Witam,
Od jakiegoś czasu studiuję twórczość Argento, już na początku powiem, że ten pan całkiem pozytywnie mnie zaskoczył. Jestem generalnie koneserem starej szkoły horroru, w zasadzie wychowałem się na Voorhessach, Myernsach, Carpentnerach, Kingach czy Mastertonach. Stąd kiedy słuch mnie doszły (jako iż nigdy wcześniej o gościu nie słyszałem) postanowiłem uzupełnić lukę. Po pierwsze śmiem twierdzić, że Argento zdecydowanie był zafascynowany twórczością Hitchcocka, w jego filmach czuję się nutkę suspensu która towarzyszyła mi w Psychozie czy Nieznajomych w Pociągu. W zasadzie na tym kończę porównania z mistrzem H., dalej zaczyna się "nadnaturalny" pokaz Dario. Mam tutaj na myśli m.in. Phenomene(osobiście najlepszy z do tej pory obejrzanych) i Suspirie. Nie mówię oczywiście też, że mi się to nie podoba, jest naprawdę przyzwoicie. Generalnie mają one klimat i oldschoolową nutę. Tutaj gdzie kończy się klimat, zaczyna się scenariusz, główny mankament jego twórczości. Do tej pory obejrzałem 8 pozycji w reżyserii Argento i powiem krótko, są powtarzalne i przewidywalne.Do tej pory w każdym z nich przejawia się motyw głównego bohatera/bohaterki jako obcokrajowca który przylatuje bądź to do Niemczech bądź to do Włoszech, bodaj 3-krotnie jest to studentka która zatrzymuje się w hotelu lub internacie, nigdy nie jest to rodzina któregoś z bohaterów. Scenariusze są oparte o śledztwo, nigdy nie mają szans rozwinąć się same co prowadzi do ich przewidywalności. Nie mamy okazji konfrontacji z mordercą bo albo go w ogóle nie mamy okazji poznać aż do finału albo pojawia się wcześniej tylko przez chwilkę. Wyjątek Giallo - ale co z tego skoro jest prawie do samego końca tożsamości. Drugi - Tenebre którego można było przejrzeć na długo przed finałem.