Film przypomina postać Wileńskiego Wybawiciela - nieznanego dziś bohatera Polski Podziemnej. Romuald Warakomski wraz ze swoim bratem Michałem, profesorem Jerzym Hoppe i Stanisławem Kiałką, przy współpracy całej Komórki Legalizacji Wileńskiej Armii Krajowej, przygotowali ponad 85 tys. dokumentów tożsamości, które w czasie wojny uratowały życie wielu osobom.
Albert Chmielowski znany jest powszechnie jako święty brat najbiedniejszych i potrzebujących. Film ukazuje drogę przemiany duchowej Adama Hilarego Bernarda Chmielowskiego, jednego z najzdolniejszych malarzy polskich XIX wieku, który poszukując inspiracji artystycznych, poszukiwał w rzeczywistości prawdy o sobie. W stulecie śmierci św. Brata Alberta warto przypomnieć wartość tego malarstwa. Tematy obrazów wskazują na głębokie zainteresowanie sztuką antyku, ale też są odbiciem najtragiczniejszych doświadczeń zapamiętanych z okresu walk powstańczych, w które zaangażował się student Adam Chmielowski. Dramatyzm młodości Adama, wczesna śmierć ojca a potem matki, heroiczna decyzja o obronie Ojczyzny i amputacja nogi - wszystko to znajduje odzwierciedlenie w nastroju i kolorystyce malowanych obrazów.