Nie znam się na symbolice, mogę podać jedynie swoją własną interpretację: Fortepian to przeciwieństwo balonika (ciężki/lekki, spada/leci do "baloniego nieba") i scena ta symbolizuje rozterki Henr'ego pojawiające się na sekundy przed śmiercią - żyć ze świadomością, że doprowadziło się do śmierci najbliższych czy odejść? Schody (mają to do siebie, że można po nich zarówno wejść jak i zejść) jednak zawsze bohaterowie wybierają drogę w dół - do piekła. Więc schody mogą być symbolem nie tylko tego momentu, w którym znalazł się Henry, ale także całego ludzkiego życia, szczególnie jeśli przyjmiemy chrześcijańską lub podobną wizję bytu duszy ludzkiej. Co do koloru żółtego nie mam pomysłu...
Dobra recenzja ... brawo ... też mam podobne zdanie ... a sera też nie wiem heh :D
schodzenie po schodach (mmar88 - pamiętam z liceum, też mnie uczyli toposu homo viator - na dodatek schody są lewoskrętne! to na pewno piekło) dla mnie bardziej jest zagłębianie się w psychikę, schodzenie w głąb świadomości - dodatek ze są spiralne - wydaje się że nie ma końca. szukanie odpowiedzi wewnątrz siebie. Chociaż Freud by miał inne zdanie na ten temat;)
Fortepian, natomiast kojarzy mi się z "Fortepianem Szopena" oraz z "Procesem" Kafki;
1 - "Wydźwigają… runął… runął – Twój fortepian!; (..)Tysiąc pasji rozdziera go w części; A każda wyje: „nie ja!…”„Nie ja!” – zębami chrzęści; Lecz Ty? – lecz ja? – uderzmy w sądne pienie(...)" (tak oto zgadzam się z mmar88)
Kafka również jak najbardziej na miejscu- groteskowość sceny, coś nie na miejscu, wrażenie że tego fortepianu nie opuszczają tylko ze unosi się jak balonik.