Kolumna Zygmunta III Wazy została zbudowana w latach 1643-44. Stała się pierwszą kolumną osoby świeckiej w nowożytnej Europie. Monument był niemym świadkiem burzliwej historii Polski. Odnawiano ją m.in. po okresie potopu szwedzkiego. W 1944 roku kolumnę zniszczyli Niemcy. W 1948-49 pomnik został zrekonstruowany.
Zapis pierwszych dni tzw. Polski Lubelskiej, czyli życia w Lublinie i na ziemiach polskich zdobytych w 1944 roku w wyniku lipcowej ofensywy Armii Wojska Polskiego i Armii Czerwonej. Dokument zrealizowany z perspektywy XXX-lecia Polski Ludowej.
Piękny i przejmujący film. Portret trzech kobiet w różnym wieku. Wszystkie są szwaczkami w jednym zakładzie włókienniczym w Łodzi. Najmłodsza, Urszula, ma około dwudziestu lat, starsza, Helena, trzydziestu, a najstarsza, Genowefa, ma 44 lata. Gryczełowska na przykładzie tych trzech bohaterek przedstawia schemat życia łódzkiej szwaczki. Urszula pracuje w trybie trzyzmianowym, co trudno jej pogodzić z nauką w technikum. Chce skończyć studia. Marzy o założeniu rodziny i pięknym mieszkaniu. Jest ciężko, ale wszystko jest jeszcze możliwe. Opowiada przed kamerą bez skrępowania, starannie czesząc włosy i nakładając makijaż. Helena nie mówi nic do kamery. Aparat rejestruje sceny z jej życia. W rwącym potoku codzienności prawie nie ma chwili wytchnienia: odprowadza synka do szkoły, potem pędem do pracy, z pracy po zakupy i wreszcie do biednego mieszkania w odrapanej kamienicy. Tu chwila odpoczynku, w kuchni, z trójką dzieci przy wspólnym posiłku. Zwierzenia najstarszej bohaterki filmu, Genowefy, płyną zza kadru. Wiele w nich goryczy i zniechęcenia. W pierwszej scenie, w której się pojawia, kamera rejestruje jej wizytę u lekarza. Zdrowie tej wciąż młodej kobiety podkopała wyniszczająca praca na huczących halach, pośród maszyn tkackich. W takich samym warunkach pracują młodsze bohaterki filmu. Nic nie wskazuje, aby ich los miał się potoczyć innym torem, niż Genowefy. A ta ma nadzieję, że przynajmniej jej córki zdobędą wykształcenie i nie podzielą losu matki. Gryczełowska stworzyła przejmujący obraz życia łódzkich tkaczek w początkach gierkowskiej dekady sukcesu.
Jeden z serii zachodnioniemieckich filmów dokumentalnych o muzyce jazzowej zrealizowany w Warszawie. Zostały w nim zaprezentowane najważniejsze zespoły ówczesnej polskiej sceny jazzowej: Warsaw Stompers, Kwartet Zbigniewa Namysłowskiego, Kwartet Jana "Ptaszyna" Wróblewskiego, Kwintet Krzysztofa Komedy, Bossa Nova Combo Krzysztofa Sadowskiego, Kwintet Andrzeja Trzaskowskiego. W finale pojawili się – jako All Stars Session – pionierzy jazzu w Polsce, którzy zagrali utwór Family Blues.
Trwa próba kwintetu Andrzeja Kurylewicza w radiowym studiu nagrań. W składzie: Jan Ptaszyn Wróblewski, Andrzej Dąbrowski, Wojciech Karolak, Roman Dyląg. Z polifonii głosów i dźwięków zaczyna wyłaniać się dobrze zaaranżowana całość.
Siedziba kabaretu "Szpak" mieściła się w kawiarni warszawskiego hotelu "Bristol". Niewiele osób mogło obserwować jego występy na żywo i większość repertuaru była transmitowana w Polskim Radio. Ludwik Perski jako pierwszy wpada na pomysł, żeby utrwalić na taśmie gwiazdy variétés ze stolicy, które dają popis swoich umiejętności. Dopiero w 1966 roku, powstały dwa kolejne specjalnie przygotowane programy na potrzeby Telewizji Polskiej, ukazujące artystów z tego kabaretu.
Film zrealizowany jako swoiste intermezzo pomiędzy premierami "Eroiki" i "Zezowatego szczęścia". Powstał w oparciu o pomysł kompozytora Andrzeja Markowskiego, a znalazł swą znakomitą realizację. Mała jego bohaterka, uczennica szkoły muzycznej wędrując po zaułkach Starego Miasta w Warszawie, odkrywa świat, który nie wszystkim jest dostępny. To świat niezwykłości i piękna dźwięków. To one są dla dziewczynki najważniejsze, w nich jest muzyka – w gwarze dzieci, odgłosach ulicy, sapiącym traktorze, strojeniu organów, szuraniu miotły i w przelatujących odrzutowcach. Dźwięki organizują w tym filmie jego obrazy, przydają im nowych znaczeń i emocjonalnych, często lirycznych walorów. Film dopełnia wizerunek Andrzeja Munka jako wrażliwego obserwatora i rejestratora zjawisk, artysty, który potrafił wydobywać ekspresję z elementów rzeczywistości ujawnionej i pozornie ukrytej. Przypomina też jego osobistą pasję, umiłowanie muzyki.
Film przedstawiający opowieść o Ołtarzu Wita Stwosza, który to podczas II Wojny Światowej został zrabowany z kościoła Mariackiego i wywieziony przez hitlerowców do podziemi zamku w Norymberdze, gdzie przebywał w wilgotnych piwnicach, zaatakowany przez owady. Do Polski powrócił w 1946 roku, a oddany został ponownie do kościoła, po gruntownej konserwacji w 1957 roku.