Maratony z programami typu reality
Choć na razie nie ma na to niezbitych dowodów, w mądrości ludowej o tym, że programy reality ogłupiają, może być sporo prawdy. Badanie w tym kierunku przeprowadził austriacki psycholog Markus Appel. Naukowiec pokazał 81 ochotnikom scenariusz wymyślonego na potrzeby badania programu typu reality o życiu pseudokibica piłki nożnej. Po przeczytaniu historii uczestnicy wypełnili test z wiedzy ogólnej.
Ci, którzy odpowiadali na pytania po zapoznaniu się z treścią programu, wypadli gorzej od tych, którzy nie śledzili przygód stadionowego chuligana. Appel doszedł do wniosku, że wszystkiemu winne jest tzw. torowanie przez media – przekonanie, że to, co oglądamy i czego słuchamy, wpływa na nasze zachowanie, a zdaniem psychologa, także na poziom zdolności kognitywnej. Mówiąc krótko, jesteś tym, co oglądasz. - To, o czym ostatnio intensywnie myślałeś i co oglądałeś, przeniknęło do twojej podświadomości, więc twój mózg został niejako pchnięty w tym kierunku - tłumaczy inna badaczka, psycholog Joanne Cantor.