Wyobraź sobie, że dowodzisz oddziałem żołnierzy podczas rutynowych ćwiczeń... i nagle wszystko potwornie się komplikuje: Znajdujecie się poza liniami wroga. Twoim ludziom brak doświadczenia. Nadajnik nie działa. Jesteście na wrogim pustkowiu. Masz pod swoją opieką ciężko rannego żołnierza. Przełożeni was zdradzili. Jesteście przynętą w pułapce zastawionej przez uzbrojone po zęby siły rządowe. Nie macie żadnych zapasów amunicji. W oddali rozlega się wycie... I nadciąga zmierzch. Księżyc jest w pełni. Twoi ludzie umierają ze strachu. Właśnie omija cię najważniejszy mecz ostatniego dziesięciolecia. A na domiar złego wszystko wskazuje na to, że za chwilę zostaniecie pożarci przez stado przerażających, spragnionych świeżej krwi, dwumetrowych wilkołaków. Co robisz? Do ostatniego tchu walczysz o życie. Sześciu żołnierzy. Pełnia księżyca. Żadnych szans. Oddział brytyjskich żołnierzy zostaje wysłany do Szkocji na manewry. Wyprawa, zapowiadająca się na kolejne rutynowe ćwiczenia, staje się koszmarem dla sierżanta Harry'ego Wellsa (SEAN PERTWEE), strzelców Lawrence'a Coopera (KEVIN McKIDD), Joe Kirkleya (CHRIS ROBSON), Terry'ego Milburna (LESLIE SIMPSON), Phila Witherspoona (DARREN MORFITT) oraz kaprala Bruce'a Campbella. Trafiają oni do obozu kapitana Richarda Ryana (LIAM CUNNINGHAM), który dowodzi tajną misją na zlecenie wydziału operacji specjalnych. Znajdują go ciężko rannego, a jego podwładnych - rozszarpanych na strzępy. Żołnierze zaszokowani masakrą zastaną w obozie, chcąc znaleźć schronienie udają się do tajemniczej Megan (EMMA CLEASBY) mieszkającej w odludnej, leśnej chacie. Dom ma już jednak nowych gospodarzy. Jest siedzibą głodnych wilkołaków, które pragną odzyskać chatę i pożreć chroniących się w niej ludzi. Żołnierze schwytani w pułapkę, pozbawieni łączności radiowej i amunicji, mogą polegać wyłącznie na sobie. Wojskowe szkolenie nie przygotowało ich do walki z potwornymi demonami, czyhającymi na ich życie. Kto przetrwa oblężenie? Co się stanie z tymi, którzy ocaleją?
O produkcji
"Horror to mój ulubiony gatunek filmowy, który jednocześnie przysparza mi zawsze najwięcej problemów" - mówi Neil Marshall, scenarzysta i debiutujący reżyser "Dog Soldiers", którego marzeniem było pokazanie klasycznej historii o wilkołakach we współczesny, dynamiczny i całkowicie nowy sposób - "Oczywiście uwielbiam takie filmy jak "Amerykański wilkołak w Londynie" czy "Skowyt", ale w tych obrazach nacisk położony jest przede wszystkim na przemianę człowieka w wilkołaka, a ja nie chciałem skupiać się wyłącznie na efektach specjalnych. "Dog Soldiers" nie jest filmem o nieszczęśnikach zmuszonych wskutek klątwy szukać ofiar podczas każdej pełni księżyca. Opowiada o krwiożerczych bestiach, zabijających i pożerających ludzi. Zależało mi na tym, żeby pokazać te klasyczne potwory w jak najbardziej realistycznych okolicznościach; tak, aby publiczność naprawdę się ich bała." Marshall - autor scenariusza do filmu "Czas zabijania" - po raz pierwszy wpadł na pomysł nakręcenia "Dog Soldiers" w 1995 roku. "Spędzałem wtedy często wakacje w Szkocji i zakochałem się w tamtejszym górzystym krajobrazie. Szkockie góry urzekają naturalnym pięknem, ale kryją też w sobie grozę, szczególnie w deszczowe dni. Łatwo jest sobie wtedy wyobrazić, że żyją w nich jakieś nieludzkie, potworne istoty. Zawsze pragnąłem nakręcić film o wilkołakach i uznałem, że doskonałym pomysłem byłoby umieszczenie całej akcji podczas rutynowych wojskowych manewrów. Zamiast jak zwykle walczyć z nazistami, terrorystami czy porywaczami, żołnierze musieliby stawić czoła bandzie wilkołaków. Mocne, realistyczne podstawy dramatu plus fantastyczne elementy horroru dają efekt wiarygodności. Stwierdziłem, że to idealna droga pozwalająca stworzyć hiperrealistyczny i hiperprzerażający horror!" Gdy Neil Marshall zwrócił się po radę do Vica Batemana, ten legendarny agent (odkrywca wielu młodych talentów posiadający ogromne doświadczenie w gatunku horroru) zaproponował zaangażowanie producenta Christophera Figga. Miał już na swoim koncie produkcję klasycznego horroru "Hellraiser". Tak to wspomina: "Po raz pierwszy spotkałem Neila trzy lata temu. Pomyślałem, że ma taki sam surowy talent jak Clive Baker (reżyser i autor scenariusza "Hellraiser"). Widziałem jego krótkometrażowy film "Combat", w którym jedynymi dźwiękami były odgłosy walki i strzałów i który opowiadał mrożącą krew w żyłach historię wydarzeń w pewnym pubie. Uznałem, że człowiek, który bez słów potrafi opowiedzieć całą historię, zasługuje na szansę zrealizowania filmu fabularnego." Figg dodaje: "Pomysł filmu "Dog Soldiers" bardzo mi się spodobał, ponieważ tak bardzo różnił się od tego, co już widziałem, a jednocześnie był wierny podstawowym założeniom gatunku. Poza tym, kiedy ostatnio nakręcono naprawdę dobry film o wilkołakach?! Miałem zaufanie do Neila Marshalla. Pochodzi ze środowiska montażystów, z którego wywodzili się David Lean i Karel Reisz - tacy artyści są zazwyczaj najlepszymi reżyserami, ponieważ na długo przed rozpoczęciem zdjęć mają cały film rozplanowany w głowie, ujęcie po ujęciu. Poradziłem Neilowi, żeby "zagęścił" scenariusz i skoncentrował się na wiarygodności postaci, a on przeprowadził wnikliwe badania nad wojskowym slangiem i potocznym językiem żołnierzy, dzięki czemu bohaterowie filmu nabrali autentyczności. Gdy następnie poprosiłem członka SAS o przeczytanie gotowego scenariusza był przekonany, że napisał go ktoś, kto służył w armii." Po dopieszczeniu scenariusza Marshall i Figg rozpoczęli casting do filmu. Mówi reżyser: "Chcieliśmy, żeby postacie żołnierzy były jak najbardziej autentyczne, zwróciłem się więc do najlepszych aktorów młodego pokolenia. I udało się! Zawsze podziwiałem Seana Pertwee i uważałem, że nie jest doceniany zawodowo. Dostrzegałem w nim potencjał, którego nikt inny nie zauważał i wiedziałem, że doskonale nadaje się do roli sierżanta Wellsa. Zagrał go lepiej niż mogłem to sobie wymarzyć. Utożsamił się z tą postacią i przez sześć tygodni żył jej życiem. To urodzony sierżant, bez dwóch zdań." Dla Seana Pertwee, gwiazdy filmów "51st State" i "Love, Honour and Obey", rola w "Dog Soldiers" była okazją zerwania ze stereotypem granych dotychczas postaci. Jak sam mówi: "Zazwyczaj jestem obsadzany w rolach sfrustrowanych, brutalnych cwaniaczków - Wells jest tego całkowitym zaprzeczeniem. Jest "solą ziemi", doświadczonym żołnierzem, który musi być dla swoich podwładnych matką, ojcem i najlepszym przyjacielem. Neil dostrzegł we mnie coś, czego nawet ja sam w sobie nie widziałem. Jestem mu bardzo wdzięczny za to, że dał mi szansę pokazania się w roli Wellsa z zupełnie nowej strony." Aktor dodaje: "Wręczając mi scenariusz "Dog Soldiers" Neil powiedział, że na pewno nigdy czegoś podobnego nie czytałem. Z początku mu nie uwierzyłem, ale okazało się, że to prawda. Pewne wątki pojawiały się tu i tam, ale nigdy nie widziałem ich wszystkich połączonych w jednym scenariuszu, i to jeszcze w tak niesamowity sposób. To krwawy film grozy, który jest jednocześnie bardzo realistyczny dzięki znakomitej grze utalentowanych aktorów. Początkowo przypomina dokument o wojskach lądowych; potem zaczyna się przerażający pościg, który następnie przechodzi w horror z wilkołakami w rolach głównych. Padają pierwsze ofiary. Żołnierze walczą wszelkimi możliwymi sposobami, posługując się tym, co im wpadnie w ręce - od rozbitych butelek po przybory kuchenne. Kiedy powiedziałem Jude'owi Law, Ewanowi McGregorowi i Johny Lee Millerowi - współwłaścicielom mojej firmy producenckiej Natural Nylon - że zagram w thrillerze o wilkołakach, po prostu zzielenieli z zazdrości. "Dog Soldiers" to "film dla dużych chłopców" - taki, o jakim każdy z nich marzy od lat." Christopher Figg stwierdził, że do roli strzelca Lawrence'a Coopera idealnie nadawałby się Kevin McKidd. Jak sam mówi: "Podziwiam Kevina od czasu, gdy pracowaliśmy razem na planie filmu "Trainspotting". Z bronią radzi sobie równie dobrze jak z filiżanką herbaty w "Topsy Turvy". Wiedziałem, że gdyby dostał dobry scenariusz, mógłby stać się gwiazdą brytyjskiego kina akcji w stylu młodego Seana Connery. Bardzo ważne było, aby "Dog Soldiers" miał silną obsadę złożoną z najlepszych, najbardziej wszechstronnych aktorów. Kręciliśmy przecież film dla międzynarodowej publiczności, która miała być trzymana w maksymalnym napięciu od pierwszej do ostatniej minuty." Podobnie jak Sean Pertwee Kevin McKidd był zachwycony tempem i dynamiką zwrotów akcji w scenariuszu Marshalla. Gwiazdor "Topsy Turvy" zwierza się: "Grałem akurat w teatrze na West Endzie. Pewnego wieczora przy wyjściu na scenę znalazłem scenariusz "Dog Soldiers" opatrzony karteczką z pytaniem: "Chcesz zagrać w tym filmie?" Zaintrygowany przeczytałem go i poczułem, jak mnie to wciąga. Scenariusz był doskonale napisany, zawierał świetne gagi, znakomite dialogi, fantastyczne zwroty akcji i wstrząsające niespodzianki. W scenariuszach większości horrorów jakie dostaję główni bohaterowie są najczęściej po prostu pionkami przeznaczonymi na odstrzał. W tym przypadku było zupełnie inaczej: ci żołnierze są ludźmi z krwi i kości, mającymi coś do powiedzenia. Nie mogłem się więc doczekać podpisania kontraktu i rozpoczęcia zdjęć. Ten film był dla mnie - wiem, że zabrzmi to sztampowo, ale taka jest prawda - najwspanialszym i najbardziej twórczym doświadczeniem, jakie kiedykolwiek było mi dane." Oto, co Neil Marshall mówi o pozostałych aktorach: "Liam Cunningham gra okrutnego kapitana Ryana, który jest całkowitym przeciwieństwem Wellsa, jego czarnym alter ego. Przypomina nieco postać Palacza z serialu "Z Archiwum X": poznał wszystkie tajemnice i nic go już nie dziwi. Ryan jest złym człowiekiem, aroganckim, egoistycznym i okrutnym. Potrafi posunąć się do ostateczności, żeby osiągnąć to, czego chce. Liam zagrał Ryana w taki sposób, że natychmiast wyczuwa się tkwiące w nim zło. Chris Robson - filmowy Joe - zdobył wojskowe doświadczenie na planie serialu "Kompania braci" wyprodukowanego przez Stevena Spielberga i Toma Hanksa, którego akcja toczy się podczas II wojny światowej. Z kolei Darren Morfitt zachwycił mnie rolą w filmie telewizyjnym "Warriors" (BBC). Spoon w jego wykonaniu przeszedł wszelkie moje oczekiwania; po prostu "wgryzł się" w tę postać. Leslie Simpson wystąpił kiedyś w moim filmie krótkometrażowym "Combat" i chociaż nie ma zbyt dużego doświadczenia, dorównuje całej reszcie." "Pod wieloma względami Emma Cleasby (tajemnicza Megan) miała najtrudniejszą rolę do zagrania" - kontynuuje Marshall - "Jej postać jest bardzo złożona i ważna, ponieważ tylko ona zna wszystkie odpowiedzi. Żołnierze nie zadają sobie jednak trudu, aby ją o cokolwiek pytać. Odnalezienie się pomiędzy tymi już zgranymi, kipiącymi testosteronem, uzbrojonymi po zęby i znającymi smak krwi mężczyznami nie mogło być dla Emmy łatwe, ale fantastycznie sobie z tym zadaniem poradziła, o wiele lepiej niż wymagała tego od niej sama rola. Miałem dużo szczęścia, jeśli chodzi o obsadę "Dog Soldiers" i jestem bardzo wdzięczny wszystkim aktorom za to, że uczynili mój debiut reżyserski tak satysfakcjonującym." Pisząc scenariusz "Dog Soldiers" Marshall przez cały czas zakładał, że wilkołaki będą postaciami ożywionymi za pomocą najnowocześniejszych technik animacyjnych. Jak sam zauważa: "Grafika komputerowa i cyfrowa obróbka obrazu są już niemodne, a ja i tak nigdy nie chciałem iść tą drogą. Szczytem tworzonych cyfrowo efektów był "Park Jurajski", a od jego realizacji minęło już przecież wiele lat. Grafika komputerowa za bardzo przypomina kreskówkę i nigdy nie udało się jej dopracować do końca. Techniki animacyjne rozwijały się bardzo szybko, ale nikt tego tak naprawdę nie zauważył, ponieważ wszyscy byli zafascynowani technologią komputerową. Postanowiłem użyć tych sprawdzonych metod, ponieważ zależało mi na tym, żeby wilkołaki znajdowały się w tym samym kadrze co aktorzy, żeby właściwie reagowały na to co widzą. W ten sposób chciałem wywołać totalne przerażenie u oglądającej to z szeroko otwartymi oczami widowni". Stworzenie postaci wilkołaków do "Dog Soldiers" reżyser powierzył jednej z najbardziej doświadczonych firm w branży - Image Animation. Kierowany przez Boba Keena Image FX wydawał się być naturalnym wyborem, ponieważ firma ta współpracowała już z Christopherem Figgiem przy produkcji licznych filmów, w tym "Hellraisera". Keen wspomina: "Chociaż zbudowaliśmy już wcześniej wilkołaka do antologii horroru "Gabinet figur woskowych", to nigdy nie robiliśmy go do typowego filmu o wilkołakach. Praca przy "Dog Soldiers" była, więc dla nas z tego powodu atrakcyjna, ale główną atrakcją był błyskotliwy scenariusz Neila. Od razu wiadomo było, o co mu chodzi. Ani razu nie przerwał realizacji filmu, żeby popatrzeć na efekty specjalne, ponieważ wilkołaki były w nim tylko funkcją szybko rozwijającej się fabuły i integralną częścią większej całości". Keen dodaje: "Rozmawiałem z Neilem wiele razy w ciągu półtora roku przed rozpoczęciem zdjęć, mieliśmy więc dość czasu żeby dokładnie ustalić jak mają wyglądać te istoty. Obejrzeliśmy wcześniejsze filmy z wilkołakami, aby określić co nam się podoba, a co nie i zaprojektowaliśmy zarośnięte, odrażające postacie, które wyglądały dokładnie tak, jak chcieliśmy. Wilkołaki miały być raczej przedstawicielami królestwa zwierząt niż postaciami ze świata fantazji, aby zachować ich maksymalny realizm. Dla Neila ważne było, żeby wilkołaki wyglądały jak stworzenia istniejące naprawdę; krwiożercze bestie, które mogłyby rozerwać cię na strzępy. Wiedział, że tylko wtedy uda mu się naprawdę przerazić widzów." Dave Bonnywell z ekipy projektującej wilkołaki opisuje ich wygląd i mechaniczne możliwości: "Te bestie są szatańskimi hybrydami człowieka i wilka, emanującymi jednocześnie grozą i elegancją. Ich głowy zostały zaprojektowane tak, aby jak najbardziej przypominały wilka, a jednocześnie, aby kaskaderzy mogli je wygodnie zakładać. Podkreślający mięśnie kostium miał powiększone ręce i przedramiona, a klatkę piersiową i żebra wysunięte jak u wyścigowego charta. Nogi posiadały wbudowane szczudłowe przedłużenia, od kostek w dół, które podwyższały wilkołaki do 2 metrów i 25 centymetrów. Neil chciał stworzyć poczucie dodatkowego przytłaczającego zagrożenia, dlatego wilkołaki sięgały do sufitu. Ich głowy miały aluminiowe sekcje zawierające mechanizmy obsługiwane przez 24 siłowniki. Każdego wilkołaka kontrolowało dwóch operatorów mogących ruszać jego uszami, opuszczać szczękę, unosić nos, krzywić wargi, mrużyć oczy i obnażać zęby. Ogólnie rzecz biorąc robiły wrażenie jednocześnie strasznych i eleganckich, wręcz stylowych." Główne, trwające półtora miesiąca zdjęcia do "Dog Soldiers" rozpoczęto 11 marca 2001 roku w Petite-Suisse w Luksemburgu gdzie postawiono elewację domu na farmie. Wnętrza filmowano w Carousel Studio gdzie zbudowano parter i piętra domu oraz las. Mówi Marshall: "Pierwsze dwa tygodnie zdjęć w plenerach były bardzo wyczerpujące, ponieważ przez cały czas lało. Kręciliśmy na zboczu, które zamieniło się w błotny tor zjazdowy. Wszyscy ślizgali się i przewracali, nikt jednak nie narzekał, ponieważ dodawało to tylko realizmu i dodatkowej energii aktorom, którzy nagle znaleźli się w typowych warunkach wojennych". Sean Pertwee zgadza się: "Warunki w plenerach były okropne. Nawet stanie w miejscu było trudne. Ponieważ jednak mieliśmy na sobie cały ekwipunek wojskowy, mogliśmy reagować w sposób, w jaki robiłby to prawdziwy oddział żołnierzy. Stawianie czoła trudnym warunkom wcale nam nie przeszkadzało. Robiliśmy sobie wzajemnie uwagi na temat tego, czy dobrze leżą na nas mundury, czy mamy mocno zawiązane sznurowadła i czy prawidłowo trzymamy broń. Staliśmy się w tym czasie naprawdę zgranym zespołem, a właśnie takimi Neil chciał nas pokazać. Dawał nam wszystkim dużo swobody, ponieważ mieliśmy wspólną wizję filmu. To fantastyczny reżyser, skazany na wielkość. W każdej chwili mógłbym ponownie z nim pracować". Neil Marshall podsumowuje: "Realizując "Dog Soldiers" miałem zamiar zrobić film, jakiego jeszcze w kinie brytyjskim nie było. Wilkołaki są naprawdę przerażające. Zdjęcia, za które odpowiedzialny był Sam McCurdy, nadają filmowi charakter jednocześnie epicki i kameralny, klaustrofobiczny i groźny. W ścieżce dźwiękowej wykorzystano wycie i warczenie wilkołaków dla wywołania maksymalnego wstrząsu u widzów, a sposób montażu utrzymuje bardzo szybkie i nie słabnące tempo filmu. Podobnie jak jazda kolejką górską w wesołym miasteczku, "Dog Soldiers" zapewnia dzisiejszej, wymagającej widowni niespotykany atak na zmysły ze specjalną premią w postaci potwornych dreszczy i makabrycznych emocji."