Tomek Miłkowski jest załamany. Prawdopodobnie straci pracę rysownika komiksów w "Świecie Fantazji". Kiedy pogrąża się w ponurych myślach, jego wzrok pada na półkę z książkami, wśród których znajduje się opowieść o panu Kleksie. Tomek otrząsa się z rozpaczy i zaczyna szkicować nową historię przygód Ambrożego Kleksa. Wkraczamy w animowany świat profesora, jego przyjaciół, ucznia Adama Niezgódki, zmagających się z intrygami złowieszczego Alojzego Bąbla. Świat realny i fantastyczny-animowany zaczynają się przenikać...
Surrealistyczna wizja społeczeństwa totalitarnego, w którym sacrum zastępowane jest przez profanum. Bohater filmu otoczony jest przez dziwny, zakłamany, groźny świat, którego nie może zaakceptować.
Dzieje Polski na przestrzeni wieku ukazane na przykładzie historii jednej z poznańskich kamienic. Od czasów niemieckich, poprzez wydarzenia wojenne na współczesnych latach 80-tych kończąc. Zmieniający się wystrój elewacji budynku i jego okolic ukazuje zmiany, jakie zachodziły w społeczeństwie i w kraju.
Bohaterem tego animowanego serialu jest sympatyczny piesek Dali. Ma wiele różnych przygód, także niebezpiecznych, ale na szczęście wszystkie zawsze kończą się pomyślnie. Dali bardzo lubi kwiaty, dlatego wiele czasu spędza na świeżym powietrzu, na łące. Ma wielu przyjaciół: poznaje różne zwierzęta np. świerszcza.
Na polanie otoczonej pasmami krzewów i drzew stoi stary dom z kamienia. Ma uszkodzony dach i płot, nieczynną studnię. Przygląda mu się badawczo dwóch mężczyzn. Jeden z nich chwyta za kredę i na tle - niczym na przezroczystej tablicy - projektuje nowoczesne budownictwo. Drugi podchwytuje koncepcję i czyni niezbędne pomiary. Zadowoleni podają sobie ręce. Na teren wkraczają budowlańcy. Karczują wszystko wokół starego domu, ale ten nie daje się rozwalić ani łomem, ani mechanicznie. Wokół wyrastają już drapacze chmur, kiedy architekci zlecają podłożenie dynamitu pod stary dom. Po wysadzeniu nowe budynki wokół legły w gruzach, a stary dom stał dalej. Architekci wpadają na pomysł, by zamienić dom w skansen - wyspę przeszłości w samym środku nowego wspaniałego świata. Zbierają za to słowa uznania i odznaczenia.
Z ciemnego tła wyłaniają się najpierw dłonie, potem splecione sylwetki postaci kobiety i mężczyzny w sepii. Para obcuje ze sobą, a przemiany światła i kolorów wskazują na mijające dni i noce oraz pory roku. Uchwycone zarysy faz ruchu sprawiają, że granice między ciałami są ruchome. Figury postaci ustępują abstrakcyjnym, pełnym ekspresji barwnym kompozycjom. W raj bohaterów wkraczają brutalnie ciemne barwy i kształty wojny. Skała, na których opierają się kochankowie, pęka i rozdziela ich. Welon kobiety porywa wiatr. Postaci zastygają w półuścisku, jak gdyby w historii czy czyjejś pamięci.
Na białym i miękkim śniegu mijający dzień zostawia swoje ślady: maszerujących żołnierzy, jednonogiego kaleki, kota, roweru, pana z psem, upadających na śnieg dzieci. Idziemy śladem pary zmierzającej do restauracji. Z lotu ptaka obserwujemy odbicia butów kobiety i mężczyzny przy stoliku, obsługującego ich kelnera i śladów po kieliszkach na stole. Para wychodzi na parkiet, a ślady ich stóp wirujących w walcu tworzą mozaikę na kole. Wokół pary pojawiają się ślady butów zacieśniającego się kręgu napastników. Wszyscy wychodzą na śnieg i tam powstaje chaotyczna plątanina śladów butów i odbić upadających ciał. Wokół śladów bójki i ofiar zakreślają linię koła motocykla. Nad ranem po śniegu przejeżdża mleczarz, zostawia ślad butów, wózka i butelek mleka pod drzwiami.
Dwóch aniołków z niepokojem obserwuje z niebiosów obchody Nocy Kupały. W ich wyobraźni rysuje się obraz diabła, zapisującego liczbę dusz uczestników, które weźmie ze sobą. Chcąc pomóc ludziom, wstępują na ziemię. Zadanie nie obędzie się bez kłopotów.