Odtwórz Zwiastun nr 1 (polski) 1:29
Film

La mort de Louis XIV

2016 1 godz. 45 min.
6,8 1 414
ocen
6,8 10 1414
3 487
chce zobaczyć
7,6 8
ocen krytyków
{"rate":7.625,"count":8}
{"id":"764213","linkUrl":"/film/%C5%9Amier%C4%87+Ludwika+XIV-2016-764213","alt":"Śmierć Ludwika XIV","imgUrl":"https://fwcdn.pl/fpo/42/13/764213/7796444.2.jpg"}
Podczas powrotu z wyprawy łowieckiej króla Ludwika XIV przeszywa ostry ból nogi. Otoczony wiernymi poddanymi rozpoczyna ostatnią ziemską podróż. Więcej Mniej
{"userId":"534495","thumbnail":"https://fwcdn.pl/fph/42/13/764213/680260_1.2.jpg","title":"Bo kto umarł, ten nie żyje","link":"/reviews/recenzja-filmu-%C5%9Amier%C4%87+Ludwika+XIV-19839","more":"Przeczytaj recenzję Filmwebu"}
Bo kto umarł, ten nie żyje
"Och, umieram, to ostatnia rzecz, jaką zdążę zrobić w życiu" – powiedział podobno na łożu śmierci Groucho... ... czytaj więcej
{"linkA":"/zostanwdomu?ref=promo_stayAtHomeA","linkB":"/zostanwdomu?ref=promo_stayAtHomeB"}
Śmierć Ludwika XIV
Śmierć Ludwika XIV (2016) Zwiastun nr 1 (polski) 1:29
Śmierć Ludwika XIV | Oficjalny zwiastun / trailer nr 1 (polski) | 2016 | Film Umarł król, niech żyje [person=9747]Jean-Pierre Léaud[/person]! Krytycy po canneńskich projekcjach "Śmierci Ludwika XIV" pisali, że to życiowa (sic!) rola kultowego aktora francuskiej Nowej Fali, który w Cannes odebrał nagrodę za całokształt twórczości. Jego twarz, dojrzewająca wraz z kolejnymi filmami [person=9019]Truffauta[/person], [person=50182]Godarda[/person], [person=201405]Eustache'a[/person], [person=71308]Tsai Ming-lianga[/person], u [person=781213]Serry[/person] zastyga w bezruchu, blednie i ginie w złocie i purpurze tkanin, owinięta absurdalnym kożuchem peruki. [person=781213]Serra[/person] stroni od naturalizmu, skupia się na kontraście pomiędzy unieruchomieniem chorego a postępującą nieuchronnie chorobą, pomiędzy ciałem trawionym rozkładem a próbującym utrzymać się w granicach rytuału królewskim gestem. Tworzy sceny inspirowane XVII-wiecznym malarstwem, wypełnione szeptem sług i ciepłym światłem świec. Scenariusz oparty na raportach medycznych i pamiętnikach Saint-Simona zdaje relację z ostatnich dni Króla Słońce umierającego z powodu gangreny w obecności bezradnych medyków. Jak zwykle u [person=781213]Serry[/person], czołowego neomodernisty europejskiego kina, kontekst historyczny jest zaledwie pretekstem do opowiedzenia w duchu [person=57266]Bressonowskiego[/person] "kina czystego" o uniwersalnych aspektach ludzkiego życia. Film jest kontynuacją niezrealizowanego pomysłu instalacji zamówionej u [person=781213]Serry[/person] przez paryskie Centre Pompidou. [person=9747]Léaud[/person] w roli Króla Słońce miał w czasie rzeczywistym przez 15 dni leżeć na łożu boleści w szklanej klatce. Galeryjna idea została zaadaptowana na potrzeby produkcji filmowej.

Umarł król, niech żyje Jean-Pierre Léaud! Krytycy po canneńskich projekcjach "Śmierci Ludwika XIV" pisali, że to życiowa (sic!) rola kultowego aktora francuskiej Nowej Fali, który w Cannes odebrał nagrodę za całokształt twórczości. Jego twarz, dojrzewająca wraz z kolejnymi filmami Truffauta, Godarda, Eustache'a, Tsai Ming-lianga, u SerryUmarł król, niech żyje Jean-Pierre Léaud! Krytycy po canneńskich projekcjach "Śmierci Ludwika XIV" pisali, że to życiowa (sic!) rola kultowego aktora francuskiej Nowej Fali, który w Cannes odebrał nagrodę za całokształt twórczości. Jego twarz, dojrzewająca wraz z kolejnymi filmami Truffauta, Godarda, Eustache'a, Tsai Ming-lianga, u Serry zastyga w bezruchu, blednie i ginie w złocie i purpurze tkanin, owinięta absurdalnym kożuchem peruki. Serra stroni od naturalizmu, skupia się na kontraście pomiędzy unieruchomieniem chorego a postępującą nieuchronnie chorobą, pomiędzy ciałem trawionym rozkładem a próbującym utrzymać się w granicach rytuału królewskim gestem. Tworzy sceny inspirowane XVII-wiecznym malarstwem, wypełnione szeptem sług i ciepłym światłem świec. Scenariusz oparty na raportach medycznych i pamiętnikach Saint-Simona zdaje relację z ostatnich dni Króla Słońce umierającego z powodu gangreny w obecności bezradnych medyków. Jak zwykle u Serry, czołowego neomodernisty europejskiego kina, kontekst historyczny jest zaledwie pretekstem do opowiedzenia w duchu Bressonowskiego "kina czystego" o uniwersalnych aspektach ludzkiego życia. Film jest kontynuacją niezrealizowanego pomysłu instalacji zamówionej u Serry przez paryskie Centre Pompidou. Léaud w roli Króla Słońce miał w czasie rzeczywistym przez 15 dni leżeć na łożu boleści w szklanej klatce. Galeryjna idea została zaadaptowana na potrzeby produkcji filmowej.

studio
Andergraun Films (koprodukcja) / Capricci Films / Centre National de la Cinématographie (CNC) / Więcej...
data produkcji
2016
tytuł oryg.
La mort de Louis XIV
inne tytuły
Śmierć Ludwika XIV Polska
La muerte de Luis XIV Argentyna Hiszpania
A Morte de Luís XIV Brazylia Portugalia
Więcej...
Zdjęcia do filmu realizowano na zamku w Hautefort (Francja).
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych
  • Kino kontemplacji

    Agatonik ocenił(a) film na 8

    Chyba wszystko jest w nim niezwykłe - gra aktorska, zdjęcia, dbałość o najmniejszy szczegół i sam temat. To bardzo wyciszony film, kontemplacyjny i intymny. Towarzyszyłam Królowi Słońce w odejściu. Właśnie: królowi, nie człowiekowi. I to stanowi również o wyjątkowości tego obrazu.

  • rewelacyjny

    Magda__123 ocenił(a) film na 9

    Jeden z tych filmów, które pozostawiają kolosalne wrażenie. Przez pierwsze 10 minut ze 3 razy miałam ochotę go wyłączyć. Ale jest naprawdę hipnotyczny i żaden bohater nie jest oczywisty. Właśnie moim zdaniem ten brak tezy stanowi o największej sile tego filmu. Każdy bohater zmaga się ze swoimi demonami, ... więcej

    10
    • oby cały film był porywający jak ten zwiastun

    • Memento mori

      Dolce_far_niente ocenił(a) film na 6

      Odchodzenie jest tematem tabu nadal. Być może nigdy nie przestanie być. Jedni w filmie nie dostrzegą nic, inni sporo.

      4
      • Anatomia agonii

        koradalbert ocenił(a) film na 8

        Wszystko trafione: scenografia,oszczędność w dźwięku,a nade wszystko wspaniała gra aktorska Leauda - od początku do samego końca.Duma monarchy nie pozwalała mu okazywać cierpienia,które musiało być ogromne...

        3