Z powodu alkoholizmu górnika Alojza cierpią jego najbliżsi. Gdy w kopalni dochodzi do wypadku mężczyzna ratuje kolegę, z którego do tej pory drwił, ta sytuacja wpłynie na życie jego rodziny.
Andrzej (Mateusz Kościukiewicz), fotografik ze Śląska, przybywa na małą grecką wyspę, aby objąć spadek po stryju. Na miejscu okazuje się, że ten zapisał mu w testamencie kamienny szałas oraz położone w cieniu wulkanu pole.
Dokument prezentujący sylwetkę Bronisława Wildsteina - inteligenta, pisarza, publicysty, dziennikarza, erudyty. W kameralnym obrazie drogi życiowej i intelektualnej dominują tytułowe: bunt i afirmacja - cechy zdawałoby się przeciwstawne, a paradoksalnie obie obecne w postawie bohatera. Wildstein dzieli się swoim życiem, pokazuje na czym polegała jego ewolucja ideowa, która była wynikiem jego dojrzewania oraz wydarzeń społeczno-politycznych w Polsce.
Zdzisław Beksiński to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich malarzy XX wieku. Film w całości składa się z materiału wideo zrealizowanego przez samego mistrza i jego najbliższych.
Marek wraz z matką zostają pozbawieni przez władze miasta dachu nad głową. Kobieta trafia do przytułku dla bezdomnych, w którym nie jest mile widziana ze względu na swojego towarzysza - psa Kolesia.
Henryk Schoenker opowiada o ocaleniu swojej najbliższej rodziny oraz śmierci innych ludzi, z goryczą wspominając nieudaną próbę legalnej emigracji śląskich Żydów.
Historia jednego letniego sezonu na szlaku Kanału Ostródzko-Elbląskiego, który jest najbardziej ekologiczną budowlą Warmii, Mazur i Powiśla. Wszystkie maszyny pozwalające na jego eksploatację korzystają z napędu zasilanego skomplikowanym systemem wodnym. Film ukazuje ciągle działające pochylnie, urządzenia, które przeciągają przez wzniesienia statki. W momencie ich stworzenia pochylnie były - i są do dziś - niezwykłą myślą technologiczną i inżynierską, porównywaną dziś do technologii lotów kosmicznych.
Do prestiżowego ośrodka w Lizbonie przyjeżdża instruktor niewidomych, który za pomocą kontrowersyjnych metod uczy młodych pacjentów sztuki orientacji w przestrzeni.
- Nie chciałbym umierać, tylko wiecznie na Ziemi żyć. Po śmierci nie ma nic, wszystko zanika, ani uczucia, nic nie ma. Jest tylko duch niewidzialny - Józef Żarnowiecki w prostych słowach wyraża swój stosunek do życia. Charakterystyczną sylwetkę zgarbionego staruszka przemierzającego sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej rozpoznają rzesze pątników. Wielu życzliwie przygląda się niepozornej siwowłosej postaci, z trudem lecz i wewnętrzną siłą podążającej drogą wiodącą na cmentarz. Tu, na mogile ojca i matki, pan Józef raz jeszcze zmawia modlitwę za spokój swych najbliższych i zwracając się do nich zapewnia o swojej miłości. Wie, że niedługo dołączy do rodziców, choć wcale mu się nie śpieszy. Pan Józef ukochał życie. Ze wzruszeniem wspomina chwile ze swojej przeszłości, zamiłowanie do muzyki, ambicje zostania duchownym. I choć wielokrotnie ponosił w życiu porażki, żarliwa wiara i pokora pomagały mu podnieść się i podążać w raz obranym kierunku. Umartwia swoje ciało na pamiątkę pasji Chrystusa. Żyje samotnie, monotonną dietę wzbogaca z troską hodowanymi truskawkami. Czasem tylko przyjmuje wizyty znajomych. Nic dziwnego zatem, że mieszkańcy i pielgrzymi zwą go pustelnikiem. Pan Józef ironizuje, że większość widzi w nim dziada. Lecz jednocześnie w oczach wielu ma coś ze świętego. Tytułują go ojcem, dają mu jałmużnę, proszą o modlitwę za bliskich i wstawiennictwo. Tymczasem zbliża się termin pielgrzymki papieża Jana Pawła II. Pustelnik z Kalwarii Zebrzydowskiej ma nadzieję, że uda mu się osobiście wręczyć Ojcu Świętemu własnoręcznie napisany list. Autorom dokumentu udało się dotrzeć do Józefa Żarnowieckiego i wkroczyć w niedostępny dla innych intymny świat bohatera opowieści. Oko kamery śledzi codzienność pustelnika, przybliżając stworzoną i wyznawaną przez niego regułę życia. Józef Żarnowiecki (zmarł w 2004 roku) jawi się postacią intrygującą i nietuzinkową.
Sześcioletni Stefek stara się przy pomocy sztuczek doprowadzić do spotkania matki z widywanym przez niego na dworcu mężczyzną, w którym to rozpoznał ojca.
"Tajemnice Watykanu" nie opowiadają o mrocznych sekretach Państwa Kościelnego, tajnych sprzysiężeniach i głęboko zakonspirowanych organizacjach rządzących światem. Gusty amatorów modnych teorii spiskowych zaspokoi Hollywood. Polscy dokumentaliści przedstawiają widzom codzienność Stolicy Apostolskiej widzianej z perspektywy niedostępnej rzeszom pątników gromadzących się przed Bazyliką Świętego Piotra. Ukazują wewnętrzną maszynerię odpowiedzialną za funkcjonowanie Watykanu: administrację kierowaną przez kardynała Edmunda Szokę – gubernatora Państwa Watykańskiego, rozgłośnię Radio Vaticana nadającą audycje w 34 językach, a zorganizowaną przed laty przez Guglielmo Marconiego – wynalazcę radia, watykańskie biblioteki, drukarnie, introligatornie, pracownie renowacji zabytków. Odwiedzają Akademię Papieską, najstarsze w Europie, bo ośmiusetletnie ogrody pielęgnowane przez 27 ogrodników, oraz wozownie i garaże. Te ostatnie, wraz z samochodami, pojawiły się w Państwie Watykańskim dopiero w latach dwudziestych ubiegłego wieku, na życzenie wielkiego amatora motoryzacji, papieża Piusa XI.
Papież Polak był piątym papieżem, którego pontyfikat Mari dokumentował. Jego postać jest znana milionom telewidzów na całym świecie: fotograf ze swoim aparatem zawsze znajdował się w pobliżu papieża, teraz jego samego uwieczniono na taśmie. Film o nim jest nie tylko okazją do pokazania jego codziennej pracy, ale także do zaprezentowania ciekawych aspektów historii państwa watykańskiego i panujących tam stosunków. W ciągu półrocznej pracy nad dokumentem ekipa TVP towarzyszyła Mariemu zarówno w apartamentach papieskich, jak i podczas oficjalnych uroczystości czy wizyt głów różnych państw.
W miasteczku Srebrenica Serbowie zamordowali 10 tysięcy muzułmańskich mężczyzn i chłopców. Szczątki wielu z nich nie zostały dotąd zidentyfikowane i godnie pochowane. Poruszający film opowiada o tym, o czym wielu Bośniaków chciałoby już zapomnieć. Matki i żony pomordowanych przyjeżdżają do Centrum Pamięci w Srebrenicy. Oglądają poskładane szkielety. Całe we łzach opowiadają o swoich tragicznych przejściach, snach i smutnym teraz życiu. O obowiązku, który muszą wypełnić, zgodnie z nakazem Koranu.
Francuski zabójca polskiego pochodzenia dostaje zlecenie zabicia warszawskiego biznesmena. Oprócz wykonania zadania próbuje w ojczyźnie odnaleźć swoją córkę.
Adaptacja niegdyś bardzo głośnej, dziś już nieco zapomnianej książki Jarosława Iwaszkiewicza. Przedstawione z epickim rozmachem dzieje polskiej inteligencji od "pierwszych dni lipca 1914 roku" do jesieni roku 1947. Historyczne przełomy i kataklizmy sąsiadują w serialu Kutza z równie burzliwymi dziejami miłości, zdrad i tragedii, których doświadczają poszczególni bohaterowie. Jest zarazem film ten epitafium dla duchowego oblicza kultury polskiej, a po trochu i europejskiej, ukształtowanego w XIX wieku. [www.filmpolski.pl]