb.pl/film/Zdarzenie+w+Ox-Bow-1943-127907
"ZŁOTO MACKENNY"
https://www.filmweb.pl/film/Z%C5%82oto+MacKenny-1969-31308
"POJEDYNEK W SŁOŃCU"
https://www.filmweb.pl/film/Pojedynek+w+s%C5%82o%C5%84cu-1946-32946
"SKARB SIERRA MADRE"
https://www.filmweb.pl/film/Skarb+Sierra+Madre-1948-32184
"PRAWO I JAKE WADE"
https://www.filmweb.pl/film/Prawo+i+Jake+Wade-1958-96717
"OSTATNI ZACHÓD SŁOŃCA"
https://www.filmweb.pl/film/Ostatni+zach%C3%B3d+s%C5%82o%C5%84ca-1961-32870
"OSTATNI POCIĄG Z GUN HILL"
https://www.filmweb.pl/film/Ostatni+poci%C4%85g+z+Gun+Hill-1959-31723
"OSTATNI KOWBOJ"
https://www.filmweb.pl/film/Ostatni+kowboj-1962-7391
przy czym ten ostatni jest najlepszy!
Był tu Willy Boy i Pojedynek w słońcu - te trzy filmy ze 30 lat temu, Leone kilka lat temu. Niektórych z tej listy nie znam. Pozdrawiam.