"Mężczyźni bardziej cię szanują, gdy nie znają twego imienia" - tę zasadę głosi V.I. Warshawski, prywatnie Victoria Iphigenia, bohaterka serii popularnych powieści kryminalnych Sary Paretsky i zrealizowanego na ich kanwie filmu, wykonująca dość nietypowy jak na kobietę zawód prywatnego detektywa. I to w mieście tak niebezpiecznym jak Chicago. Ambitna i przebojowa jak mężczyzna, a przy tym kokieteryjna i obdarzona prawdziwie kobiecą intuicją V.I. pcha się wszędzie, gdzie można zwęszyć jakąś sensację. Jest niezależna i samodzielna, lubi wybierać i decydować, choć w głębi duszy tęskni za wygodnym, spokojnym życiem u boku kochającego partnera. V.I., atrakcyjna pani detektyw, spotyka się od dawna z reporterem Murrayem Ryersonem. Ponieważ ten niezbyt udany związek coraz bardziej ją nuży, dziewczyna wyrusza pewnego wieczoru sama do baru w nadziei, że tam pozna nowego partnera. Zawiera znajomość z Bernardem Grafalkiem, znanym jako Bum-Bum Grafalk, byłym zawodnikiem legendarnej drużyny hokejowej Blackhawks. Oboje rozstają się z przeświadczeniem, że ich znajomość ma w przyszłości szanse przekształcić się w romans. Późno w nocy Bum-Bum nieoczekiwanie zjawia się w mieszkaniu V.I. ze swoją 13- letnią córką Kat, prosząc Vic, żeby zaopiekowała się dziewczynką, gdyż on musi się udać na spotkanie z niejakim Hortonem i Trumblem - swymi braćmi i partnerami w interesach. Tej samej nocy były hokeista zostaje zamordowany w dość tajemniczych okolicznościach i Kat, której matka jest teraz żoną Hortona, zleca Vic odnalezienie zabójców ojca.
Rok 1913. Nauczycielka Harriet Winslow (J. Fonda), słysząc prowokacyjną wypowiedź pisarza i dziennikarza Ambrose'a "Bittera" Bierce'a (G. Peck) postanawia porzucić monotonne życie i - wbrew woli matki - przyjmuje posadę guwernantki w Meksyku. Na miejscu dziewczyna trafia w sam środek rewolucji Pancho Villi. Pewnego dnia osobiście poznaje Bierce'a, chociaż początkowo nie zdaje sobie sprawy, że to właśnie on. Wkrótce Harriet zakochuje się z wzajemnością w generale Tomasie Arroyo, prawej ręce Villi. Jednak w ogarniętym krwawymi rozruchami Meksyku nie ma miejsca na sentymenty... Ekranizacja poruszającej książki Carlosa Fuentesa.
Płatny zabójca, usiłując skompromitować swojego dawnego zleceniodawcę, nawiązuje współpracę z doświadczonym policjantem, który jest jednocześnie poczytnym pisarzem kryminałów.
Autorska adaptacja filmowa słynnej sztuki Johna Pielmeiera. Meg Tilly kreuje postać młodej mniszki w zakonie o niezwykle surowej regule. Pewnej nocy kobieta z twarzą anioła zostaje znaleziona z martwym niemowlęciem. Zaprzecza jakoby było to jej własne dziecko. Do klasztoru przybywa lekarka psychiatra (Jane Fonda). Jej zadaniem jest ustalenie poczytalności młodej mniszki. Zaczyna się rysować konflikt postaw i filozofii życiowych pomiędzy siostrą przełożoną zakonu (Anne Bancroft) i młodą lekarką, która próbuje przekonać kostyczną przeoryszę, iż rozumienie wiary, winy i odpowiedzialności nie da się zamknąć w sztywnych katolickich dogmatach.
Dwaj pechowcy bez pracy przeciwstawiają się bandycie, który chce okraść bar. Ponieważ napastnik ucieka, życie mężczyzn jest odtąd w niebezpieczeństwie.